باب تحريم دو رو و دو زبان بودن‏

1- امام صادق (ع) فرمود: هر كه با مسلمانان با دو رو و دو زبان برخورد كند، روز قيامت برانگيخته مى‏شود در حالى كه در يك سر دو زبان آتشين دارد، و در روايت ديگر چنين نقل شده است كه هر كه با مردم حضورا با چهره‏اى و غيابا با چهره ديگر برخورد كند. روز قيامت ....

2- امام باقر (ع) فرمود: چه بد بنده‏اى است آن بنده‏اى كه داراى دو رو و دو زبان است برادر همكيش خود را در حضور ستايش و در غيابش از وى غيبت كند، اگر ثروتى يا موقعيّتى نصيب برادرش شود به او حسد برد، و چون گرفتار شود يارى‏اش نكند.

3- در عقاب الاعمال به روايت فوق چنين اضافه: شده چه بد بنده‏اى است بنده‏اى كه عيبجو و خرده‏گير باشد، روبرو با چهره‏اى و پشت سر با چهره ديگر باشد.

4- عبد الرحمن بن حمّاد در حديثى «كه آن را به معصوم رسانده» گويد:

كه خداوند متعال به عيسى بن مريم (ع) فرمود: اى عيسى زبان و قلبت در نهان و آشكار يكى باشد، همانا ترا از نفس خودت بر حذر مى‏دارم، و اين آگاهى براى تو كافى است كه در يك دهن دو زبان نشايد. و در يك غلاف دو شمشير نگنجد، و در يك سينه دو دل نباشد. و ذهن انسان نيز چنين است. «دو اعتقاد مخالف در يك ذهن جاى نگيرد» 5- على (ع) فرمود: پيغمبر (ص) فرموده است كسى كه دوروست، روز قيامت مى‏آيد در حالى كه يك زبانش از پشت سرش بيرون آمده است و زبان ديگر از پيش رويش و آتشى از آن دو برآيد كه بدنش را بسوزاند، آنگاه گفته مى‏شود اين همان است كه در دنيا داراى دو رو و دو زبان بود و با اين وضع در روز رستاخيز معرفى مى‏شود.

6- پيغمبر (ص) فرمود: بدترين مردم در روز قيامت نزد خداوند كسى است كه در دنيا دو رو باشد.

7- پيغمبر (ص) فرمود: هر كه در دنيا دو رو باشد، در قيامت داراى دو زبان از آتش خواهد بود.

8- پيغمبر (ص) در خطبه‏اى فرمود: هر كه در دنيا داراى دو رو و دو زبان باشد، روز قيامت دو چهره و دو زبان از آتش خواهد داشت.

9- عبد اللّه بن ابى يعفور گويد: از امام صادق عليه السلام شنيدم كه مى‏فرمود: هر كه با مردم با چهره‏اى ديدار نمايد و با چهره ديگر از آنها عيب‏جويى كند، روز قيامت مى‏آيد با حالتى كه در سرش دو زبان از آتش دارد.

10- على (ع) فرمود: كه پيغمبر (ص) فرموده است: هر كه برادر مؤمنش را در رو برو بستايد و پشت سر از وى غيبت كند، پيمان برادرى بين آنها گسسته مى‏شود.

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل: