پشت پرده مباحثه‌هاي وهابيون در بقيع

به گزارش صراط نيوز، فرصت محدود زواري که بعد از سالها چشم انتظاري به زيارت قبورائمه بقيع (عليهم السلام) نايل مي‌شوند، با مباحث بيهوده با وهابيون به هدر مي رود.
يکي از مکانهاي مقدسي که هر شيعه امير المومنين(ع) و همه محبان اهل بيت (ع) در آرزوي زيارت آن لحظه شماري مي‌کنند، قبرستان بقيع است.
اين قبرستان با داشتن ويژگي منحصر بفردي، پيکر مقدس 4 تن از ائمه معصومين(عليهم السلام) را يکجا ودر کنار هم در خود جاي داده است و زوار با تشرف به اين مکان مقدس، به زيارت قبور مطهر امام حسن مجتبي(ع)، امام زين العابدين(ع)، امام محمد باقر(ع) و امام جعفر صادق(ع) نايل مي‌شوند.
مدفون بودن بسياري ديگر از شخصيتهاي بزرگ اسلام مانند عباس بن عبدالمطلب عموي گرامي رسول الله (ص)، فاطمه بنت اسد مادر گرامي امير اامومنين(ع)، دختران پيامبر(ص)، عمه‌هاي پيامبر(ص)، فاطمه ام البنبن مادر گرامي حضرت قمر بني هاشم، ابراهيم فرزند خردسال رسول الله(ص)، حليمه سعديه دايه پيامبر(ص)،بعضي از شهداي جنگ احد ،شهداي واقعه حره و جمعي از صحابه پيامبر بزرگوار اسلام، موقعيت ممتازي به اين قبرستان بخشيده که بي شک هر شيعه مشتاقي و حتي بسياري از مسلمانان از ساير فرق اسلامي براي زيارت آن لحظه شماري مي‌کند.
همچنين مطرح بودن بقيع به عنوان يکي از مکانهاي احتمالي دفن حضرت زهرا سلام الله عليها ، از ويژگي‌هاي ديگر اين مکان مقدس است که زوار با زيارت جاي جاي آن با زبان حال خود گويي به دنبال قبر مخفي ام الائمه(س) مي‌گردند.
اين قبرستان که تا پيش از تسلط آل سعود بر سرزمين حجاز، داراي قبه و بارگاه بوده است، بعد از تسلط اين گروه و تخريب مزار ائمه بفيع(عليهم السلام) از فضاي غريبانه خاصي برخوردار شده که اين نکته نيز سبب مي‌شود که زائرين مشتاقانه به زيارت اين قبور مطهر شتافته تا با افشاندن اشکي و دادن سلامي،به سهم خود براي خروج آن از غم غربت قدمي بردارند.
از سوي ديگر با توجه به کوتاه بودن سفر زيارتي عمره که زايرين کمتر از شش روز در مدينه منوره به سر برده و در اين فرصت محدود نيز تنها مردان فرصت دارند دوبار در روز و آنهم بعد از نماز صبح تا ساعاتي بعد از طلوع آفتاب و يکبار ديگر از ساعاتي قبل از غروب آفتاب تا قبل از اذان مغرب از فيض زيارت آن بهره مند شوند، اقتضا مي‌کند که از اين فرصت استثنايي که شايد ديگر تکرار نگردد، نهايت بهره برده شود و به سادگي از دست نرود.

يکي از مسايل تهديد کننده اين فرصت اندک و طلايي، مزاحمت‌هايي است که مروجان وهابي مستقر در اين مکان مقدس براي زوار ايجاد مي‌کنند.
يکي از اقدامات اين افراد که اکثرا به زبان فارسي آشنايي داشته و به خوبي به فارسي تکلم مي‌کنند، ممانعت از قرائت زيارتنامه توسط زايران است و اين افراد با تکرار مداوم جمله «حاجي کتاب ببند!»، مانع از استفاده از کتب ادعيه و قرايت زيارتنامه شده و بعضا اقدام به ضبط کتب ادعيه مي‌کنند.
اما از اين گذشته و آنچه که بيشتر تهديد کننده اين فرصت استثنايي است، شبهه افکني‌هاي اين مروجان وهابيت حاضر در قبرستان بقيع است که با گشودن باب مباحثه با زايرين ايراني و بعضا شيعيان غير ايراني حول اعتقادات شيعه و بعضا مسايل سياسي مرتبط با جمهوري اسلامي ايران ، سبب مي‌شود تا با تحريک زايران و درگير شدن آنها در اين مباحث، زوار از فيض زيارت قبور مطهر و بهره گيري از اين مکان مقدس بي بهره شده و تا به خود بيايند،فرصت زيارت از دست برود.
نکته قابل توجه در اين زمينه آن است که به دليل تسلط اين افراد و ورزيدگي آنها در طرح شبهه، اين افراد سعي ميکنند با زايراني که احتمال مي‌دهند در مباحث کلامي ياراي مقابله با آنها را نداشته باشند، به مباحثه بپردازند.
در همين زمينه يکي از روحانيان حاضر در اين مکان مقدس که با خبرنگار صراط گفتگو مي‌کرد گفت: اين افراد اگر در مباحث خود غالب شوند که به هدف خود رسيده و ضمن تحقير شيعيان امير المومنين(عليه السلام) و درگير کردن آنها با شبهات ،مانع از بهره گيري آنها از فيض زيارت شده‌اند.
اين روحاني محترم افزود:از سوي ديگر در صورتيکه افراد آشنا با مباحث کلامي و اعتقادي و مسلط به مباني، با اين گروه وارد بحث شده و موفق به مغلوب کردن آنها و اثبات حقانيت عقايد حقه تشيع شوند ،معمولا با برخورد بد مروجان وهابي مستقر در بقيع مواجه شده که اين مروجان بعضا با وارد کردن تهمت توهين به صحابه به افرادي که موفق به مغلوب کردن آنها در مباحثه شده‌اند، زمينه دستگيري آنها را توسط نيروهاي امنيتي مستقر در بقيع فراهم ساخته که بلافاصله افراد دستگير شده به دادگاههاي مستقر در نزديکي همين مکان منتقل و در يک محاکمه صوري به تحمل شلاق و در پي آن حبس محکوم شده که ضمن اينکه سفر زيارتي فرد دستگير شده ضايع شده است، آزاد شدن او نيز منوط به پيگيريهاي وزارت خارجه است و تازه معلوم نيست فرد سالم از زندانهاي آنها خلاص شود يا خير!

به نظر اين روحاني بهترين کار، بي توجهي به مباحث مطرح شده توسط وهابيون حاضر در قبرستان بقيع و تلاش براي بهره مندي حداکثري از اين فرصت کوتاه و استثنايي که شايد تا آخر عمر تکرار نگردد، مي باشد.
از طرفي با توجه به در دسترس بودن روحانيان کاروان و امکان گفتگو با آنها در ساعات فراغت و در هتلهاي محل استقرار ،افرادي که درباره مسايل اعتقادي داراي شبهه و سوال هستند مي‌توانند از اين فرصت براي رفع شبهات خود و يافتن پاسخ سوالات خود استفاده کنند و به هيچ وجه در مکان مقدس بقيع به جاي بهره گيري از فرصت زيارت ،خود را با بحث و جدل مشغول نکنند.
همچنين شايسته است تا سازمان حج و زيارت با بررسي اصلي ترين مسايل اعتقادي تشيع که مورد هجمه وهابيان قرار مي گيرد، با تهيه جزواتي و گردآوري پاسخ شبهات مطرح به صورت مختصر و مفيد ،آن را در اختيار زائران قرار دهد.
در هرحال به نظر مي‌رسد با توجه به محدوديت سفر زيارتي عمره و فرصت اندک در طول سفر براي بهره مندي از فيض زيارت و از سويي احتمال تکرار نشدن اين فرصت محدود و طلايي، شايسته است تا زايران بدون درگير کردن خود در مسائل حاشيه اي نهايت تلاش خود را براي بهره مندي از اين امکان به کار گيرند.

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن