باب استحباب اجتناب از كينه و عداوت و دشمنى و بغض و ...

1- امام صادق (ع) فرمود كه پيغمبر (ص) فرموده است: هر وقت كه جبرئيل پيش من مى‏آمد. مى‏گفت اى محمّد از بغض و دشمنى با مردم بپرهيز.

2- وليد بن صبيح گويد: از امام صادق (ع) شنيدم كه فرمود: پيغمبر (ص) فرموده است: جبرئيل در هيچ چيزى به اندازه پرهيز از دشمنى با مردم به من سفارش نكرده است.

3- امام صادق (ع) فرمود: جبرئيل به پيغمبر (ص) گفت: از مشاجره و ستيزه كردن با مردم بپرهيز.

4- امام صادق (ع) فرمود: از خصومت با مردم بپرهيزيد زيرا خصومت موجب آزار و غرامت است و عيب نهفته را آشكار سازد.

5- امام صادق (ع) فرمود: هر كه تخم عداوت بكارد كاشته خود را درو مى‏كند.

6- امام صادق (ع) فرمود كه پيغمبر (ص) فرموده است: هر وقت كه جبرئيل پيش من مى‏آمد مرا موعظه مى‏كرد، و آخرين سخنش با من اين بود كه از خصومت با مردم بپرهيز، زيرا خصومت عيب نهفته را آشكار مى‏كند و عزّت را از بين مى‏برد.

7- امام صادق (ع) فرمود كه پيغمبر (ص) فرموده است: آگاه باشيد در عداوت كردن با يك ديگر تراشيدن و از ريشه بركندن است، مقصودم تراشيدن و بركندن مو نيست، امّا ستردن و بركندن دين است.

8- امام باقر (ع) به نقل از پدرانش مى‏گويد كه پيغمبر (ص) فرمود: هر كه زياد غصّه خورد بيمار گردد، و هر كه بد اخلاق باشد خودش در عذاب است، و هر كه با مردم مشاجره كند جوانمرديش ساقط مى‏شود، سپس فرمود: همواره جبرئيل مرا از ستيزه كردن با مردم نهى مى‏كرد همچنان كه از شراب خوارى و بت‏پرستى بازمى‏داشت.

9- امام رضا (ع) به نقل از پدرانش فرمود: كه پيغمبر (ص) فرموده است از خصومت با مردم دورى كنيد، زيرا خصومت عيوب نهفته را آشكار مى‏سازد و عزّت را از بين مى‏برد.

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل: