ثواب پوشيدن انگشتر عقيق

savabol-amal

حديث : 1
حدثنى محمد بن الحسن رضى الله عنه قال حدثنى محمد بن الحسن الصفار عن ابراهيم بن هاشم عن على بن معبد عن الحسين بن خالد عن الرضا عليه السلام قال قال ابو عبدالله عليه السلام من اتخذ خاتما فصه عقيق لم يفتقر و لم يقض له الا بالتى هى احسن .
ترجمه :
1. امام رضا عليه السلام نقل مى نمايند كه امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه انگشتر عقيق در دست نمايد، فقير نخواهد شد و حاجت او ره بهترين وجه بر آورده مى گردد.


حديث : 2
ابى رحمه الله قال حدثنى سعد بن عبدالله عن يعقوب بن يزيد عن ابراهيم بن عقبه عن سيابه بن ايوب عن محمد بن الفضيل عن عبدالرحيم القصير قال بعث الوالى الى رجل من ال ابى طالب فى جنايه فمر بابى عبدالله عليه السلام فقال اتبعوه بخاتم عقيق قال فاتبع بخاتم عقيق فلم ير مكروها.
ترجمه :

2. راوى مى گويد: حاكم مردى از دودمان ابى طالب را بخاطر تخلفى احضار كرد. در راه با امام صادق عليه السلام ملاقات نمود. آن حضرت عليه السلام فرمودند: انگشتر عقيق براى او ببريد. آنان نيز انگشتر عقيق را به او رساندند. به همين جهت از طرف حاكم آزارى به او نرسيد.


حديث : 3
حدثنى محمد بن على ماجيلويه رضى الله عنه عن عمه محمد بن ابى القاسم عن احمد بن ابى عبدالله عن ابى حيونه عن ابيه عن عمرو بن ابى المقدام عن ابى جعفر عليه السلام قال مر به رجل مجلود فقا اين كان خاتمه العقيق اما انه لو كان عليه ما جلد.
ترجمه :
3. راوى مى گويد: امام باقر عليه السلام مرد تازيانه خورده اى را ديد. آنگاه فرمودند: انگشتر عقيق را او كجا بود؟ بدانيد كه همانا اگر انگشتر عقيق او همراهش بود، تازيانه نمى خورد.


حديث : 4
و روى فى حديث آخر قال ابو عبدالله عليه السلام العقيق حرز فى السفر.
ترجمه :
4. امام صادق عليه السلام فرمودند: عقيق در سفر حرز (113) است .


حديث : 5
حدثنى على بن احمد بن عبدالله عن ابيه عن احمد بن ابى عبدالله عن الحسن بن موسى عن الحسن بن يحيى عن الحسين بن مزيد عن ابى عبدالله جعفر بن محمد عن ابيه عن ابائه عن امير المومنين عليه السلام قال تختموا بالعقيق يبارك الله عليكم و تكونوا فى امن من البلاء
ترجمه :
5. امام صادق عليه السلام از پدرانش عليه السلام از اميرالمومنين عليه السلام روايت مى كند كه فرمودند: انگشتر عقيق در دست كنيد تا خداوند به شما بركت دهد و از بلا در امان باشيد.


حديث : 6
و بهذاالاسناد قال شكا رجل الى رسول الله صلى الله عليه و آله انه قطع عليه الطريق فقال له هلا تختمت بالعقيق فانه يحرس من كل سوء
ترجمه :
6. مردى با رسول خدا صلى الله عليه و آله درد دل نمود كه گرفتار راهزنان شدم . آن حضرت صلى الله عليه و آله فرمودند: چرا انگشتر عقيق به دست نداشتى ؟ همانا كه عقيق انسان را از هر بلايى محافظت مى كند.


حديث : 7
و فى حدثنى آخر قال ابو جعفر عليه السلام من تختم بالعتيق لم يزل ينظر الى الحسنى مادام فى يده و لم يزل عليه من الله عزوجل واقيه .
ترجمه :
7. امام باقر عليه السلام فرمودند: كسى كه انگشتر عقيق در دست نمايد، تا زمانى كه در دست اوست ، پيوسته مى بيند و پيوسته نگهبانى از جانب خداوند او را محافظت مى كند.


حديث : 8
ابى رحمه الله قال حدثنى سعد بن عبدالله حدثنى الحسن بن موسى الخشاب عن عقيل بن المتوكل المكى يرفعه عن جعفر بن محمد عن ابيه عن جده عليهم السلام قال من صاغ خاتما عقيقا فنقش فيه محمد نبى الله و على ولى الله و قاه الله ميته السوء و لم يمت الا على الفطره .
ترجمه :
8. امام صادق عليه السلام از پدرش از جدش عليهم السلام نقل نموده است كه فرمودند: كسى كه انگشتر عقيق بسازد و (( محمد نبى الله و على ولى الله )) (114) را بر روى آن نقش نمايد، خداوند او را ار مرگ بد نگاه داشته و جز بر فطرت خدادايش نخواهد مرد.


حديث : 9
حدثنى محمد بن موسى بن المتوكل رضى الله عنه قال حدثنى محمد بن يحيى العطار قال حدثنى محمد بن احمد عن على بن الريان عن على بن محمد بن اسحاق الشيبانى رفعه الى ابى عبدالله عليه السلام قال ما رفعت كف الى الله عزوجل احب اليه من كف فيها عقيق .
ترجمه :
9. امام صادق عليه السلام فرمودند: دستى به طرف خداوند دراز نشده كه خداوند آن را بيش از دستى كه در آن عقيق باشد دوست داشته باشد.


حديث : 10
حدثنى محمد بن الحسن رضى الله عنه قال حدثنى محمد بن الحسن الصفار عن محمد بن عيسى عن الحسن بن على بن بنت الياس ‍ الخزاز عن الرضا عليه السلام قال من ساهم بالعتيق كان سهمه الاوفر.
ترجمه :
10. امام رضا عليه السلام فرمودند: كسى كه با عقيق قرعه كشى نمايت ، بهره كاملى خواهد داشت .


حديث : 11
ابى رحمه الله قال حدثنى الحسن بن على القاقولى عن احمد بن هارون العطار عن زياد القندى عن موسى بن جعفر عن ابيه جعفر بن محمد عن ابيه محمد بن على عن ابيه على بن الحسين عن ابيه الحسين بن على علهيم السلام قال لما خلق الله عزوجل موسى بن عمران كلمه على طول سيناء ثم اطلع على الارض اطلاعه فخلق من نور وجهه العقيق ثم قال اليت بنفسى على نفسى الا اعذب كف لا بسه اذا تولى عليا بالنار.
ترجمه :
11. امام كاظم عليه السلام از پدرانش عليهم السلام نقل مى نمايد كه امام حسين فرمودند: خداوند حضرت موسى عليه السلام را آفريد و در كوه سينا با او سخن گفت . آنگاه به زمين نظرى افكند و از نور سيماى خود عقيق را آفريد. آنگاه فرمودند: به خودم قسم خورده و بر خود لازم نموده ام كف دستى كه عقيق در آن باشد و صاحب آن ولايت حضرت على عليه السلام را داشته باشد، عذاب نكنم .

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن