مجازات سوگند دروغ به خدا ياد كردن

savabol-amal

حديث : 1
ابى رحمه الله قال : حدثنى سعد بن عبدالله عن احمد بن محمد عن ابن فضال عن ثعلبه بن ميمون عن يعقوب الاحمر قال : قال ابو عبدالله عليه السلام : من حلف على يمين و هو يعلم انه كاذب فقد بارز الله عزوجل .
ترجمه :
1. امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه قسم بخورد و بداند كه دروغ مى گويد محققا با خداوند عزوجل جنگيده است .


حديث : 2

حدثنى محمد بن على ماجيلويه رضى الله عنه قال : حدثنى على بن ابراهيم عن ابيه عن محمد بن ابى عمير عن هشام بن سالم عن ابى عبدالله عليه السلام قال : ان يمين الصبر الكاذبه تترك الديار بالاقع .
ترجمه :
2. امام صادق عليه السلام : همانا سوگند اجبارى دروغ باعث خالى شدن شهرها از ساكنانش مى شود.


حديث : 3
حدثنى محمد بن على ماجيلويه رضى الله عنه عن محمد بن ابى القاسم عن محمد بن على القرشى عن على بن عثمان بن رزين عن محمد بن فرات خال بنى عمار الصيرفى عن جابر بن يزيد ابى جعفر عليه السلام قال قال رسول الله صلى الله عليه و آله آياكم و اليمين الفاجر فانها تدع الديار بلاقع من اهلها
ترجمه :
3. امام باقر عليه السلام نقل مى نمايند كه رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: از سوگند دروغ بپرهيزيد كه محققا باعث خالى شدن شهرها از اهلش مى شود


حديث : 4
حدثنى محمد بن الحسن رضى الله عنه قال حدثنى محمد بن الحسن الصفار عن جعفربن محمد بن عبيدالله بن ميمون عن ابى عبدالله عن ابيه عن ابائه عليهم السلام قال قال رسول الله صلى الله عليه و آله اليمين الصبر الفاجره تدع الديار بلاقع .
ترجمه :
4. امام صادق عليه السلام از پدرانش عليهم السلام نقل مى نمايند كه رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: سوگند اجبارى دروغ شهرها را خالى مى كند.


حديث : 5
حدثنى محمد بن الحسن رضى الله عنه قال حدثنى محمد بن الحسن الصفار عن يعقوب بن يزيد عن عبدالرحمن بن حماد عن حنان بن سدير عن فليح بن ابى بكر الشيبانى قال قال ابو عبدالله عليه السلام اليمين الكاذبه تورث العقب الفقر.
ترجمه :
5. امام صادق عليه السلام فرمودند: سوگند دروغ باعث كم شدن فرزندان انسان مى شود.


حديث : 6
حدثنى محمد بن الحسن رضى الله عنه قال حدثنى سعد بن عبدالله عن احمد بن ابى عبدالله عن محمد بن على الكوفى عن على بن حماد عن ابن ابى يعفور عن ابى عبدالله عليه السلام قال اليمين الغموس ‍ ينظر بها اربعين يوما.
ترجمه :
6. امام صادق عليه السلام فرمودند: مكافات سوگند دروغ ( در اين دنيا) پس ‍ از چهل روز مى رسد.


حديث : 7
ابى رحمه الله قال حدثنى سعد بن عبدالله عن احمد بن ابى عبدالله عن ابيه عن محمد بن يحيى الخزاز و محمد بن سنان و عبدالله بن المغيره عن طلحه بن زيد عن ابى عبدالله عليه السلام قال ان اليمين الفاجره لتنقل الرحم قلت ما معنى تنقل الرحم قال تعقم . و اما محمد بن يحيى فانه روى تثقل فى الرحم .
ترجمه :
7. امام صادق عليه السلام فرمودند: سوگند دروغ باعث عقيمى خواهد شد.


حديث : 8
حدثنى محمد بن موسى بن المتوكل رضى الله عنه قال حدثنى عبدالله بن جعفر الحميرى عن احمد بن محمد عن الحسن محبوب عن مالك بن عطيه عن ابى عبيده الحذاء عن ابى جعفر عليه السلام انه قال فى كتاب على عليه السلام ان اليمين الكاذبه و قطيعه الرحم تذران الديار بلاقع من اهلها و تنقلان الرحم و ان انتقال الرحم انقطاع النسل . )). حدثنى محمد بن المتوكل رضى الله عنه قال حدثنى على بن الحسين السعدآبادى عن احمد بن ابى عبدالله عن البزنطى عن على عن حريز عن بعض اصحابه عن ابى عبدالله عليه السلام قال اليمين الغموس التى توجب النار الرجل يحلف على حق امرى مسلم على حبس ماله .
ترجمه :
8. امام باقر عليه السلام فرمودند: سوگند دروغ و قطع رحم ، باعث خالى شدن شهرها از ساكنانش و انقطاع نسل مى شوند. )). امام صادق عليه السلام فرمودند: قسم دروغى كه جهنم را بر انسان واجب مى كند، اين است كه انسان با قسم خود، باعث از بين رفتن حق مسلمانى شود و او مالش را از دست بدهد.


حديث : 9
حدثنى محمد بن موسى بن المتوكل رضى الله عنه قال حدثنى على بن الحسين السعد آبادى عن احمد بن ابى عبدالله عن البزنطى عن على عن حريز عن بعض اصحابه عن ابى عبدالله عليه السلام قال اليمين الغموس التى توجب النار الرجل يحلف على حق امرى ، مسلم على حبس ماله .
ترجمه :
9. امام صادق عليه السلام فرمودند: قسم دروغى كه جهنم را بر انسان واجب مى كند، اين است كه انسان با قسم خود باعث از بين رفتن حق مسلمانى شود و او مالش را از دست بدهد.


حديث : 10
حدثنى محمدبن الحسن رضى الله عنه قال حدثنى محمد بن الحسن الصفار عن يعقوب بن يزيد عن محمد بن ابى عمير عن ابراهيم بن عبدالحميد عن ابى الحسن شيخ من اصحابنا عن ابى جعفر عليه السلام قال ان الله عزوجل خلق ديكا ابيض عنقه تحت العرش و رجلاه فى تخوم الارض السابعه له جناتح بالمشرق و جناح بالمغرب لا تصيح الديكه حتى تصيح فاذا صاح خفق بجناحيه ثم قال سبحان الله سبحان الله العظيم الذى ليس كمثله شى فيجيبه الله تبارك و تعالى ما امن بما تقول من يحلف باسمه كاذبا.
ترجمه :
10. امام باقر عليه السلام فرمودند: همانا خداوند عزوجل خروس سفيدى آفريده كه گردنش زير عرش و پاهايش ددر انتهاى زمين هفتم است ، يك بالش در مشرق و بال ديگرش در مغرب مى باشد. تا زمانى كه آن خروض ‍ نخواند، خروسهاى ديگر نمى خوانند. هنگامى كه خواند، بالهايش را حركت مى دهد. سپس مى گويد: (سبحان الله سبحان الله العظيم ليس كمثله شيى ) (143) خداوند نيزدر پاسخ او مى فرمايند: كسى كه به اسم من قسم دروغ بخورد، به آنچه گفتى ايمان نياورده است .


حديث : 11
ابى رحمه الله قال حدثنى محمد بن يحيى قال حدثنى احمد بن ابى عبدالله عن ابيه عن محمد بن سنان عن ابى الجارود عن رجل من عبدالقيس عن سلمان رحمه الله انه مر على المقابر فقال السلام عليكم يا اهل القبور من المومنين و المسلمين يا اهل الديار هل علمتم ان اليوم جمعه فلما انصرف الى منزله و نام ملكته عينه اتاه آت فقال و عليك السلام يا ابا عبدالله تكلمت فسمعنا و سلمت فرددنا فقلت هل تعلمون ان اليوم جمعه فقد علمنا ما يقول الصير فى يوم الجمعه قال و ما تقول الطير فى يوم الجمعه قال تقول قدوس قدوس ربنا الرحمن الملك ما يعرف عظمه ربنا من يحلف باسمه كاذبا.
ترجمه :
11. سلمان (ره ) به قبرستن آمده و گفت ، ((سلام بر شما اى مومنان و مسلمانانى كه ساكن قبرها هستيد ! اى كسانى كه اين جا سكوت كرده ايد ! مى دانيد كه امروز جمعه است ؟)) هنگامى كه به منزل بازگشت و خوابيد، شخصى (به خواب او) آمد و گفت : و سلام بر تو اى ابا عبدالله ! سخن گفتى ، شنيديم ، سلام كردى ، جواب داديم . گفتى : (آيا مى دانيد كه امروز جمعه است )). ما مى دانيم پرندگان در روز جمعه چه مى گويند. سلمان پرسيد چه مى گويند؟ گفت مى گويند: منزه است ، منزه است پروردگار مهربان و حكمران ما. كسى كه بدروغ به اسم او سوگند ياد كند، عظمت او را نمى داند.


حديث : 12
ابى رحمه الله قال حدثنى سعد بن عبدالله عن محمد بن الحسين بن ابى الخطاب عن حماد بن عيسى عن الحسين بن المختارعن ابى عبدالله عليه السلام قال من حلف بالله فليصدق و من لم يصدق فليس ‍ من الله عزوجل فى شى و من حلف بالله فليرض و من لم يرض فليس من الله عزوجل فى شى .
ترجمه :
12. امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه به خداوند قسم مى خورد بايد راست بگويد. و كسى كه راست نگويد، هيچ ارزشى نزد خداوند نخواهد داشت . و كسى كه براى او به خدا قسم بخورند، بايد راضى شود. اگر راضى نشود، هيچ ارزشى نزد خداوند نخواهد داشت .

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن