باب استحباب سكوت، مگر در امور خير

1- امام رضا (ع) فرمود: دانش، سكوت، و بردبارى از نشانه‏هاى دانايى است. همانا سكوت يكى از درهاى حكمت است، محققا سكوت محبّت مى‏آورد و راهنماى هر امر خيرى است.

2- امام رضا (ع) فرمود: سكوت و بردبارى از علايم دانايى است.

3- ابو حمزه گويد: از امام باقر (ع) شنيدم كه مى‏فرمود: همانا پيروان ما بى‏زبانند. (كم گوى گزيده گو هستند)

4- امام صادق (ع) فرمود: كه پيغمبر (ص) به مردى كه خدمتش آمده بود فرمود: نمى‏خواهى ترا به امرى راهنمايى كنم كه خدا به وسيله آن ترا به بهشت برد، عرض كرد چرا، يا رسول اللّه، حضرت فرمود: از آنچه كه خدا به تو عطا فرموده بده، گفت: اگر خودم از آن كه به او دهم نيازمندتر باشم چه كنم؟ فرمود:

ستمديده را يارى كن، گفت: اگر خودم ناتوانتر از او باشم چه كنم؟ فرمود:

كارى براى نادان بكن. يعنى او را راهنمايى كن. گفت اگر خودم نادانتر از او بودم چه كنم؟ فرمود: زبانت را جز از خير خاموش دار، آيا شادمان نيستى كه يكى از اين خصلت‏ها را داشته باشى كه ترا به بهشت ببرد.

5- امام صادق (ع) فرمود: لقمان حكيم به پسرش گفت: پسر جان اگر گمان مى‏كنى كه سخن گفتن نقره است، بدان كه خاموشى طلاست.

6- وشّاء گويد: از امام رضا (ع) شنيدم كه مى‏فرمود: هر گاه مردى از بنى اسرائيل مى‏خواست عبادت نمايد. ده سال قبل از آن سكوت اختيار مى‏كرد.

(يعنى سخن بيهوده نمى‏گفت)

7- امام صادق (ع) در نصايحش به ياران خود فرمود: از اين كه زبانتان به ذكر سخن دروغ و ناحق و بهتان، و گناه و دشمنى مشغول باشد بپرهيزيد. زيرا اگر زبانتان را از آنچه كه خدا زشت دانسته و نهى فرموده است نگه داريد، اين كار برايتان بهتر خواهد بود از اين كه زبانتان به ذكر سخنان زشت مشغول باشد، چون چيرگى زبان به پليديهايى كه خدا نهى كرده است دليل پستى شخص در نزد خدا و دشمنى با پروردگار است، و هم چنين نوعى كرى و كورى است كه خداوند در روز قيامت نصيبش گرداند.

8- در حديث مرفوعه‏اى. پيغمبر (ص) فرمود: زبانت را نگهدار، زيرا نگهدارى زبان صدقه‏اى است كه به خود بخشيده‏اى، سپس فرمود: هيچ بنده‏اى حقيقت ايمان را نمى‏شناسد، تا اين كه زبانش را حفظ كند (يعنى آنچه را كه سود دنيا و آخرت دارد بگويد و زبان را از بقيه باز دارد.

9- امام صادق (ع) فرمود: بنده مؤمن تا زمانى كه خاموش است از نيكوكاران نوشته مى‏شود، و چون لب به سخن گشايد، نيكوكار يا بدكار نوشته شود (- يعنى نيكى و بدى او بسته به كلامش است-)

10- امام صادق (ع) فرمود: سخن گفتن در راه حقّ بهتر است از سكوت بر باطل.

11- امام صادق (ع) فرمود: سكوت گنجى وسيع است كه براى بردبار زينت، و براى نادان پرده و پوشش است.

12- امام صادق (ع) فرمود: با هيچ چيز همانند سكوت، و رفتن به زيارت خانه خدا نمى‏توان خدا را عبادت كرد.

13- در حديث مرفوعه‏اى پيغمبر (ص) فرمود: زمانى براى مردم پيش مى‏آيد، كه در آن زمان سلامتى داراى ده جزء است، نه جزء آن در كناره‏گيرى از مردم، و جزء ديگرش در خاموشى است. و در خصال از محمد بن حسن از صفّار از عباس بن معروف نظير همين روايت نقل شده است.

14- حديث 14 مانند حديث شماره يك است از امام رضا (ع)

15- امام صادق (ع) فرمود: خواب، راحتى بدن، سخن گفتن، راحتى روح، و سكوت، راحتى براى عقل است.

16- علىّ بن حسين (ع) فرمود: گفتار نيك ثروت را زياد و روزى را افزون مى‏كند، و اجل را به تأخير مى‏اندازد، و محبت خاندان را جلب، و انسان را داخل بهشت مى‏كند.

17- امام صادق (ع) به نقل از اجدادش فرمود: حضرت داود (ع) به سليمان (ع) گفت: «پسرم، بر تو باد به سكوت طولانى، زيرا يك بار پشيمانى بر سكوت دراز مدت، بهتر از پشيمانى متعدّد بر گفتار زياد است، فرزندم، اگر سخن گفتن نقره است سزاوار است كه خاموشى طلا باشد.»

18- علىّ (ع) فرمود: خاموشى از اندرز دادن خيرى ندارد. چنان كه در سخن گفتن از روى نادانى بهره‏اى نيست.

19- على (ع) فرمود: سكوت زياد، شكوه و بزرگى مى‏آورد.

20- على (ع) فرمود: هر كه گفتارش زياد شود، لغزشش بيشتر است، و هر كه لغزشش بيشتر باشد، از حياى او كاسته شود، و هر كه حيايش كم شود، پارسايى‏اش كاهش يابد، و هر كه پارسايى‏اش كم گردد، دلش مى‏ميرد، هر كه دلش بميرد، در آتش داخل مى‏شود.

21- على (ع) فرمود: تا سخن نگفته‏اى گفتارت گروگان توست، و چون سخن گفتى كلامت را در موضعش قرار دادى، (چه خوب يا بد) زبانت را نگهدار چنان كه طلا و سكّه‏ات را نگاه مى‏دارى، اى بسا سخنى نعمتى را از تو بازگيرد.

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل: