نگاهى به پرونده هاى پدران و مادران

نگاهى به پرونده هاى پدران و مادران
تربيت کودک در جهان امروز - 34

هميشه و همه جا به انسان توصيه شده است كه مقام پدرو مادر را محترم شمارد.
در اين باره اديان ، بيشتر پافشارى كرده اند. اسلام بيش از اديان ديگر،براى پدر و مادر ارزش و احترام قايل شده است . قـرآن كـريـم ،نيكى به پدر ومادر را در رديف پرستش خداوند بزرگ قرار داده ، مى فرمايد : هرگاه يكى از آنها پيش تو به پيرى رسند، به آنها اف مگو وآنها را آزرده خاطر مساز و به آنها سخن نيكو بگو. مـخصوصا اسلام براى مادر ارزش بيشترى قايل شده است و اين به خاطر آن است كه فداكارى هاى او براى فرزند، بيش از پدر است . او با شيره جانش طفل را بزرگ مى نمايد و شالوده سعادت و تكامل او را پى ريزى مى كند. نخستين مدرسه تعليم و تربيت كودك ، آغوش گرم مادر است . نقل كرده اند كه مردى نزد پيامبر اسلام آمد و پرسيد : درباره كى نيكى كنم ؟ فرمود : مادرت .
ديگرباره پرسيد : سپس درباره كى ؟ فرمود : مادرت .
بار سوم پرسيد : ديگر درباره كى ؟ فرمود : مادرت .
بار چهارم پرسيد : ديگر درباره كى ؟ فرمود : پدرت .
از سوى ديگر، پدران و مادران نيز در قبال فرزندان مسئوليتى بزرگ دارند.
دراين باره سفارش هاى اكيد پيشوايان اسلام ، جالب و چشمگير است .
نـوشته اند : مردى خدمت پيامبر اسلام شرفياب شد و عرض كرد، يا رسول اللّه ، اين فرزند من بر من چـه حـقـى دارد؟ فـرمـود : نـامـش را نـيكو مى سازى وتربيتش راعهده دار مى شوى و به او كسب شايسته اى مى آموزى . ونيز فرموده است : هم چنان كه فرزند، عاق پدر و مادر مى شود، پدر و مادر نيز عاق فرزند مى شوند. خـوشـبـخـتـانه در دنياى امروز، به مساله تعليم و تربيت ـنچنان كه بايد و شايدـتوجه شده است و دانشمندان توانسته اند درباره آن حقايق ارزنده اى كشف كنند.
گـاهـى هـم بـا يك ديد فلسفى عميق ، چنان توجيه شده است كه عملى ساختن آن خيلى مشكل مى نمايد و احتياج به كوشش هاى بيشتر و وقت طولانى ترى دارد.
هـرمـان هـارل هـورن ، در كـتاب فلسفه تربيت مى گويد : تربيت ، عبارت از كار بى پايانى است كه مقصود از آن سازگار ساختن فرد بشرى است از حيث جسم و عقل با قوه ازليه اى كه آثار آن را در محيط علمى و احساساتى و ارادى خويش مشاهده مى كنيم . با اين همه ، آنچه گفته اند و نوشته اند،كمتر به كار بسته شده است . در عصر ما كه عصر ترقى علوم و دوران طلايى تكنيك است ، به مسائل انسانى توجهى نشده است . خانواده ها وظايف خطير خود را ناديده گرفته اند. مادران از قطب مادرى فرسنگ ها دورند. هـوس جاه و مقام و شهرت و عياشى و گردش ها و تفريحات شبانه روزى ، آنان را از وظيفه اصلى خود باز داشته است . مساله درآمد مالى براى زنان ، از بزرگ ترين موضوعات مشغول كننده است . بـالا رفـتـن سـطـح زنـدگـى و تـوسـعـه تـجـمـلات و تـشريفات و تكليفات نيز به اين موضوع كمك كرده است . در اين ميان تنها كسى كه صدمه و لطمه جبران ناپذيرمى بيند، طفل معصوم است . در حال حاضر، سينما و ساير وسايل سرگرم كننده در نظر مردم ، لازمه زندگى است . كمتر مادرى حاضر است براى سعادت فرزند خود، از اين سرگرمى ها چشم پوشى كند. ملت هاى متمدن به عواقب وخيم آن پى برده اند و حضور اطفال را در سينما مضر تشخيص داده اند.
.........................................................................
منبع : تربيت کودک در جهان امروز
دکتر احمد بهشتي

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن