مجازات ظلم

savabol-amal

حديث : 1
ابى رحمه الله قال حدثنى سعد بن عبدالله عن احمد بن محمد عن الحسن بن على بن فضال عن على بن عقبه عن سماعه بن مهران عن عبدالله بن سليمان عن ابى جعفر عليه السلام قال الظلم فى الدنيا هو الظلمات فى الاخره .
ترجمه :

1. امام باقر عليه السلام فرمودند: ظلم در دنيا تاريكى در آخرت است .


حديث : 2
و بهذاالاسناد عن احمد بن محمد عن عبدالله بن محمد الحجال عن غالب بن محمد عمن ذكره عن ابى عبدالله عليه السلام فى قول الله عزوجل ((ان ربك لبالمرصاد)) قال قنطره على الصراط لا يجوزها عبد بمظلمه .
ترجمه :
2. امام صادق عليه السلام در توضيح ((كمينگاه )) در آيه شريفه ((همانا پروردگارت در كمينگاه است )) (165). فرمودند: (كمينگاه ) پلى است بر صراط كه اگر كسى مرتكب ظلمى شده باشد، نمى تواند از آن عبور كند.


حديث : 3
و بهذاالاسناد عن احمد بن محمد عن على بن عيسى عن على بن سالم قال سمعت ابا عبدالله عليه السلام يقول ان الله عزوجل يقول و عزتى و جلالى لا اجيب دعوه مظلوم دعانى فى مظلمه ظلمها و لا حد عنده مثل تلك المظلمه .
ترجمه :
3. راوى مى گويد شنيدم كه امام صادق عليه السلام فرمودند: خداوند عزوجل مى فرمايند: دعاى كسى را كه به او ظلمى شده است ، درباره آن ظلم مستجاب نمى كنم ، اگر خود او نيز مرتكب چنين ظلمى در حق ديگرى شده باشد.


حديث : 4
حدثنى محمد بن موسى بن المتوكل رضى الله عنه قال حدثنى عبدالله بن جعفر عن محمد بن الحسين عن الحسن بن محبوب عن اسحاق بن عمار عن ابى عبدالله عليه السلام قال ان الله عزوجل اوحى الى نبى من الانبياء فى مملكه جبار من الجبابره ان ائت هذا الجبار فقل له انى لم استعملك على سفك الدماء و اتخاذ الاموال و انما استعملتك لتكف عنى اصوات المظلمومين فانى لن ادع ظلامتهم و ان كانوا كفارا.
ترجمه :
4. امام صادق عليه السلام فرمودند: همانا خداوند عزوجل بن يكى از پيامبران خود كه در يكى از كشورهاى گردنكشان بود، وحى نمود كه نزد آن گردنكش رفته و به او بگو: تو را حاكم بر مردم نگردانيدم تا خونريزى كرده و اموال مردم را بگيرى . تو را حكومت دادم تا صداى مظلمومان را از من باز دارى ((و نگذارى صداى ناله و دعاى آنان كه ظالم را نفرين مى كنند به من برسد) و بدون شك ستمى را كه به آنان شده است نمى بخشم ، گرچه كافر باشند.


حديث : 5
حدثنى محمد بن الحسن رضى الله عنه قال حدثنى محمد بن الحسن الصفار عن محمد بن الحسين بن ابى الخطاب عن على بن اسباط عن ابن سنان عن ابى خالد القماط الواسطى عن زيدبن على بن الحسين عن ابيه عليه السلام قال ما ياخذ المظلوم من دين الظالم اكثر مما ياخذ الظالم من دين المظلوم .
ترجمه :
5. امام زين العابدين عليه السلام فرمودند: آنچه مظلوم از دين ظالم مى گيرد، بيش از آن چيزى است كه ظالم از دنياى مظلوم مى گيرد.


حديث : 6
ابى رحمه الله قال حدثنى على بن ابراهيم عن ابيه عن محمد بن ابى عمير عن عمروبن اذينه عن زراره عن ابى جعفر عليه السلام قال ما احد يظلم بمظلمه الا اخذه الله بها فى نفسه و ماله فاما الظلم بينه و بين الله عزوجل فاذا تاب غفر له .
ترجمه :
6. امام باقر عليه السلام فرمودند: كسى نيست كه مرتكب ظلمى شود، مگر اين كه خداوند او را مجازات جانى يا مالى مى نمايد. ولى ظلمى كه (فقط) بين او و خداوند عزوجل باشد ( و حق مردم در ميان نباشد)، وقتى از آن توبه كند، آمرزيده مى شود.


حديث : 7
ابى رحمه الله قال حدثنى سعد بن عبدالله عن احمد بن محمد عن على بن الحكم عن ابى القاسم عن عثمان بن عبدالله عن محمد بن عبدالله الارقط عن جعفربن محمد عليهماالسلام قال من ارتكب احدا بظلم بعث الله عزوجل عليه من يظلمه بمثله او على ولده او على عقبه من بعده .
ترجمه :
7. امام صادق عليه السلام فرمودند: اگر كسى به كسى ظلمى نمايد، خداوند عزوجل كسى را مى فرستد كه شبيه آن ظلم را به او يا پس از به فرزندانش يا نوه هايش بنمايد.


حديث : 8
حدثنى محمد بن الحسن رضى الله عنه قال حدثنى محمد بن الحسن الصفار عن يعقوب بن يزيد عن حماد بن عيسى عن ربعى بن عبدالله عن فضيل بن يسار قال قال ابو عبدالله عليه السلام من اكل من مال اخيه ظلما و لم يرده و عليه اكل جذوبه من النار يوم القيامه .
ترجمه :
8. امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه مال برادر مسلمانش را ستمكارانه بخورد و آن را به وى باز نگرداند، در روز قيامت آتش سرخ شده و گل انداخته جهنم را خواهد خورد.


حديث : 9
حدثنى محمد بن موسى بن المتوكل رضى الله عنه قال حدثنى عبدالله بن جعفر عن محمد بن الحسين بن ابى الخطاب عن الحسن بن محبوب عن هشام بن سالم عن ابى عبيده الحذاء قال قال ابو جعفر عليه السلام قال رسول الله صلى الله عليه و آله من اقتطع مال مومن غصبا بغير حله لم يزل الله عزوجل معرضا عنه ما قتا لا عماله التى يعملها من البر و الخير لا يثبتها فى حسناته حتى يتوب و يرد المال الذى اخذه الى صاحبه .
ترجمه :
9. امام باقر عليه السلام نقل مى نمايند كه رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: كسى كه بدون رضايت و با غصب ، مال مومنى را بردارد، خداوند عزوجل پيوسته از او روگردان بوده و از كارهاى نيك و خير او متنفر خواهد بود. و تا زمانى كه توبه نكند و آن مالى را كه برداشته است به صاحبش باز نگرداند، خداوند آن اعمال نيك را در رديف كارهاى نيكش نمى نويسد.


حديث : 10
حدثنى محمد بن على ماجيلويه رضى الله عنه قال : حدثنى على بن ابراهيم عن ابيه عن النوفلى عن السكونى عن جعفر بن محمد عن ابائه عليهم السلام قال قال امير المومنين عليه السلام اعظم الخطايا يا اقتطاع مال امر مسلم بغير حق .
ترجمه :
10. امام صادق عليه السلام از پدرانش عليهم السلام روايت مى نمايد كه امير المومنين عليه السلام فرمودند: بزرگترين خطاها برداشتن مال مسلمان بدون حق است .


حديث : 11
ابى رحمه الله قال حدثنى سعد بن عبدالله عن احمد بن ابى عبدالله عن ابيه عن هارون بن الجهم عن حفص بن عمر عن ابى عبدالله عليه السلام قال قال على عليه السلام انما خاف القصاص من كف عن ظلم الناس .
ترجمه :
11. امام صادق عليه السلام نقل مى نمايند كه امير المومنين عليه السلام فرمودند: فقط كسانى كه به مردم ظلم نمى كنند، از مجازات خداوند مى ترسند.


حديث : 12
ابى رحمه الله قال حدثنى على بن ابراهيم عن ابيه عن محمد بن ابى عمير عن حسين بن عثمان و محمد بن ابى حمزه عن ابى عبدالله عليه السلام قال ان الله عزوجل يبغض الغنى الظلوم .
ترجمه :
12. امام صادق عليه السلام فرمودند: بدون ترديد خداوند عزوجل با ثروتمند ستم پيشه دشمنى مى نمايد.


حديث : 13
ابى رحمه الله قال حدثنى سعد بن عبدالله عن احمد بن محمد عن على بن الحكم عن هشام بن سالم قال سمعت ابا عبدالله عليه السلام يقول ان العبد ليكون مظلوما فلا يزال بدعو حتى يكون ظالما.
ترجمه :
13. راوى مى گويد از امام صادق عليه السلام شنيدم كه فرمودند: گاهى بدون ترديد و قطعا بنده اى مظلوم است ، ولى باندازه اى ظالم را نفرين مى كند كه خودش ظالم مى شود (زيرا بيش از حد نفرين نموده است .)


حديث : 14
ابى رحمه الله قال حدثنى محمد بن يحيى العطار عن احمد بن ابى عبدالله عن ابيه ابى نهشل عن عبدالله بن سنان عن ابى عبدالله عليه السلام قال من عذر ظالما بظلمه سلط الله تعالى عليه من يظلمه فان دعا لم يستجب له و لم ياجره الله على ظلامته .
ترجمه :
14. امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه براى ظلم ظالمى عذر بياورد، خداى متعال ظالمى را بر او مسلط مى نمايد كه به او ظلم كند. و اگر دعا كند، مستجاب نمى شود. و خداوند براى ظلمى كه ديه است ، پاداشى به او نخواهد داد.


حديث : 15
ابى رحمه الله قال حدثنى على بن ابراهيم عن ابيه عن النوفلى عن السكونى عن جعفر بن محمد عن ابيه عن آبائه عليهم السلام قال قال رسول الله صلى الله عليه و آله من ظلم احدا ففاته فليستغفر الله تعالى له فانه كفاره له .
ترجمه :
15. امام صادق عليه السلام از پدرانش عليهم السلام روايت مى نمايد كه رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: كسى كه به كسى ظلم كند و آنگاه او را پيدا نكند كه از او حلاليت بخواهد، بايد استغفار نمايد. زيرا اين كار قطعا كفاره آن خواهد بود.


حديث : 16
ابى رحمه الله قال حدثنى سعد بن عبدالله عن محمد بن عيسى اليقطينى عن ابراهيم بن عبدالحميد عن على بن ابى حمزه ابى بصير عن ابى جعفر عليه السلام قال ما انتصر الله من ظالم الا بظالم و ذلك قول الله تعالى ((و كذلك نولى بعض الظالمين بعضا)).
ترجمه :
16. امام باقر عليه السلام فرمودند: خداوند جز بوسيله ظالمى از ظالم ديگرى انتقام نگرفته است . و معنى اين آيه شريفه نيز همين است : ((و ظالمين را بر يكديگر حاكم مى گردانيم ))

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن