همين روايت با سند ديگرى

همين روايت با سند ديگرى
حديث كساء در كتب معتبر مكتب خلفا و مكتب اهل بيت(ع)- 15

نزول اين آيه درباره پيامبر و على و فاطمه و حسن و حسين عليهم‏السلام با سندى ديگر از امّ سلمه چنين روايت شده: وى گويد: در خانه من اين آيه نازل شده «إنّما يُريدُ اللّه‏ُ...» و داستان چنين است كه رسول خدا در محل نماز خود آنان را با كسائى پوشاند و دست مبارك را بلند كرد و كساء را نگه داشت در حالى كه مى‏گفت: خداوندا! اينان اهل بيت منند پليدى را از آنان دور ساز چنان كه از آل اسماعيل و اسحاق و يعقوب دور ساختى و از پليدى پاكيزه‏شان گردان چنان كه آل لوط و آل عمران و آل هارون را پاكيزه گرداندى. به رسول خدا گفتم: من با شما داخل شوم؟ فرمود: تو بر مسير خيرى تو از زنان پيامبرى. دختر امّ سلمه به مادر گفت: مادر آنها را نام ببر.امّ سلمه گفت: فاطمه و على و حسن و حسين عليهم‏السلام.
ب: روايت ابو عبداللّه‏ جدلى از امّ سلمه است كه گويد:
بر عايشه وارد شدم و گفتم: اين آيه «إنّما يُريدُ اللّه‏ُ...» در كجا نازل شد؟ گفت: در خانه امّ سلمه. امّ سلمه گويد: اگر از عايشه سؤال كنى به تو خواهد گفت كه اين آيه در منزل من نازل شده است. امّ سلمه گويد: بينما رسول اللّه‏ إذ قال... رسول خدا گفت: اى كاش كسى بود كه على و فاطمه و حسنين عليهم‏السلام را بدين جا فرا مى‏خواند. امّ سلمه گويد: گفتم كسى جز من نيست و همه‏شن را آوردم. پس على عليه‏السلام در جلوى پيامبر و حسن و حسين عليهم‏السلام در راست و چپ پيامبر نشستند و فاطمه عليهاالسلام را در پشت سرش نشاند سپس آنان را به پارچه خيبرى پوشاند و فرمود: ما جملگى به سوى توأيم. پس رسول خدا سه بار اشاره فرمود: من و عترتم به سوى توأى‏م نه به سوى آتش.
اهل بيت من از خون و گوشت منند.
امّ سلمه گويد: اى رسول خدا مرا هم با ايشان داخل كن! فرمود: اى امّ سلمه تو از زنان صالح منى. و اين آيه نازل شد: «إنّما يُريدُ اللّه‏ُ لِيُذْهِبَ عَنْكُم الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُم تَطْهِيراً».
ج: به روايت عبد الهل معين كه آزاد شده امّ سلمه است.
امّ سلمه گويد: رسول خدا به من دستور داد تا در پى على و فاطمه و حسن و حسين عليهم‏السلام بفرستم هنگامى كه آمدند. على عليه‏السلام را با دست راستش به آغوش كشيد و حسن عليه‏السلام را با دست چپش و حسين عليه‏السلام را در دامنش نشانيد و فاطمه عليهاالسلام را در جلوى پاهايش. سپس فرمود: خداوندا! اينان اهل بيت منند از آنان ناپاكى را دور ساز و پاك و پاكيزه‏شان گردان. اين جمله را سه بار تكرار فرمود. گفتم: من چطور اى رسول خدا؟ فرمود: تو بر خيرى ان شاء اللّه‏.
د: روايت برادر دعبل از حضرت رضا عليه‏السلام از پدرانش از على بن الحسين عليهماالسلام از امّ سلمه كه گفت: اين آيه در روز من و در خانه من نازل شد. رسول خدا نزد من بود سپس على و فاطمه و حسن و حسين عليهم‏السلام را صدا زد و جبرئيل آمد و كساء فدكى را برويشان پهن كرد. سپس رسول خدا فرمود: خداوندا اينان خاندان منند. خداوندا! پليدى را از ايشان دور ساز و پاك و پاكيزه‏شان گردان. جبرئيل گفت: اى محمّد! آيا من هم از شمايم؟ پيامبر فرمود: آرى تو از مايى. امّ سلمه گويد: اى رسول خدا آيا من از اهل بيت توأم؟ ـ آمدم كه داخلشان گردم ـ حضرت فرمود: سر جايت باش اى امّ سلمه تو بر مسير خيرى. تو از زنان پيامبر خدايى.جبرئيل گفت: اى محمّد بخوان «إنّما يُريدُ اللّه‏ُ لِيُذْهِبَ عَنْكُم الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُم تَطْهِيراً». كه اين آيه درباره نبى و على و فاطمه و حسن و حسين عليهم‏السلام نازل شد.

منبع : حديث كساء در كتب معتبر مكتب خلفا و مكتب اهل بيت(ع)
نویسنده: علامه سيد مرتضى عسكرى - مترجم: على اسلامى

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن