سخنانى از امام خمينى

سخنانى از امام خمينى
معاد در قرآن - 50
در اين‏جا به قسمتى از سخنان امام خمينى در توصيف دوزخ و عذاب‏هاى دوزخى اشاره مى‏ كنيم:
جهنم و عذاب‏هاى گوناگون عالم ملكوت و قيامت صورت‏هاى عمل و اخلاق خود توست. تو به دست خود خويشتن را دچار ذلت و زحمت كردى و مى ‏كنى، تو با پاى خود به جهنم مى‏ روى و به عمل خود جهنم درست مى ‏كنى، جهنم نيست جز باطن عمل‏ هاى ناهنجار تو، ظلمت‏ها و وحشت‏ هاى برزخ و قبر و قيامت نيست جز ظل ظلمانى اخلاق فاسده بنى الانسان: «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ * وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَـرّاً يَرَهُ». (1)
و مى‏ فرمايد:
اين جا مال يتيم خوردى لذت بردى، خدا مى ‏داند آن صورتى كه در آن عالم از آن در جهنم مى‏ بينى، و آن ذلتى كه در آن‏جا نصيب توست چيست؟ اين جا بد گفتى به مردم، قلب مردم را سوزانيدى، اين سوزش قلب عباد خدا را خدا مى ‏داند چه عذابى دارد، در آن دنيا، وقتى كه ديدى مى‏ فهمى چه عذابى خودت براى خودت تهيه كردى. وقتى غيبت كردى صورت ملكوتى او براى تو تهيه شد، به تو رد مى ‏شود، با او محشور مى‏ شوى و عذاب آن را خواهى چشيد. (2)
1. معاد از ديدگاه امام خمينى، ص301.
2. همان، ص305.
و مى ‏فرمايد:

خداى تعالى خبر مى ‏دهد در كتاب منزل خود در آيه شريفه «نارُ اللّهِ المُوقَدَةُ * الَّتِى تَطَّلِـعُ عَلَى الأَفْئِدَةِ» از وصف آتشى كه ـ آتش خدا ـ استيلاى بر قلوب پيدا مى ‏كند و قلوب را مى‏ سوزاند، هيچ آتشى قلب سوزان نيست جز آتش الهى. تمام آتش دوزخ و عذاب قبر و قيامت و غير آنها را كه شنيدى و قياس كردى به آتش دنيا و عذاب دنيا اشتباه فهميدى، بد قياس كردى و آتش اين عالم يك امر عرضى سردى است، عذاب اين عالم خيلى سهل و آسان است، ادراك تو در اين عالم ناقص است و كوتاه است، همه آتش‏هاى اين عالم را جمع كنند روح انسان را نمى‏ تواند بسوزاند، آن‏جا آتش علاوه بر اين كه جسم را مى‏ سوزاند روح را مى‏ سوزاند، قلب را ذوب مى ‏كند فؤاد را محترق مى‏ نمايد. (1)

منبع : معاد در قرآن
نویسنده : آیت الله امینی

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن