ثواب خواندن چهار ركعت نماز در روز عيد فطر پس از خواندن نماز با امام جماعت

savabol-amal

حديث : 1
حدثنا محمد بن ابراهيم قال حدثنا عثمان بن محمد و ابو يعقوب القزاز قالا حدثنا محمد بن يوسف املا قال حدثنا محمد بن شبيب قال حدثنا عاصم بن عبدالله النخعى عن سلمان رضى الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه و آله من صلى اربع ركعات يوم الفطر بعد صلاه الامام يقرا فى اولهن سبح اسم ربك الاعلى فكانما قرا جميع الكتب كل كتاب انزله الله عزوجل و فى الركعه الثلانيه و الشمس و ضحيها فله من الثواب ما طلعت عليه الشمس و فى الثلاثه و الضحى فله من الثواب كانما اشبع جميع المساكين و دهنهم و نظفهم و فى الرابعه قل هو الله احد ثلاثين مره غفر الله له ذنب خمسين سنه مستقبله و خمسين سنه مستدبره .

قال ابوجعفر محمد بن على مولف هذا الكتاب رضى الله عنه اقول فى ذلك و بالله التوفيق ان هذا الثواب هو لمن كان امامه مخالفا لمذهبه فيصلى معه تقيه ثم يصلى هذه الاربع ركعات للعيد و لا يعتد بما صلى خلف مخالفه فاما من كان امامه يوم العيد امامام من الله عزوجل واجب الطاعه على العباد فصلى خلفه صلاه العيد لم يكن له ان يصلى بعد ذلك صلاه حتى تزول الشمس و كذلك من كان امامه موافقا لمذهبه و ان يم يكن مفروض الطاعه و صلى معه العيد لم يكن له ان يصلى بعد ذلك صلاه حتى تزول الشمس و المعتمد انه لا صلاه فى العيدين الا مع امام فمن احب ان يصلى وحده فلا بس و تصديق ذلك :
ترجمه :
1. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: اگر كسى روز (عيد) فطر پس از نماز خواندن با امام جماعت ، چهارركعت نماز گذارد و دو ركعت اول ((پس ‍ از خواندن سوره حمد) ((سبح اسم ربك الاعلى )) (59) را بخواند، گويى همه كتابهايى را كه خداى عزوجل نازل نموده ، قرائت كرده است واگر در ركعت دوم (پس از حمد) ((والشمس و ضحيها)) (60) بخواند، ثواب او به مقدار همه چيزهايى است كه خورشيد بر آن مى تابد و اگر در ركعت سوم (پس از حمد) ((والضحى ))(61) بخواند، ثواب او باندازه اى است كه گويا همه فقيران را سير نموده به آنان عطر زده و آن را نظافت نموده باشد و اگر در ركعت چهارم (پس از حمد) ((قل هو الله احد )) را سى مرتبه بخواند، خداوند گناه پنجاه سال آينده و پنجاه سال گذشته او را مى آمرزد.
مولف اين كتاب رحمه الله عليه مى گويد ناين ثواب براى كسى است كه بجهت تقيه با امام جماعت مخالف مذهب خود نماز خوانده است و سپس ‍ اين چهار ركعت را براى عيد مى خواند و آن نماز را حساب نمى كند. اما اگر با امام جماعتى كه امامت او مشروعيت داشته و اطاعت او بر بندگان خدا واجب باشد، نماز خوانده است ، پس از اين نماز تا اذان ظهر نمى تواند نماز ديگرى بخواند. و همين طور كسى كه با امام جماعتى نماز خوانده كه اطاعت او بر بندگان خدا واجب نيست ولى از نظر مذهب با او موافق است . و آنچه كه مى توان به آن تكيه نمود اين است كه در عيد فطر و قربان نمازى نيست ، مگر با امام جماعت ، ولى اگر كسى بخواهد مى تواند فرادى نماز بخواند. بدليل روآيات زير:

حديث : 1
ما حدثنى به محمد بن الحسن رضى الله عنه قال حدثنا الحسين بن الحسن بن ابان عن الحسين بن سعيد عن ابن ابى عمير عن ابن اذينه عن زراره عن ابى جعفر عليه السلام قال من لم يصل الامام فى جماعه يوم العيد فلا صلاه له و لا قضاء عليه .
ترجمه :
1. امام باقر عليه السلام فرمودند: كسى كه در روز عيد با امام ، در جماعت نماز نخواند، نمازى ندارد و قضايى هم ندارد.


حديث : 2
و بهذاالاسناد عن الحسين بن سعيد عن عثمان بن عيسى عن سماعه بن مهران عن ابى عبدالله عليه السلام قال لا صلاه فى العيدين الا مع الامام فان صليت وحدك فلا باس .
ترجمه :
2. امام صادق عليه السلام فرمودند: در عيد فطرو قربان نمازى نيست ، مگر با امام و اگر بتنهائى نماز خواندى ، اشكالى ندارد.


حديث : 3
و بهذاالاسناد عن الحسين بن سعيد عن فضاله عن حماد بن عثمان عن معمر بن يحيى و زراره قالا قال ابوجعفر عليه السلام لا صلاه يوم الفطر و الاضحى الا مع الامام .
ترجمه :
3. امام باقر عليه السلام فرمودند: در روز فطر و قربان نمازى نيست ، مگر با امام .


حديث : 4
و بهذاالاسناد عن الحسين بن سعيد عن محمد بن سنان عن عبدالله بن سنان عن الحلبى عن ابى عبدالله عليه السلام قال سالته عن صلاه العيدين هل قبلهما صلاه او بعدهما قال ليس قبلهما و لا بعد هما شى .
ترجمه :
4. راوى مى گويد: از امام صادق عليه السلام پرسيدم كه آيا قبل يا بعد از نماز عيد فطر و قربان نمازى هست ؟ فرمودند: نه قبل و نه پس از آن نمازى نيست .


حديث : 5
و بهذاالاسناد عن الحسين بن سعيد عن حماد بنعيسى عن حريز عن محمد بن مسلم قال سالت ابا عبدالله عليه السلام عن الصلاه فى الفطر و الاضحى قال ليس فيهما اذان و لا اقامه و ليس الركعتين و لا قبلهما صلاه .
ترجمه :
5. راوى مى گويد از امام صادق عليه السلام درباره نماز در فطر و قربان پرسيدم فرمودند: در اين دو اذان و اقامه نيست . و بعد از دو ركعت يا قبل از آن هم نمازى نيست .


حديث : 6
و بهذاالاسناد عن الحسين بن سعيد عن فضاله عن ابن سنان عن ابى عبدالله عليه السلام قال صلاه العيديدن ركعتان ليس قبلهما و لا بعد هما شى .
ترجمه :
6. امام صادق عليه السلام فرمودند: نماز عيد قربان و فطر دو ركعت است و قبل و بعد از آن چيزى نيست .


حديث : 7
و بهذاالاسناد عن الحسين به سعيد عن ابن ابى عمير عن ابن اذينه عن زراره قال قال ابوجعفر عليه السلام ليس يوم الفطر و لا يوم الاضحى اذان و لا اقامه اذانهما طلوع الشمس اذا طلعت خرجوا و ليس ‍ قبلهما و لا بعدهما صلاه و من لم يصل مع امام فى جماعه فلا صلاه له و لا قضاء عليه .
ترجمه :
7. امام باقر عليه السلام فرمودند: در روز فطر و قربان اذان و اقامه اى نيست . اذان اين دو طلوع خورشيد است . هنگامى كه طلوع كرد، مردم براى نماز از منزل خارج مى شوند و قبل و پس از اين دو نمازى نيست و كسى كه با امام در جماعت نماز نخواند، نمازى ندارد و قضايى هم نخواهد داشت .

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن