ثواب خواندن نماز شب

savabol-amal

حديث : 1
حدثنى محمد بن الحسن رضى الله عنه قال حدثنى محمد بن الحسن الصفار عن العباس بن معروف عن سعدان بن مسلم عن عبدالله بن سنان عن ابى عبدالله عليه السلام قال شرف المومن صلاه الليل و عز المومن كفه عن النا(س )
ترجمه :
1. امام صادق عليه السلام فرمودند: شرف مؤ من نماز شب ، و عزت او درخواست نكردن از مردم است .


حديث : 2
ابى رحمه الله قال حدثنى محمد بن يحيى العطار قال حدثنى محمد بن احمد قال حدثنى ابوزهير النهدى عن ادم بن اسحاق عن معاويه بن عمار عن بعض اصحابه عن ابى عبدالله عليه السلام قال عليكم بصلاه الليل فانها سنه نبيكم و داب الصالحين قبلكم و مطرده الداء عن اجسادكم .
ترجمه :
2. امام صادق عليه السلام فرمودند: نماز شب بخوانيد كه روش پيامبر شما، عادت صالحان قبل ازشما و از بين برنده بيماريهاى بدن شماست .


حديث : 3
بهذاالاسناد قال قال ابو عبدالله عليه السلام صلاه الليل تبيض ‍ الوجوه و صلاه الليل تطيب الريح و صلاه الليل تجلب الرزق .
ترجمه :
3. امام صادق عليه السلام فرمودند: نماز شب روى را سفيد مى نمايد. نماز شب بوى انسا را خوب مى كند. نماز شب روزى مى آورد.


حديث : 4
حدثنى احمد بن محمد عن ابيه عن محمد بن احمد عن عمر بن على بن عمر عن عمه محمد بن عمر حدثن عن ابى عبدالله عليه السلام قال آن كان الله عزوجل قد قال ((المال و البنون زينه الحيوه الدنيا)) آن الثمان ركعات التى يصليها العبد آخر الليل زينه الاخره .
ترجمه :
4. امام صادق عليه السلام فرمودند: همانا خداى عزوجل فرموده است ((مال و پسرآن زينت زندگى دنياست )) (42)
و بدون شك هشت ركعت نمازى كه بنده خدا در آخر شب مى خواند نيز زينت آخرت است .


حديث : 5
و بهذاالاسناد عن ابى عبدالله عليه السلام انه جاء رجل فشكا اليه الحاجه فافرط فى الشكايه حتى كاد آن يشكو الجوع فقال له ابو عبدالله عليه السلام يا هذا اتصلى بالليل قال فقال الرجل نعم قال فالتفت ابو عبدالله عليه السلام الى صاحبه فقال كذب من زعم انه يصلى بالليل و يجوع بالنهار آن الله عزوجل ضمن بلاه الليل قوت النهار.
ترجمه :
5. از امام صادق عليه السلام روايت شده است : مردى پيش او آمد و از ندارى ناليد تا جايى كه نزديك بود از گرسنگى نيز شكايت كند. امام صادق عليه السلام به او فرمود: نماز شب مى خوانى ؟ گفت بله . امام صادق عليه السلام به همراهش رو كرده و گفت : كسى كه گمان كند اگر در شب نماز بخواند در روز گرسنه خواهد بود، دروغ مى گويد، زيرا خداى عزوجل غذاى روز را با نماز شب ضمانت كرده است .


حديث : 6
ابى رحمه الله قال حدثنى سعد بن عبدالله عن محمد بن عيسى عن القاسم بن يحى عن جده الحسن بن راشد عن ابى بصير عن ابى عبدالله عليه السلام قال حدثنى ابى عن جده عن آبائه عن على بن ابى طالب عليه السلام قال قيام الليل مصحه للبدن و رضا الرب و تمسك باخلاق النبيين و تعرض لرحمه الله تعالى
ترجمه :
6. امام صادق عليه السلام از پدرانش عليهماالسلام روايت مى نمايد كه اميرالمؤ منين عليه السلام فرمودند: نماز شب سلامتى بدن ، خوشنودى پروردگار، چنگ زدن به اخلاق پيامبرآن و طلب رحمت خداوند متعال است .


حديث : 7
ابى رحمه الله قال حدثنى سعد بن عبدالله عن موسى بن جعفر البغدادى عن محمد بن الحسن بن شمول عن على بن محمد النوفلى قال سمعته يقول آن العبد ليقوم فى الليل فتميل به النعاس بن شمون عن على بنمحمد النوفلى قال سمعته يقول آن العبد ليقوم فى الليل فتميل به النعاس يمينا و شمالا و قد وقع ذقنه على صدره فيامر الله تبارك و تعالى ابواب السماء فتفتح له ثم يقول للملائكه انظروا الى بعدى ما يصيبه فى التقرب الى بما لم افترض عليه راجيا منى ثلاث خصال ذنبا اغفره له او توبه اجددها له او رزقا ازيده فيه فاشهدكم ملائكتى انى قد جمعتهن له .
ترجمه :
7. رواى مى گويد شنيدم از او كه فرمودند: ممكن است بنده اى شبانگاه از خواب برخيزد، در حالى كه (از شدت خواب آلودگى ) چانه اش بر روى سينه اش افتاده و به چپ و راست مايل مى شود. در چنين حالى بدون شك و ترديد خداوند بهدرهاى زمين و آسمان دستور مى دهد و انها براى او گشوده مى گردند.
سپس به فرشتگان مى گويد: به بنده من بنگريد كه بخاطر تقرب به من و بخاطر عملى كه آن را بر او واجب نكرده ام ، چه سختيها يى را تحمل مى كند و اميدوار به سه چيز از جانب من مى باشد: گناهى كه آن را ببخشم ، توبه جديدى نصيب او سازم يا روزى او را زياد كنم . من نيز شما فرشتگانم را گواه مى گيرم كه همه آنها را به او عطا نمودم .


حديث : 8
حدثنى الحسن بن احمد عن ابيه قال حدثنى محمد بن احمد قال حدثنى محمد بن عبدالله بن احمد عن الحسن بن على بن ابى عثمان و ابو عثمان اسمه عبدالواحد بن حبيب قال زعم لنا محمد بن ابى حمزه الثمالى عن معاويه بن عمار الدهنى عن ابى عبدالله عليه السلام قال صلاه الليل تحسن الوجه و تحسن الخلق و تطيب الريح و تدر الرزق و تقضى الدين و تذهب بالهم و تجلو البصر.
ترجمه :
8. امام صادق عليه السلام فرمودند: نماز شب چهره را نيكو، اخلاق را خوب ، بدن را خوشبو، روزى را زياد و قرض را ادا نموده ، غم و غصه را از بين برده و چشم را جلا مى دهد.


حديث : 9
حدثنى محمد بن الحسن رضى الله عنه قال حدثنى محمد بن يحيى عن محمد بن احمد عن سهل بن زياد عن هارون بن مسلم عن على بن الحكم عن الحسين بن الحسن الكندى عن ابى عبدالله عليه السلام قال آن الرجل ليكذب الكذبه فيحرم بها رزقه قلت و كيف يحرم رزقه فقال يحرم بها صلاه الليل فاذا حرم صلاه الليل حرم الرزق .
ترجمه :
9. امام صادق عليه السلام فرمودند: ممكن است مردى دورغى بگويد و بدون ترديد بخاطر همين از رزق خود محروم مى شود. عرض كردم . چگونه از رزق محروم مى شود؟ فرمودند: ابتدا از نماز شب محروم مى شود و هنگامى كه از نماز شب محروم شد، از روزى محروم مى شود.


حديث : 10
ابى رحمه الله قال حدثنى عبدالله بن جعفر الحميرى عن احمد بن محمد عن الحسن بن محبوب عن جميل عن الفضيل عن ابى عبداالله عليه السلام قال آن البيوت التى يصلى فيها بالليل بتلاوه القرآن تضى لا هل السماء كما تضى نجوم السماء لا هل الارض .
ترجمه :
10. امام صادق عليه السلام فرمودند: همانا خانه هايى كه در آنها شبانگاه نماز با قرآن خوانده مى شود. براى آسمانيان مى درخشد، همانگونه كه ستارگان براى زمينيان مى درخشد.


حديث : 11
حدثنى محمد بن الحسن رضى الله عنه قال حدثنى الحسين بن الحسن بن ابان عن الحسين بن سعيد عن حماد بن عيسى عن ابراهيم بن عمر رفعه الى ابى عبدالله عليه السلام فى قول الله عزجل ((آن الحسنات يذهبن السيئات )) قال صلاه المومن بالليل تذهب بما عمل من ذنب بالنهار.
ترجمه :
11. امام صادق عليه السلام در توضيح اين آيه ((همانا نيكيها بديها را از بين مى برند.)) (43) فرمودند: نماز مؤ من در شب گناهانى را كه در روز انجام داده است ، از بين مى برد.

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن