حجّتهاى خدا بر بندگان‏

حجّتهاى خدا بر بندگان‏
تأمّلاتى در دعاى افتتاح
دعا معراج مومنین و راه زندگی - 58
وَصَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ الطَّاهِرَةِ فاطِمَةَ سَيِّدَةِ نِساءِ العالَمِينَ، وَصَلِّ عَلَى‏سِبْطَيِ الرَّحْمَةِ، وَإِمامَي الهُدَى الحَسَنِ وَالحُسَيْنِ سَيِّدَيْ شَبابِ أَهْلِ‏الجَنَّةِ، وَصَلِّ عَلَى أَئِمَّةِ المُسْلِمِينَ؛ عَلِيِّ بْنِ الحُسَيْنِ، وَمُحَمَّدٍ بْنِ‏عَلَيٍّ، وَجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ، وَمُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ، وَعَلِيٍّ بْنِ مُوسَى،وَمُحَمَّدٍ بْنِ عَلَيٍّ، وَعَليٍّ بْنِ مُحَمَّدٍ، وَالحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ، وَالخَلَفِ الهادِي‏المَهْدِيِّ، حُجَجِكَ عَلَى عِبادِكَ، وَاُمَنائِكَ فِي بِلادِكَ صَلاةً كَثِيرةًدائِمَةً.
".. و بر صدّيقه فاطمه زهرا سرور زنان جهان، بر نوادگان رحمت و پيشوايان‏هدايت، حسن و حسين، سروران جوانان اهل بهشت، درود فرست؛ و برپيشوايان مسلمان، على بن حسين، محمّد بن على، جعفر بن محمّد، موسى بن‏جعفر، على بن موسى، محمّد بن على، على بن محمّد، حسن بن على و جانشين‏هدايتگر هدايت شده، حجّتهاى تو بر بندگانت و امانتداران تو در شهرهايت، درودفرست درودى فراوان و پيوسته.."
حجّت كيست و براى چيست؟
شناخت انسان درباره خدا، رسالت، پيامبر، و همه اصول عقايد اسلامى به‏يك درجه نيست، بلكه بر اساس راه وروش و اخلاق انسان و بر اساس حدّ پايدارى‏او در برابر فشارهايى كه برايش پديد مى‏آيد، متفاوت است در معارف الهى -يا به‏تعبير مشهور: عقايد اسلامى- تنها ايمان اوّليّه به اينكه اين جهان خدايى دارد كافى‏نيست، همچانكه اعتقاد تنها به وجود پيامبر و پيشوايان كافى نيست . بلكه بايد اين‏امر به شناخت و از شناخت به يقين تبديل شود و اگر در دعاها تدبّر كنيم مى‏بينيم كه‏دعاها مسئوليّت اين تبديل شناخت به يقين را بر عهده دارند، تا آنجا كه اين معارف‏عملاً در راه، روش، شخصيت و مقدار پايدارى ما منعكس مى‏شوند.
امّا فرزندان امّت و بويژه علما و رهبران امّت از اين نقش مهمّ دعا غافل‏مانده‏اند، از اينروست كه دعا مورد كوشش، پژوهشى مطلوب قرار نگرفته است.
اين بخش از دعاى افتتاح نقش امامان را بياد ما مى‏آورد و اين از طريق درودفرستادن بر آنان و جدّشان حضرت محمّدصلى الله عليه وآله است زيرا اين تمركز بر امامان ازطريق درود فرستادن بر آنان، پيوند ميان فرزندان امّت و رهبران و پيشوايانشان راژرفتر مى‏كند.
در اين بخش مى‏بينيم كه امامان به اين اوصاف موصوف مى‏شوند:"حجّتهاى تو بر بندگانت و امينان تو در شهرهايت"، حجّت چيست؟ و چرا خدابراى امّت مورد رحمت خود چهارده حجّت برگزيده است؟ چرا خداوند حكيم به‏پيامبر اسم اكتفا نكرده و پس از او، على و فاطمه و يازده امام از نسل آنان را به عنوان‏حجّتهاى خود بر بندگانش برگزيده؟
چرا؟
پاسخ: "حجّت" يعنى آن كسى كه اگر از او پيروى كنيم، فرمانبردارش باشيم‏و او را مقتدا و هدايتگر خويش قرار دهيم، خداا ز ما مى‏پذيرد و بيش از اين در روزقيامت ازما باز خواست نمى‏كند، پس اگر از امام على پيروى كنيم وبه سيرت اوبدون تحريف اقتدا نماييم، نزد خدا از رستگارانيم، زيرا على نسخه دقيقى است ازقرآن حكيم، بى هيچ افزونى وكاستى، او قرآن ناطق و همزاد قرآن است. پيامبرفرمود:
من دو چيز را به جانشينى خود در ميان شما باقى مى‏گذارم: كتاب خداعترت و اهل بيتم؛ و آن دو از هم جدا نمى‏شوند تا آنكه بر من در حوض واردشوند.
و فرمود:
على با قرآن است و قرآن با على.
بنابراين پيروى از امام على‏عليه السلام و اقتدا به سيرت او، تبعيّت از قرآن و اقتدا به‏آن است، در اين صورت اگر على‏عليه السلام صورت مجسّم ارزشهاى رسالت الهى باشد،پس "حجّت" است.
و امّا پرسش دوم: در اين صورت چرا به چهارده حجّت نياز داريم؟
پاسخ آن است كه: ما به اين حجّتها و بخصوص ائمّه نيازمنديم، زيرا كه زمان‏در حال تغيير است و اين است حكمت تعدّد ائمّه، اوضاع و احوال هميشه يكسان‏نيست، گاهى اسلام حاكم است، گاهى كفر و گاهى نفاق.
انسان مسلمان گاهى زندانى است و گاهى شهيد، گاهى حاكم است و گاهى‏عالم، پس صفات انسان و جامعه و زمينه‏هاى اجتماعى و تحوّلات جامعه گوناگون‏و متفاوتند، اين از يك سو، از سوى ديگر خداى سبحان اين دين را آخرين دين قرارداد و پيامبر ما حضرت محمّدصلى الله عليه وآله را آخرين پيامبر، بعد از او پيامبرى و بعد از كتاب‏ما كتابى نخواهد آمد، عمر بشريت نيز ممكن است ميليونها سال به درازا انجامدوما نمى‏دانيم كه قيامت كى برپا خواهد شد:
)...قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ رَبِّي لَايُجَلِّيهَا لِوَقْتِهَا إِلَّا هُوَ...(. )سوره اعراف، آيه 187)
"بگو علم آن نزد خداوند من است، كسى بجز او آن ساعت را ظاهر و روشن نتواندكرد."
بنابراين بشريت در اوضاع و احوال گوناگون، چه به صورت فردى، چه‏اجتماعى، نيازمند حجّتها و ائمّه است، به عنوان مثال ما به پيشوايى نيازمنديم كه‏به ما بياموزد كه چگونه حكومت كنيم، اين راه را با سيرت خود به ما بياموزد نه باسخنش، تا سيرت او براى ما حجّتى باشد تا بدان اقتدا كنيم. ما نيازمند به چهره‏اى‏كامل از حاكم اسلامى ايده آل هستيم، اين چهره را از كجا بيابيم؟
آن را در على بن ابيطالب‏عليه السلام مى‏يابيم، آرى پيامبر نيز حاكم بود، امّانشانه‏هاى حكومت در زمان اوبه اندازه‏اى كه رسالتش جلوه‏گر بود بارز نبود؛ ولى‏على بن ابيطالب‏عليه السلام به تمام معنى كلمه حاكم بود -اگر چه در دورانى كوتاه-.
سيرت امام على‏عليه السلام به عنوان حاكم چه بود؟
توجّه خود را به يك نقطه از اين سيرت معطوف مى‏كنيم آنگاه آن را با وضع‏حاكمان امروزى مسلمانان مقايسه مى‏نماييم:
امام على خليفه رسول اللَّه و حاكم بر كلّ امّت اسلامى و همزمان با اين‏فرمانده قواى مسلّح نيز بود و در حالت جنگ با معاويه كه از امام شرعى تمرّد كرده‏بود بسر مى‏برد، در اين اوضاعى كه خطر از هر سو متوجّه امام است و خطر ترور اووجود دارد، زيرا در صفوف لشكر او متمّرين هستند و حادثه ترور امام نه اوّلين‏حادثه ترور در اسلام بود و نه اوّلين حادثه ترور يك فرمانروا، برغم همه اينهاامام‏على‏عليه السلام جهت اداى نماز صبح به تنهايى از خانه به سوى مسجد براه مى‏افتدونخستين كارى كه در مسجد مى‏كند اذان است، امروز كجا حاكمى اسلامى هست‏كه چنين طريقه و رفتارى داشته باشد؟
على‏عليه السلام حاكم الهى‏است، حاكم الهى دعوت كننده به سوى خداست واذان‏دعوت به سوى خدا، از اينرو مى‏بينيم كه على‏عليه السلام در مسجد كوفه مى‏ايستد واذان‏صبح را ادا مى‏كند و مسلمانان را براى نماز بيدار مى‏نمايد.
در شب امام در جستجوى گرفتاران و مستضعفان و دردمندان به اطراف كوفه‏مى‏رود تا مشكلات آنان را حل كند؛ زندگى شخصى او عبارت از اين است كه به‏بازار مى‏رود و آنچه را مورد احتياج است مى‏خرد و كالايش را خود به خانه حمل‏مى‏كند و هنگامى كه يكى از مؤمنان به او اعتراض مى‏كند و مى‏كوشد كه بار را از اوبگيرد، امام نمى‏پذيرد. چون خود اوست كه بايد بارهاى خويش را در روز قيامت‏حمل كند.
اين است نشانه‏هاى حاكم اسلامى كه امام على‏عليه السلام تجسّم آن است و از اين‏طريق حجّتى است بر ما، زيرا او در راه خدا از سرزنش هيچ سرزنش كننده‏اى‏نمى‏هراسد.
تاريخ ذكر مى‏كند كه باده نوشى يكى از سران لشكر امام اثبات شد، پس امام‏او را به مسجد كوفه آورد و حد را بر او جارى كرد )هشتاد تازيانه(، بعد از اتمام‏كار، مرد برخاست و به امام نگريست و گفت: اى امير مؤمنان در مصاحبت تو بودن‏خوارى است ولى دورى جستن از تو نيز كفر است. امام پاسخش داد: اين است‏عزّت.
بنابراين امام على‏عليه السلام نمونه زنده حاكم اسلامى است.
ما به نمونه‏اى يك زنداى مسلمان به او اقتدا كند نيازمنديم، اين امر را در امام‏موسى بن جعفر مى‏يابيم. براى بسيارى از ما پيش مى‏آيد در زندان طاغيان گرفتارآئيم، در آغاز از داخل زندان شدن ناراضى و شاكى هستيم، زيرا از بين رفتن عمراست و قادر بر انجام كارى مفيد نيز نيستيم، وقتى به امام موسى بن جعفرعليه السلام كه‏مدّتى طولانى را در زندان طاغوتها سپرى كرد اقتدا مى‏كنيم، مى‏بينيم كه امام‏عليه السلام‏خدا را بر اينكه فرصت عبادت او را تأمين كرده است شكر مى‏گزارد و اين چنين ازفرصتهاى زندان براى عبادت خدا بهره بر مى‏گيرد و شخصيت ايمانى خود را از اين‏طريق صيقل مى‏دهد.
ما به كسى نيازمنديم كه خون خود را تقديم راه خدا كند، پس در اين امر به‏امام حسين‏عليه السلام اقتدا مى‏كنيم.
به فقيهى نيازمنديم كه دانشمند و متفكّر تربيت كند و امّت را به تفاصيل‏وجزئيات شريعت اسلامى راهنمايى كند، پس به امام باقر و امام صادق‏عليهما السلام اقتدامى‏كنيم.
به كسى نيازمنديم كه نقش شخصيت دوم را در دولت اسلامى بر عهده گيرد،پس به امام على بن موسى الرضاعليه السلام اقتدا مى‏كنيم.
اين چنين مى‏بينيم كه ما در حالات و اوضاع گوناگون زندگى به پيشوايانى‏نيازمنديم كه پيرو راه و روش آنان باشيم و از آنجا كه حالات و زمينه‏ها و نيز اشخاص‏گوناگونند، براى دوره‏ها و اوضاع گوناگون به پيشوايانى نيازمنديم و شكّى نيست كه‏ائمّه فقط از آن ما نيستند، بلكه براى نسلهاى آينده نيز هستند و اسلام در سراسرزمين منتشر و گسترده خواهد شد و امّت با قضايايى جديد و دقيق مواجه خواهدگرديد و مسائل فرهنگى و عميق، به صحنه خواهد آمد، در اينجاست كه بعضى ازنقشهاى ائمّه‏عليهم السلام نمايان مى‏شود.
بنابراين ائمّه حجّتهاى خدا بر بندگانند يعنى پيشوايانى هستند كه واجب‏است امّت بر مسير هدايت آنان برود و روش آنان را بر حسب تغيير زمينه‏ها و زمانهاپيروى كند..
در اينجا بايد اشاره‏اى داشته باشيم به اينكه عنصر زن نيمى از اجتماع بشرى‏را تشكيل مى‏دهد و زنان نيز به حجّتى نياز دارند تا در اوضاع گوناگون به سيرت اواقتدا كنند و با آنكه زن در مسائل مشترك ميان زنان و مردان به سيرت ائمّه اقتدامى‏كند، در مسائل ويژه زنان به پيشوايى از جنس خود نيز محتاج است، از اينروخداوند براى امّت اسلامى حجّتى از جنس زن قرار داده كه در شخصيت حضرت‏فاطمه‏سلام اللَّه عليها پديدار گشته است.
از اينجاست كه نقش حجّت در زندگى امّت و راز تعدّد "حجّتهاى خدا بربندگان" كه عبارتند از پيامبر، دخترش فاطمه زهرا سلام اللَّه عليها و دوازده امام،نمايان مى‏گردد، از اينرو مى‏بينيم كه اين بخش از دعا بعد از درود فرستادن برپيامبر، قرار گرفته است تا مسلمانان از طريق درود فرستادن بر حجّتها و قدوه‏هاى‏خود بدانان متذكّر شوند.
.. و بر صدّيقه طاهره فاطمه زهرا سرور زنان جهان و بر نوادگان رحمت‏وپيشوايان هدايت، حسن و حسين، سروران جوانان اهل بهشت، درود فرست؛وبر پيشوايان مسلمانان، على بن حسين، محمّد بن على، جعفر بن محمّد، موسى‏بن جعفر، على بن موسى، محمّد بن على، على بن محمّد، حسن بن على‏وجانشين هدايتگر هدايت شده، حجّتهاى تو بر بندگانت و امانتداران تو درشهرهايت، درود فرست درودى فراوان و پيوسته...

منبع : دعا معراج مومنین و راه زندگی
نویسنده : آیت الله  محمّدتقى المدرسى‏

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن