باب تحريم دروغ‏

1- امام باقر (ع) فرمود: نخستين كسى كه دروغگو را تكذيب مى‏كند خداى عزّ و جلّ است، سپس دو فرشته‏اى كه با خود شخص همراهند، سپس خود شخص نيز مى‏داند كه دروغگوست.

2- عمر بن يزيد گويد: از امام صادق (ع) شنيدم كه مى‏فرمود: دروغگو با برهانهاى روشن هلاك مى‏گردد، و پيروانش به وسيله شبهات، (يعنى شبهاتى كه به وسيله دروغ او به وجود آمده است)

3- امام باقر (ع) فرمود: خداوند براى پليديها قفلهايى قرار داده و شراب را كليد آنها قرار داده، و دروغ بدتر از شراب است.

4- امام باقر (ع) فرمود: دروغ ويرانگر ايمان است.

5- امام صادق (ع) فرمود: كه عيسى بن مريم چنين گفته است، هر كه دروغش زياد شود، آبرويش برود.

6- على (ع) فرمود: براى مرد مسلمان سزاوار است كه از دوستى و رفاقت‏ دروغگو پرهيز كند، زيرا او آن قدر دروغ گويد كه اگر راست هم بگويد كسى آن را باور نكند.

7- زراره گويد: از امام صادق (ع) شنيدم كه مى‏فرمود: از جمله چيزهايى كه خداوند به وسيله آن به دروغگويان كمك كرده است فراموشى است (يعنى دروغگو فراموشكار است)

8- ابو اسحاق خراسانى گويد علىّ (ع) مى‏فرمود: از دروغ بپرهيزيد، چون هر شخص اميدوار، جوينده است، و هر بيمناكى گريزان «از واقعيّت» است.

9- عبد الرحمن بن حجّاج گويد: به امام صادق (ع) عرض كردم: آيا دروغگو كسى است كه در مورد موضوعى دروغ بگويد؟ فرمود: نه، زيرا كسى نيست كه اين عمل از او سر نزند، ولى مقصود آن شخصى است كه به دروغگويى عادت كرده است.

10- ابو بصير گويد: از امام صادق (ع) شنيدم كه مى‏فرمود: همانا بنده خدا دروغ گويد تا آن جا كه از دروغگويان به شمار آيد، وقتى كه دروغ گفت خداى عزّ و جل مى‏فرمايد: دروغ گفت و از حق دور شد.

11- امام رضا (ع) فرمود: از پيغمبر (ص) سؤال شد. ممكن است مؤمن ترسو باشد؟ فرمود: آرى، عرض شد آيا بخيل مى‏شود؟ فرمود: آرى. عرض شد ممكن است دروغگو باشد؟ فرمود: نه

12- از كلمات رسول اللّه (ص) است. كه بدترين نوع ربا دروغ گفتن است.

13- على (ع) مى‏فرمود: راستگو باشيد، زيرا خداوند با راستگويان است، و از دروغ اجتناب كنيد، زيرا دروغ انسان را از ايمان دور مى‏كند، و بدانيد كه راستگو بر ساحل نجات و بزرگوارى قرار دارد، و دروغگو در پرتگاه ذلّت و هلاكت است، سخن نيك بگوييد تا به آن شناخته شويد، عمل خير انجام دهيد تا از اهل خير باشيد، امانت كسى را كه شما را امين دانسته به او برگردانيد، و به خويشاوندانى كه از شما بريده‏اند بپيونديد، و اگر كسى شما را از چيزى محروم ساخته است با فضل و احسان به سويش برگرديد.

14- امام باقر (ع) فرمود: كه پيغمبر (ص) فرموده است: شيطان داراى سه وسيله است، سرمه، عسل، و داروى بينى، سرمه‏اش چرت است، عسلش دروغ است، داروى بينى يا انفيه‏اش تكبّر است.

15- عبد اللّه بن عجلان گويد: از امام صادق (ع) شنيدم كه مى‏فرمود: بنده خدا چون راست گويد، نخستين كسى كه او را تصديق كند خداست و خودش هم مى‏داند كه راستگوست. و هر گاه دروغ گويد اوّلين كسى كه او را تكذيب كند خداست، و خود شخص هم مى‏داند كه دروغگوست.

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل: