460 : آيا در ميان اصحاب امام زمان عليه السلام عرب وجود ندارد؟

موعود شناسی و پاسخ به  شبهات – پیرامون امام مهدی علیه السلام
مرحوم مجلسى به سند خود از امام صادق عليه السلام نقل كرده كه فرمود:اتق العرب فان لهم خبر سوء ، اءما انه لم يخرج مع القائم منهم واحد(1217) ؛((از عرب بپرهيز ، زيرا براى آنها خبر ناگوارى است . آگاه باش كه هيچ كس از عرب با قائم خروج نخواهد كرد.))
پاسخ :
1- مجلسى اين روايت را از كتاب((الغيبة))شيخ طوسى نقل كرده است . ولى سند آن به جهت وجود موسى الآبار و اسباط بن سالم كه مجهول الحالند و هيچ توثيقى ندارند ضعيف است .
2- با اغماض از سند اين روايت ، معارض با احاديث ديگرى است كه دلالت دارد بر اينكه برخى از انصار و اصحاب امام زمان عليه السلام از عرب است .
از جمله آن روايات اينكه شيخ طوسى به سندش از جابر جعفرى از امام باقر عليه السلام نقل كرده كه فرمود:يبايع القائم بين الركن و المقام ثلاثمائه و نيف عدة اهل بدر ، فيهم النجبآء من اهل مصر و الابدال من اهل الشام و الاخيار من اهل العراق فيقيم ما شاء الله ان يقيم(1218) ؛((بين ركن و مقام سيصد و اندى به عدد اهل بدر با قائم بيعت خواهند كرد ، در ميان آنها نجيبانى از اهل مصر و ابدالى از اهل شام و اخيارى از اهل عراق وجود دارد ، آن گاه دين را تا مقدارى كه خداوند بخواهد بر پا خواهد داشت .))

1217- بحارالانوار ، ج 52 ، ص 333.
1218- الغيبة ، طوسى ، ص 284؛ بحارالانوار ، ج 52 ، ص 334.
منبع  : کتاب موعود شناسی و پاسخ به شبهات
نویسنده : علی اصغر رضوانی

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن