اطعام واستغفار

ramazan-shive-bandegi

در جايى از اين خطبه، حضرت رسول (صلى الله عليه وآله وسلم) فرموده اند: 

من فَطَّرَ منكم صائماً مؤمناً في هذا الشهركان له بذلك عند الله عتق نسمة؛(7) هر يك از شما مؤمن روزه دارى را در اين ماه افطار دهد، ثواب آزاد كردن يك بنده خواهد داشت.

البته لازم نيست كه اين روزه دار حتماً فقير باشد، بلكه مؤمنى از همسايگان و دوستان باشد كفايت مى كند و البته اگر فقيرى را اطعام كند بى ترديد بهتر و خداپسندانه تر است. پيامبر خدا (صلى الله عليه وآله وسلم) تمام عمر خود را صرف ابلاغ و آموزش اين تعاليم گذراند تا رسالت خود را كه ارشاد جامعه و نجات بشر از بيراهه ها و تاريكى ها بود به انجام رساند. يكى از اين آموزه ها استغفار و از جمله كارهايى است كه در ماه مبارك رمضان به آن سفارش شده و يكى از نام هاى ماه رمضان شهرالاستغفار است.

رسول خدا (صلى الله عليه وآله وسلم) در خطبه شان فرمودند:
إنَّ أنفسكم مرهونة بأعمالكم ففكوها باستغفاركم؛(8) همگى در گرو اعمال تان هستيد، پس با استغفار، خويش را آزاد كنيد.
به عنوان مثال، اگر منزل شخصى شما در رهن ديگرى است، آيا مى توانيد خودتان در آن ساكن شويد ؟ پاسخ منفى است، زيرا هر چند خانه يا ملك، مال شماست، ولى آن را به ديگرى رهن داده ايد. پس بايد با پرداخت وجه رهن، منزل تان را آزاد كنيد. به ياد داشته باشيم كه فرداى قيامت تمام اعضاى ما اعم از چشم، گوش، قلب، روح، نفس، دست و پا به منظور حساب رسى مورد بازخواست قرار مى گيرند، زيرا در گرو اعمالى هستند كه از آنها سرزده است. بنا به فرموده رسول خدا (صلى الله عليه وآله وسلم) بهاى آزاد شدن انسان از رهن اعمال، استغفار است. لذا بايد بكوشيم با استغفار و پشيمانى از بدكارى هاى گذشته خويش، خود را از بند رهن وارهانيم و ديگر بار دست به اعمال ناشايست نيالاييم.

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن