منع از خرید و فروش تربت امام حسین علیه السلام

آثار و برکات تربت امام حسین علیه السّلام

عن یعقوب بن یزید یرفع الحدیث الی الصادق علیه السلام قال: من باع طین قبرالحسین علیه السلام فانه یبیع لحم الحسین علیه السلام و یشتریه. (۷۶)

حضرت صادق می‌فرمایند کسی که خاک قبر (تربت) امام حسین علیه السلام را خرید و فروش کند مثل این است که گوشت امام حسین علیه السلام را خرید و فروش کرده است. آنچه از ظاهر روایت برداشت می‌شود این است که جایز نیست خرید و فروش تربت امام حسین علیه السلام البته بعید است این مطلب که جایز نباشد زیرا این از قدیم یک سنت بوده بین شیعیان، آنچه می‌شود این روایت را توجیه کرد این است که به خاطر تقدس این تربت گفته‌اند جایز نیست.

و اینکه در زمانی عده‌ای بودند سوءاستفاده می‌کردند از تربت امام حسین علیه السلام به خاطر مقدس بودن آن و محترم بودن آن، عده‌ای خرید و فروش می‌کردند و پول خیلی گزاف می‌گرفتند و این شده بود منبع تجارت آنان و سوءاستفاده می‌کردند، لذا امام علیه السلام فرمودند جایز نیست خرید و فروش تربت امام حسین علیه السلام پس این کلیت ندارد.

برای جایی است که سوءاستفاده می‌شود لذا جایز نیست. اما در جائی که سوءاستفاده نمی‌شود هیچ حرمتی ندارد که مبلغ کمی در قبال آن گرفته شود به عنوان هدیه مثل خرید و فروش قرآن کریم که کراهت دارد ولی مبلغی به عنوان هدیه در مقابل آن می‌گیرند و هیچ منعی هم ندارد.

در ثانی هیچ فتوائی هم از مراجع بزرگوار شیعه نرسیده که حرام است اگر می‌بود در باب معاملات حرام ذکر می‌شد.

 

پی نوشت:

______________________

(۷۶)- کامل الزیارات: ۲۸۶؛ وسائل: ۱۶، ص ۳۹۷، ح ۵؛ بحارالانوار: ۱۰۱، ص ۱۳۰، ح ۴۹.

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل: