گفتگو با مردي كه يک ميليون نفر را به تشيع مشرف کرد

بنين (benin) کشوري آفريقايي است که حدود هفت ميليون نفر جمعيت دارد. شصت درصد اين جمعيت مسلمان هستند اما علي رغم اين اکثريت، حکومت در دست مسيحيان است.
نکته مهم در مورد اين کشور کوچک آفريقايي، فراگير شدن مذهب تشيع و انتشار آن است که مي توان از آن به عنوان يك "معجزه الهي" ياد کرد، چرا که در کمتر از سي سال، قريب «يک ميليون نفر» به مکتب اهل بيت (ع) گرويده و تشيع را آئين مذهبي خود قرار داده اند. اين امر عظيم چيزي نيست جز اراده الهي که به دست پرتوان مردي تلاش گر و مجاهد، بنيانگذاري شده و به اين حد از پويايي رسيده است.
«حجت الاسلام والمسلمين محمد سيوطي» روحاني بنيني را در حاشيه يك اجلاس در تهران زيارت كرديم. در فرصت تنفس بين برنامه ها فرصت کوتاهي فراهم شد تا صحبتي دوستانه ـ و متأسفانه كوتاه ـ با او داشته باشيم. اگرچه با شروع مجدد مراسم، صحبت ما نيز قطع گرديد و سؤالات بسياري ناپرسيده ماند اما شايد همين گفتگوي كوتاه، درآمد و مقدمه و انگيزه اي باشد براي گزارش مفصل تر :
ـــ شنيده ايم كه شما از ابتدا "شيعه" نبوده ايد بلكه از مستبصرين هستيد. چگونه مذهب تشيع را شناختيد؟
سيوطي: بسم الله الرحمن الرحيم. نه، من شيعه نبودم. آشنايي ام با مذهب اهل بيت (ع) نيز برمي گردد به سفرم به دمشق. چون در کشور ما "بنين" مدرسه و نظام درسي وجود نداشت من در ابتداي جواني براي تحصيل به كشور سوريه رفتم. در آنجا با يک "روحاني شيعه ي عراقي" ملاقات کردم. او با من برخورد گرم و دوستانه اي داشت و حتي در امور زندگي به من كمك كرد. كم كم كه رابطه ما بيشتر شد وي درباره تشيع برايم صحبت مي كرد و برخي منابع و كتب را به من معرفي نمود. اين امر بتدريج موجبات شيعه شدن مرا فراهم نمود.
ـــ آيا غير از سوريه در جاي ديگر هم درس خوانديد؟
سيوطي: بله، من و بعضي از برادران که در سوريه درس مي خوانديم پس از مدتي به ايران آمديم و مدت 9 سال در قم درس خوانديم و سپس به بنين برگشتيم.
ـــ بنين کجاست؟
سيوطي: کشوري آفريقايي است در نزديکي نيجريه.
ــ جمعيت بنين چقدر است؟
سيوطي: حدود هفت ميليون نفر.
ــ آيا همه مسلمان هستند؟
سيوطي: نه! شصت درصد مسلمان بوده و بقيه مسيحي هستند.
ــ وضعيت سياسي اين كشور چگونه است؟
سيوطي: با وجود اكثريت داشتن مسلمانان، حکومت، مسيحي است.
ــ جمعيت شيعيان در بنين چند نفر است؟
سيوطي: تقريباً يک ميليون نفر شيعه در بنين زندگي مي کنند.
ــ اين، يعني حدود يك چهارم جمعيت مسلمان بنين! پس تشيع در اين كشور ريشه دار است؟
سيوطي: نه، قبل از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، در بنين هيچ شيعه اي وجود نداشت!
ـــ پس چگونه تا اين حد پيشرفت کرد؟
سيوطي: من و دوستاني كه در حوزه علميه قم درس خوانديم پس از بازگشت از ايران در بنين مدرسه علميه تأسيس کرديم و الحمدلله توانستيم بيشتر از دويست طلبه را آموزش داده و به جامعه تقديم نمائيم. الآن هر يک از اين فارغ التحصيلان، از علماي شيعه محسوب مي شوند که در مناطق مختلف كشور اقدام به تأسيس مدرسه نموده اند و در تربيت طلاب علوم ديني، همتي خاص مبذول مي دارند به طوري که اينك براي هر عائله ي بنيني، يک عالم شيعه وجود دارد. بله، به اين شکل شيعه توانست به سرعت در بنين پيشرفت کرده و فراگير شود.
ـــ آيا در اين راه با مشكلي هم برخورد نموديد؟
سيوطي: بديهي است كه چون تشيع به تازگي وارد بنين شده و سابقاً وجود نداشت عكس العمل هايي را برانگيخت. وقتي من و دوستان به بنين برگشتيم و اقدام به تأسيس مدارس علوم ديني و تبليغ شيعه نموديم به لطف خدا موفقيت خوبي بدست آورديم. لذا "وهابي ها" از شکوفايي شيعي در بنين غافلگير شده و مي پرسيدند: «اين از کجاست؟ اين شيعيان از کجا آمدند؟».
اکثريت اين افراد کساني بودند که در عربستان سعودي و کويت، درس خوانده بودند و شيعيان را در آنجا ديده بودند، ولي در حقيقت به شيعه نزديک نشده بودند و ايشان را بدرستي نمي شناختند، لذا وقتي که به بنين برگشتند مي گفتند: «شيعيان کافر هستند! ما اينها را در كشورهاي خليج مي شناسيم، اينها بمب هستند!» لذا بسيار ترسيدند و شروع به ايجاد تشويش و اضطراب بين مردم نمودند و هدفي جز تخريب وجهه شيعه نداشتند.
هم اكنون نيز دائماً تبليغ مي کنند که شيعيان کافرند و معتقدند که «علي» پيامبر و رسول خدا است! در حالي که ما چنين اعتقادي نداريم بلکه مي گوييم امام علي ـ عليه السلام ـ اولين جانشين و خليفه مظلوم پيامبر است.

حجت‌الاسلام والمسلمين محمد سيوطي

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن