شناخت وصى‏

شناخت وصى‏
تأمّلاتى در دعاى افتتاح
دعا معراج مومنین و راه زندگی - 57
اللّهُمَّ وَصَلِّ عَلَى عَلِيٍّ أَمِيرِ المُؤْمِنِينَ، وَوَصِيِّ رَسُولِ رَبِّ العالَمِينَ،عَبْدِكَ وَوَلِيِّكَ وَأَخِي رَسُولِكَ، وَحُجَّتِكَ عَلَى خَلْقِكَ، وَآيَتِكَ‏الكُبْرَى، وَالنَّبَأ العَظِيمِ،
"... خدايا بر على امير مؤمنان و وصىّ فرستاده خداوند جهان و جهانيان،بنده و ياورت و برادر رسولت وحجّتت بر خلق و نشانه بزرگت و خبر عظيم، درودفرست..."
دعا بعد از درود فرستادن بر پيامبر، به درود فرستادن بر وصىّ و جانشين اوامام على بن ابيطالب‏عليه السلام منتقل مى‏شود.
در درود و دعاى ما براى امام على‏عليه السلام همان فايده و همان محورهايى كه دردرود پيامبر ذكر كرديم وجود دارد، ما نمى‏توانيم به امام على‏عليه السلام كه مسير تاريخ رادگرگون كرد و نمونه‏اى از حكومت اسلامى را به دست ما داد همان كسيكه هر توان‏و نيرويى داشت در راه خدا بذل كرد، سپاس و پاداشى پيشكش كنيم، ما فقطمى‏توانيم بر او درود فرستيم و از خدا بخواهيم كه به او اجرش را بدهد و از ما به‏آنچه خدا خواست خوشنودش كند. "خدايا درود فرست بر على امير مؤمنان‏ووصىّ رسول خدا، بنده و ولىّ تو و برادر پيامبرت" همانطور كه در باره پيامبرگفتيم درباره امام نيز نبايد بزرگداشت و دوست داشتن او، ما راه به خدا دانستن اووغلو بكشاند، زيرا امام بنده خدا و يارى از ياران و ياوران بنده صالح خدا و برادرپيامبر و حجّت خدا بر خلق است.
"و حجّت تو بر خلقت و نشانه بزرگ تو."
در اين بخش، عبارت "نشانه بزرگ تو" ما را به درنگ وادار مى‏كند، چگونه‏امام على‏عليه السلام آيت بزرگ خداوند است؟
پيش از آنكه به اين پرسش، پاسخ دهيم بايد به اين حقيقت اشاره كنيم كه هرآنچه در جهان است، آيت و نشانه خداست:
وَفِى كُلِّ شَى‏ءٍ لَهُ آيَة
تَدُلُّ عَلَى أَنَّهُ واحِدٌ
)او را در همه چيز نشانه‏اى است كه دلالت مى‏كند بر اينكه او يگانه است.(
آيات خدا بر هم برتريهايى دارند و تفاوتهايى ميان آنها هست، البتّه نه درنسبت با خدا، زيرا خدا جهان را بى آنكه رنجى ببرد آفريد، او هرگاه بخواهد چيزى‏بيافريند مى‏فرمايد كه: باش، پس خواهد بود. آفرينش ميليونها كهكشان با آفرينش‏پشه‏اى كوچك، براى او تفاوتى ندارد، اين تفاوت آيات خدا از تفاوتهايى است كه‏با هم دارند و بر اساس نيرو و قدرتى است كه خدا به آنها داده است. از آيات خدا كه‏ما مى‏شناسيم و به ما نزديك است، فرشتگانند كه از عظيم‏ترين آيات خدا شمرده‏مى‏شوند، زيرا گماردگان بر جهان هستند، در ميان آنان عدّه‏اى بردارندگان عرش،شمارى فرشتگان آسمان، تعدادى فرشتگان زمين، درياها، بادها و كوهها هستندوهمه اين پديده‏ها از طريق فرشتگانى كه بر آنها گمارده شده‏اند فرمانبر امر خداهستند. وقتى به سوره بقره مى‏نگريم، مى‏بينيم كه خدا همه فرشتگان را فرمود كه‏آدم ابوالبشر را سجده كنند!
چرا؟
زيرا آدم خليفه خداست، امانتدار روح خدا:
پس چون آن را معتدل بيارايم و از روح خويش در او بدمم براى او سجده‏كنيد.
آن روحى كه خداوند در آيه‏اى ديگر درباره آن مى‏گويد:
)وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَمَا أُوتِيتُم مِّنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلاً(.
)سوره اسراء، آيه 85)
"و از تو درباره روح مى‏پرسند، بگو روح از امر خداوند من است و شما را جزاندكى علم نداده‏اند."
و نيز مى‏فرمايد:
)لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ * تَنَزَّلُ الْمَلاَئِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِن كُلِ‏أَمْرٍ * سَلاَمٌ هِيَ حَتَّى‏ مَطْلَعِ الْفَجْرِ(. )سوره قدر، آيات 5 - 3)
"شب قدر نيكتر است از هزار ماه، فرشتگان و روح در آن به اجازه خداوندشان‏از هر فرمان نازل گردانند، اين شب سلامت و رحمت و تهنيت است است تا صبحگاه."
اين روح كه خدا از آن در آدم دميد از مهمترين آفريدگان خداست كه بندگان‏گراميش را با آن يارى مى‏دهد، از اينرو همه فرشتگان را كه حاملان عرش، كرّوبيان،فرشتگان آسمان و زمين و فرشتگان كهكشانهاى گوناگون نيز همگى در ميان آنان‏بودند، فرمود كه به آدم سجده كنند... چرا؟ زيرا آن روح در آدم بود، بنابراين آدم‏كه گنجايش روح را داشت و خدا از روح خود در او دميد، برترين همه آفريدگان شدو چونكه برترين آفريدگان شد پس به نسبت آيات ديگر خدا، آيه‏اى بزرگ است براين اساس آسمان، زمين، كوهها، درياها، رودها و همه آفريدگان ديگر به فرمان‏فرشتگانند و فرشتگان خود، آدم را سجده كردند و وقتى دانستيم كه خاتم پيامبران‏حضرت محمّدصلى الله عليه وآله شريفترين و بزرگترين همه پيامبران و بلكه تكميل كننده‏رسالتهاى آنان است زيرا خاتم آنان مى‏باشد، پس بايد بدانيم كه وصى خاتم‏پيامبران، برادر و خويشاوند او حضرت على‏عليه السلام از آدم برتر است، در اكثرتفسيرهاى قرآن آمده است كه منظور از "ما" در آيه مباهله:
)...وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ...(. )سوره آل عمران، آيه 61)
"ما و شما."
امام على‏عليه السلام است.
بنابراين اگر آسمانها به فرمان فرشتگانند و فرشتگان بر آدم سجود كرده‏اندوعلى از آدم برتر است، پس آيه بزرگ خداوند چيست؟ آسمانها يا فرشتگان؟يا آن كس كه فرشتگان براى او و امثال او سجده مى‏كنند؟ يا على بن ابيطالب‏جانشين پيامبر؟
در اينجا بايد اين پرسش را مطرح كنيم كه چرا خدا بنى آدم را بر فرشتگان‏بلكه بر همه آفريدگان برترى نهاد؟ پاسخ آن است كه: زيرا خداوند دانش خود را بردوش بنى‏آدم نهاد و چيزى مهمتر از اين دانش به آنان داد و آن آزادى، اراده‏وانتخاب است، ولى فرشتگان را فقط روح، ايمان، دانش و فضيلت عطا كرد، امّاشهوت به آنان نداد! پس فرشتگان بى آنكه گرفتار خواب، بيخوابى و رنج شوند به‏پرستش خدا مشغولند و اين پرستش از سرشت و صفات آنان است.
اين امر در مورد حيوانات روشنتر است، زيرا خداوند به آنها عقل، علم‏واراده نداد و اين موجودات توده‏اى جزء از غريزه و شهوت هستند، پس جانوران‏بر بنى آدم برترى ندارند، امّا انسان: خدا به او عقل، علم و اراده داد و سپس‏شهوات را با او آميخته، اگر انسان از عقل خود پيروى كند و خداى سبحان رابپرستد و با آزادى كامل اين راه را برگزيند، به خدا نزديك و در نزد او گرامى خواهدبود زيرا او مختار است كه سقوط كند يا بالا رود، ولى با اين عمل خود بالا رفتن راانتخاب كرده است! پس عظمت انسان از آنجا سرچشمه مى‏گيرد. او موجودى‏است كه مى‏خواهد، موجودى تعيين كننده و تصميم گيرنده، ولى فرشتگان اين‏چنين نيستند به اين معنى كه همينگونه آفريده شده‏اند، مى‏خواهند امّا بدون‏دشوارى وپس از پيامبرى، على بن ابيطالب‏عليه السلام قلّه اين عروج و رفعت است.
على‏عليه السلام كسى است كه در غزوه اُحُد هفتاد زخم بر مى‏دارد و محتاج درمان‏است، امّا پيش از آنكه از رنج نبرد بياسايد، منادى پيامبر مى‏آيد و او را از نوبه جنگ‏مى‏خواند و او همه اين آزارها و زخمها را تحمّل مى‏كند و باز روى به ميدان جنگ‏مى‏نهد.
على‏عليه السلام مى‏توانست عسل ناب و مغز گندم را خوراك خود كند و بهترين‏لباسها را بپوشد، زيرا امير مؤمنان بود و خدا اين نعمتها را بر او حرام نكرده بود، امّاچنين نكرد، او داراييها را ميان مردم به مساوات تقسيم مى‏كرد، در حاليكه‏مى‏توانست چنين نكند، مى‏توانست شبها را بخوابد، امّا بر مى‏خواست و در يك‏شب هزار ركعت نمازمى گزارد، على شب از كثرت نماز و عبادت بيهوش مى‏شدودر روز او را بر در خانه يتيمان و مسكينان مى‏ديدى، على از انجام هيچ عبادتى‏فروگزار نكرده است.
تاريخ به ياد مى‏آورد كه امام على‏عليه السلام قبل از فجر به مسجد مى‏آمد و نمازصبح را با مردم مى‏خواند و سپس تا طلوع آفتاب به نافله مشغول مى‏شد، بعد ازمحراب خود به جاى ديگرى از مسجد مى‏رفت تا ميان مردم به قضاوت بنشيندومشكلات آنها را حل كند، سپس از مسجد بيرون مى‏آيد و در بازارهاى كوفه‏مى‏گرديد و ندا مى‏داد: "تقوى داشته باشيد، بازرگان فاسق است تا آنكه به فقه‏رسد، بر شما باد آموختن فقه و سپس اقدام به تجارت" آنگاه در كوچه‏هاى كوفه راه‏مى‏سپرد تا شايد نيازمندى را بيابد كه نتوانسته است به مسجد بيابد، شايد فقير يامسكينى را بيايد و ياريش دهد يا شايد فسادى ببيند و به اصلاح آن بكوشد.
و بعد از نماز ظهر و عصر به خانه‏اش مى‏آمد و از همسرش مى‏پرسيد: آياچيزى داريد؟ پس اگر چيزى مى‏يافت مى‏خورد و اگر در خانه چيزى نبود آن روز راگرسنه سر مى‏كرد و هنگامى كه شب مى‏شد نماز مغرب و عشا را به جماعت‏مى‏گزارد و آنگاه تا صبح به عبادت مى‏پرداخت، پس قرار چيست و خواب كجا؟
آيا اكنون نبايد اين انسان آيده آل، آيه‏اى بزرگ از آيات خدا بشمار آيد؟ امّاعلى‏عليه السلام شاگردى بود كه در دامان پيامبر پرورش يافت و خود مى‏گويد: من بنده‏اى‏هستم از بندگان محمّدصلى الله عليه وآله، بنابراين همه زندگى امام على‏عليه السلام دليلى راستين برحقّانيّت رسالت اسلامى اوست و از اينرو، او "نَبَا عظيم" است.
همانگونه كه امام على‏عليه السلام آيه‏اى بزرگ بود در جهاد، صبر، عبادت و زهد،حضرت فاطمه‏سلام اللَّه عليها دختر پيامبر كه اصول رسالت را در خانه پدرش فراگرفته بود نيز، از اين صفات برخوردار بود.
او آيه‏اى بود همچون على‏عليه السلام امّا به گونه‏اى ديگر؛ زهراسلام اللَّه عليها براى‏آسمانيان، چنانكه ستارگان براى اهل زمين مى‏درخشند، مى‏درخشد؛ او درمحراب عبادت مى‏ايستاد و نور از محراب او به آسمان فرا مى‏تابيد، از آغاز شب تاصبح به پرستش و نماز مى‏پرداخت و براى همسايگان، مردان و زنان مؤمن و براى‏شيعه خود و اهل مكتب در طول تاريخ و براى مجاهدان دعا مى‏كرد و صبح پسرش‏حسن‏عليه السلام به اومى گفت: مادر براى همه مردم دعا كردى پس بهره ما چه شد؟ و اومى‏فرمود: پسرم بدان كه اوّل همسايه آنگاه خانه خود؛ فاطمه همسان و همتاى‏على بود جز اينكه او زن و على مرد بود.

منبع : دعا معراج مومنین و راه زندگی
نویسنده : آیت الله  محمّدتقى المدرسى‏

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن