باب استحباب صبر در برابر حسودان و مانند آن‏

1- امام صادق (ع) فرمود: در برابر دشمنان نعمت (حسودان) صبر پيشه كن. زيرا كسى را كه نسبت به تو خدا را نافرمانى كرده هرگز نتوانى بهتر از فرمانبردارى خدا نسبت به او جبران كنى.

2- پيغمبر (ص) فرمود: خداوند در مورد چهار بلا از مؤمن پيمان گرفته كه سخت‏ترين آنها بر مؤمن اين است كه مؤمنى ظاهرا با او هم عقيده است ولى بر او رشك برد، يا اين كه منافقى در صدد كشف نقطه ضعفهاى او باشد يا شيطان گمراهش كند، يا كافرى به جنگ با او برخيزد، براى مؤمن با اينها بقايى نيست.

(يعنى با اين گرفتاريها مؤمن چقدر مى‏تواند تحمل داشته باشد) 3- داود بن سرحان گويد: از امام صادق (ع) شنيدم كه مى‏فرمود: چهار چيز است كه مؤمن از آن چهار چيز يا يكى از آنها بر كنار نيست، مؤمنى كه مؤمن ديگر بر او رشك برد و اين از همه گرفتاريها سخت‏تر است، منافقى كه مؤمن را دنبال كند، تا نقطه ضعفى از او پيدا كند، يا دشمنى كه با او در ستيز باشد، يا شيطانى كه او را گمراه نمايد.

توضيح اين كه حديث 4 مانند حديث يك است و از امام موسى كاظم (ع) نقل شده، و حديث 5 نيز مانند حديث يك است، به اضافه جملاتى در ذيل حديث به اين شرح كه امام (ع) خطاب به زيد شحّام مى‏فرمايد: اى زيد خداوند اسلام را انتخاب فرموده، پس همنشينى و مصاحبت او را با خوشرويى و سخاوت نيكو بداريد.

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل: