محل دفن سر مطهر

محل دفن سر مطهر
مقتل امام حسين (علیه السلام) – 163

12 - ابن نما گويد:
درباره مدفن سر مطهر اختلاف است . برخى گويند عمرو بن سعيد آن را در مدينه دفن كرد. از منصور بن جمهور نقل شده كه وارد خزانه يزيد شد. وقتى كه گشودند، سر مطهر را آنجا ديد. به غلامش سليم گفت : اين كيسه چرمين را نگهدارى كن كه از گنجهاى بنى اميه است چون آن را گشود، سر امام حسين عليه السلام در آن بود كه به رنگ مشكى خضاب شده بود. به غلامش گفت پارچه اى بياور. پارچه اى آورد و آن را در آن پيچيد و در دمشق ، كنار (باب الفراديس ، نزديك برج سوم از سمت مشرق دفن كرد.
گروهى از مردم مصر به من گفته اند: مدفن سر مطهر نزد آنان است و به نام (مشهد الكريم ناميده مى شود؛ بقعه اى طلايى است و در مناسبتها به زيارت آن مى روند و معتقدند كه آن سر مطهر آنجا دفن شده است . ولى قول مورد اعتماد آن است كه آن سر را پس از گرداندن در شهرها برگردانده و به بدن ملحق ساختند و با جسد دفن شد.
13 - ابن جوزى گويد:
درباره محل دفن سر مطهر اقوالى است . معروفترين آنها آن است كه به كربلا برگردانده ، با بدن دفن كردند. قول ديگر آن است كه در مدينه ، كنار قبر مادرش فاطمه عليهاالسلام مدفون است . ابن سعد گويد: چون سر به مدينه رسيد، سعيد بن عاص والى مدينه بود. آن را جلو او گذاشتند. او از بينى سر گرفت ، بعد دستور داد كفن كردند و كنار مادرش فاطمه عليهاالسلام به خاك سپردند.
شعبى گويد: مروان حكم در مدينه بود. آن سر را گرفت و در مقابل خود نهاد و با بينى آن ور مى رفت و خطاب به آن حرفهايى اهانت آميز داشت و مى گفت به ياد دوران عثمان مى افتم . سعيد بن عاص يا عمرو بن سعيد كه از خانه هاى هاشميان صداى شيون شنيد، با خواندن شعرى طنزآميز، از گذشته ياد كرد.
قول ديگر آن است كه در دمشق مدفون است . ابن ابى الدنيا حكايت كند: در خزانه يزيد در دمشق سرى پيدا شد، آن را كفن كرده و در (باب الفراديس به خاك سپردند. بلاذرى هم گويد كه سر او در دارالاماره دمشق است . واقدى نيز چنين گفته است .
قول چهارم آنكه در مسجد رقه ، كنار فرات ، در شهرى مشهور دفن شده است . اين گفته عبدالله بن عمر وراق در كتاب (مقتل است . گويد: چون سر مطهر را پيش يزيد آوردند، گفت : آن را به تلافى سر عثمان ، نزد خاندان (ابى معيط مى فرستم كه در رقه بودند. سر را پيش آنان فرستاد. آنان سر را در يكى از خانه هاى خود دفن كردند. بعدها آن خانه جزو مسجد جامع شد، نزديك درخت سدرى كه آنجاست و برگهايى شبيه برگ نيل دارد و زمستان و تابستان سبز است .
قول پنجم آن است كه خلفاى فاطمى آن سر را از باب الفراديس به عسقلان و از آنجا به قاهره بردند و هم اكنون آنجاست و مزار بزرگى دارد.
به هر حال ، آن سر مطهر هر جا كه باشد، در دلها و وجدانهاست و در رازها و خاطره هاست و قلب دوستداران ، جايگاه اوست . (1)

منبع : مقتل امام حسين (علیه السلام)
تالیف:گروه حديث پژوهشكده باقرالعلوم - جواد محدثى

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن