2- هر كس با مردان خصومت بورزد مروت و مردانگي اش از ميان مي رود .
3- مؤمن مدارا مي كند و كنار مي آيد ، اما نزاع و كشمكش نمي كند .
4- كسي كه دو روز او برابر باشد ، زيان كرده است و آن كس كه امروز او بهتر از ديروزش باشد به حال او بايد غبطه خورد .
5- از آثار تواضع و فروتني است اينكه با هر كه ديدار كني به او سلام كني .
6- هر كه واعظي دروني و مانعي خودي و همدمي كه او را ارشاد كند ، نداشته باشد دشمنش بر گرده او سوار خواهد شد .
7- پنج چيز همانطورند كه من مي گويم : براي بخيل ، راحتي و براي حسود ، لذت و خوشي و براي ملول و خسته و كم ظرفيت ، وفا و براي دروغگو ، مروت نيست و شخص سفيه ،آقا و سرور نمي شود .
8- در اثر آرامش ، سلامت و با عجله و شتاب ، ندامت و پشيماني حاصل ميشود .
9- انسان حريص از دو خصلت محروم مي شود و دو خصلت ديگر در وي پديد مي آيد : از قناعت محروم مي شود ، پس راحتي را از دست مي دهد و از رضايت محروم مي گردد ، پس يقين را از دست مي دهد .
10- از آثار ايمان راستين آن است كه حقيقت را هر چند به ضرر تو باشد بر باطل اگر چه بو سودت باشد ترجيح دهي و اينكه سخن تو از عمل تو فراتر نرود .
11- خداوند با هيچ چيز بهتر از سكوت و زيارت بيتش ، عبادت نشده است.
12- هر كه از قضاي الهي خشنود باشد ، قضاي الهي تحقق پيدا مي كند و او پاداش مي گيرد و هر كس از قضاي پروردگار ناخشنود باشد ، باز قضاي او جاري مي گردد ولي عمل آن بنده تباه ميشود .
13- شرافت مؤمن در نماز شب و عزت او در خودداري از آزار مردم است.
14- گفتن سواره به پياده كه راه بده ستم است.
15- چه بسا صبر يك ساعت موجب شادماني طولاني مي شود و چه بسا لذتي كه اندوه طولاني در پي دارد .
16- از خدا پروا داشته باش ولو اندك ، و ميان او و خود پرده اي قرار ده هر چند نازك .
17- دعا { و نفرين } از نيزه ها كاري تر است.
18- شجاعت و دلاوري بر پايه سه امر سرشته است و براي هر يك از آنها امتيازي است كه براي ديگري نيست : از جان گذشتن ، تن به خواري و زبوني ندادن ، و نام آوري ...
19- انسان در رفتار با خانواده اش نيازمند سه خوي است كه اگر در طبيعت خود ، آنها را نداشته باشد بايد ولو بطور تصنعي آنها را بكار برد : نيكرفتاري ، توسعه در هزينه با اندازه و برنامه ، و غيرت با حفظ و نگهداري ايشان .
20- اگر مردم از سه چيز سالم باشند از سلامت كامل بهره مند خواهند شد : زبان بد ، دست بد ، و كار بد .
21- سه چيز موجب محروميت انسان مي شود : اصرار در سئوال ، غيبت و بدگوئي از مردم ، و مسخرگي .
22- هر كس در جستجوي سه چيز جز از راه حق باشد از سه چيز بحق محروم شود : هر كس بدون استحقاق طالب دنيا باشد ، بحق از آخرت محروم مي گردد ، هر كه بدون حق طالب رياست باشد ، حق محروم از اطاعت ميشود ، هر كس مالي را از راه غير حق بجويد از دوام و ماندن آن محروم مي گردد .
23- سه چيز است كه هر انساني بايد از آن دوري گزيند : نزديك شدن به اشرار و بدان ، همصحبتي بانوان ، و همنشيني منحرفان .
24- سه چيز از رسيدن به مقام بلند باز مي دارد : كم همتي ، كمروئي و ضعف فكر .
25- سه چيز براي انسان عيب است : حسد ، سخن چيني ، و بي خردي .
26- سه چيز عداوت و دشمني مي آورد : نفاق ، خودپسندي ، و ستمگري .
27- كم صبري ، رسوائي است.
28- هر كس بيش از حقش بخواهد ، شايسته محروميت است.
29- نماز قرباني هر انسان باتقواست ، حج جهاد ناتوانان است، و براي هر چيزي زكاتي است و زكات بدن روزه است، با فضليت ترين كارها ، انتظار فرج و گشايش از سوي خداست ، و كسي كه بدون كار دعا مي كند مانند كسي است كه بدون كمان تير بيندازد .
30- با كسي نزاع و كشمكش نكن كه شكوه و شخصيت تو از بين مي رود و شوخي نكن كه مورد جسارت و اهانت قرار مي گيري .
31- اگر مي خواهي مورد احترام قرار بگيري نرمخو باش ، و اگر مي خواهي مورد اهانت واقع شوي خشونت كن .
32- هر كس ترا گرامي بدارد تو نيز او را گرامي بدار ، و هر كس ترا سبك شمارد و اهانت كند خود را از اهانت او دور كن ( و با بي اعتنائي خود را گرامي بدار ).
33- آدم شريف نبايد چهار چيز را ترك كند و از آنها بدش آيد : به احترام پدر از جا برخاستن ، به مهمان خدمت كردن ، به مركب شخصاً رسيدگي كردن هر چند كه داراي صدها خدمتكار باشد ، و خدمت كردن به استاد و كسي كه از او چيز مي آموزد .
34- شرم از آثار ايمان است.
35- كسي كه شرم ندارد ايمان ندارد .
36- هيچ چيزي نيكوتر از سكوت و هيچ دشمني مضرتر از جهالت و هيچ دردي دردناكتر از دروغ نيست .
37- حاجت خواستن از مردم از دست دادن عزت و حياست .
38- دادگري شيرين تر از آبي است كه يك انسان تشنه به آن دست پيدا مي كند .
39- بهترين بندگان خدا كسي است كه داراي پنج خوي باشد : خوشحالي بهنگام احسان و نكوئي ، استغفار به موقع اسائه و بدي ، سپاسگزاري در عطا، صبر در بلا و گرفتاري ، و بخشش و گذشت بهنگام مظلوميت .
40- شايسته ترين مردم براي عفو و گذشت كسي است كه نيروي كافي براي مجازات و كيفر دادن دارد.
41- هر كه رياست طلب باشد هلاك شده است.