فصل سی و پنجم: انتقام جويى نكنيد

akherin-didar

به نظر مى رسيد هر آنچه مهم بوده و مى خواسته بگويد، گفته است. اينك نگاههاى آن حضرت رنگ وداع به خود گرفته است. دوباره يك يك حاضران را از نظر گذرانيد و در همان حال فرمود: « حفظكم الله من اهل بيت و حفظ فيكم نبيكم. » خداوند شما اهل بيت پيامبر را حافظ و نگهدار باشد و سنتها و يادگارها و فرمانهاى آن عزيز را در ميان شما زنده و جاويد بدارد.

ديگر هنگام خداحافظى فرا رسيده است. دلى به اين دنيا نبسته بود تا بخواهد به سختى از آن دل بكند. آرام و شمرده، در حالى كه چشم برهم مى نهاد، زمزمه كرد: « استودعكم الله و اقرا عليكم السلام و رحمه الله و بركاته. » شما را به خدا مى سپارم و سلام و درود خداحافظى بر شما مى فرستم. رحمت و بركات خدا بر شما باد.

اما ناگهان آنچنان كه گويا نكته مهمى به خاطرش آمده باشد، حركتى كرد، چشم گشود و با صدايى رسا و محكم فرمود:

« يا بنى عبدالمطلب لا الفينكم تخوضون دماء المسلمين خوضا. تقولون قتل اميرالمومنين، قتل اميرالمومنين. الا لايقتلن بى الا قاتلى! » اى خاندان عبدالمطلب! مبادا ببينم كه در خون مسلمانان غوطه ور شده ايد به اين بهانه كه بگوييد: اميرالمومنين را كشتند، اميرالمومنين را كشتند. هوشيار باشيد، با شما سخن مى گويم. به خاطر كشته شدن من جز قاتل من نبايد كشته شود.

همه مى دانستند قاتل او از گروه خوارج است و دشمنى آنان با حضرت على و ديگر مسلمانان، كاملا آشكار بود. بازمانده خوارج نيز مورد شناسايى بودند و چه بسا عده اى مى خواستند به بهانه آنكه قاتل اميرالمومنين همان خوارج هستند خون خوارج و يا حتى ديگران را به اين عنوان كه از خوارج هستند، بريزند و خلاصه در جامعه فتنه برخيزد و خون ناحق ريخته شود. به هر حال پس از اين هشدار كه با هيجان بيشترى ادا شد و ضعف را كاملا بر آن حضرت مستولى كرد، كوشيد سخن ديگرى نيز بر زبان آورد، با زحمت و سختى بسيار فرمود:

« انظروا اذ انا مت من ضربته هذه فاضربوه ضربه بضربه » . اگر من از اين ضربت مردم،- كه مى ميرم- در برابر ضربتى كه او به من زده است فقط يك ضربت به او بزنيد.

و به عنوان آخرين سفارش فرمود: « و لا يمثل بالرجل. فانى سمعت رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم يقول: اياكم و المثله، و لو بالكلب العقور. » مبادا كه قاتل مرا مثله كنيد. اعضاى بدنش را- چنانچه رسم عرب در دوران جاهليت بود- قطعه قطعه نكنيد. چون من از رسول خدا شنيدم كه فرمود: از مثله كردن بپرهيزيد هر چند درباره سگ هار و آزار رساننده باشد.

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن