يكى ديگر از جهات افضليت حديثى است كه در آن نبوّت رسول خدا صلى الله عليه وآله پيش تر از نبوّت همه انبيا بوده است. عبدالله بن شقيق مى گويد: مردى از پيامبر خدا صلى الله عليه وآله پرسيد: چه موقع تو پيامبر بودى؟
فرمود:
كنت نبيّاً وآدم بين الماء والطين;1
من آن گاه كه آدم در ميان آب و گل بودم، پيامبر بودم.
اين حديث در منابع شيعه و سنّى نقل شده است. روشن است كه همه پيامبران الاهى موظف بوده اند كه نبوّت پيامبر اكرم و ولايت ائمه عليهم السلام را به اُمّت هاى خودشان برسانند.
از طرف ديگر، پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند:
نحن أهل بيت لا يقاس بنا أحد;2
ما خاندانى هستيم كه احدى به ما قياس نمى شود.
اين حديث نيز در منابع شيعه و سنّى آمده و در نهج البلاغه نيز ذكر شده است. در برخى از روايات آمده است:
أ حد من الناس.3
در برخى ديگر از روايات آمده است:
لا يقاس به أحد ممّن خلق الله.4
افضليّت ائمه عليهم السلام از خلايق از اولين و آخرين به جز رسول اكرم به عالمى اختصاص ندارد، بلكه در همه عوالم (دنيا، عالم قبل و عالم بعد) آن بزرگواران افضل خلايق هستند، به خصوص در عالم آخرت كه همه خلايق از اولين و آخرين جمع هستند شأن اهل بيت عليهم السلام بيشتر ظاهر خواهد شد.
اصلاً ظهور حقايق را براى آن عالم گذاشته اند، در اين عالم حقايق و غير حقايق به هم مخلوط هستند. در اين زمينه روايات ورود صدّيقه طاهره فاطمه زهرا عليها السلام به صحراى محشر شاهد صدق گفتار ماست.5
اين روايات در كتاب هاى شيعه و سنى نقل شده است و روايات بسيار جالبى است. به راستى در اين عالم با حضرت زهرا سلام الله عليها چه كردند كه بنا نبوده شأنشان در اين عالم ظاهر شود و قدر و مقام آن بانوى بزرگوار در آن جا معلوم خواهد شد.
1 . مناقب آل ابى طالب: 1 / 183، بحار الأنوار: 16 / 402، المصنف، ابن ابى شيبه: 8 / 438، حديث 1، با اندكى تفاوت، الاستيعاب: 4 / 1488.
2 . بحار الأنوار: 65 / 45، حديث 90 به نقل از ارشاد القلوب: 110 / 13، ذخائر العقبى: 17، سبيل الهدى والرشاد: 11 / 7، ينابيع المودّه: 2 / 68، حديث 61 و 114، حديث 322 و 117، حديث 334، كنز العمّال: 12 / 104، حديث 34201.
3 . كشف الغمّه: 1 / 31، ينابيع المودّه: 1 / 459، مفتاح النجا (مخطوط): 2، شرح احقاق الحق: 9 / 378.
4 . شرح إحقاق الحق: 5 / 90 به نقل از كتاب الأربعين ابومحمّد بن ابوالفوارس (مخطوط): 43.
5 . ر.ك: بحار الأنوار: 43 / 224، باب 8 .