باب وجوب نگهدارى زبان از آنچه كه گفتنش روا نيست‏

1- امام سجّاد (ع) فرمود: هر روز صبح زبان آدمى تمام اعضاى بدنش را زير نظر گرفته، و مى‏گويد: چگونه هستيد؟ شب را چگونه به صبح رسانديد؟ پاسخ مى‏دهند اگر تو ما را رها كنى خوب هستيم، و مى‏گويند، خدا را، خدا را نسبت به ما ياد بياور، سوگندش دهند و گويند ما به وسيله تو پاداش و كيفر مى‏بينيم.

2- ابو على جوانى گويد: امام صادق (ع) را ديدم كه انگشت بر لبهاى مباركش گذاشته و به غلامش سالم مى‏فرمايد: اى سالم زبانت را نگهدار تا سلامت بمانى، و مردم را بر دوش ما سوار مكن (از فضايل ما آنچه خلاف تقيّه است مگو تا بر ما نشورند)

3- شخصى به امام موسى بن جعفر (ع) عرض كرد: يا ابن رسول اللّه مرا نصيحت فرماييد، فرمود: زبانت را نگهدار تا عزيز شوى، اختيارت را به دست مردم نده، تا خوار و زبون نگردى.

4- امام صادق (ع) در مورد آيه شريفه «مگر كسانى را نديدى كه به آنها گفته شد دستهاى خود را نگه داريد.» فرمود: مراد از كُفّوا أَيْدِيَكُمْ، يعنى زبانتان را نگه داريد.

5- امام صادق (ع) به مردى كه زياد حرف مى‏زد، فرمود: سخن را كوچك‏ و خوار مى‏شمارى همانا خدا هيچ پيغمبرى را همراه با طلا و نقره مبعوث نفرموده بلكه آنها را با كلام به سوى مردم فرستاده، خداوند خودش را نيز به وسيله كلام و براهين و ادلّه به مردم معرفى كرده است.

6- در حديث مرفوعه‏اى پيغمبر (ص) فرمود: نجات مؤمن در نگه داشتن زبانش باشد.

7- ابو بصير گويد: از امام باقر (ع) شنيدم كه مى‏فرمود: ابو ذر رحمه الله عليه مى‏گفت: اى آن كه دانش مى‏طلبى همانا اين زبان كليد خير و شر است، پس چنان كه بر طلا و نقره‏ات (براى محفوظ ماندن) مهر مى‏زنى، بر زبانت نيز مهر بزن.

8- در حديث مرفوعه آمده است كه مردى خدمت پيغمبر (ص) آمد و عرض كرد:

يا رسول اللّه مرا نصيحتى فرما، فرمود: زبانت را نگه‏دار، عرض كرد: يا رسول اللّه مرا نصيحتى فرما، فرمود: زبانت را نگه‏دار، عرض كرد: يا رسول اللّه به من نصيحتى فرما، فرمود زبانت را نگه‏دار، واى بر تو، آيا مردم را بجز نتيجه گفتار زبانشان به رو در آتش اندازند؟

9- امام صادق (ع) فرمود: در حكمت آل داود است (كتاب زبور) كه بر عاقل لازم است به وضع زمانش آشنا باشد، سرگرم كار خود بوده، و زبانش را نگه دارد.

10- امام صادق (ع) فرمود: روزى نيست جز آن كه هر عضوى از اعضاى بدن در برابر زبان فروتنى كرده و مى‏گويند: ترا بخدا مبادا به وسيله تو ما عذاب ببينيم.

11- امام صادق (ع) فرمود: كه پيغمبر (ص) فرموده است، اگر در چيزى نحسى و شومى باشد، آن شومى در زبان است.

12- علىّ (ع) فرمود: زبان درنده‏اى گزنده است اگر به خود واگذار شود مى‏گزد.

13- على (ع) فرمود: چون خرد به مرتبه كمال رسد گفتار كاهش مى‏يابد.

14- امام صادق (ع) فرمود: در حكمت آل داود (كتاب زبور) است كه براى خردمند سزاوار است سرگرم كار خود باشد، زبانش را نگه دارد، و وضع اهل زمانش را بشناسد.

15- على (ع) در وصيّت به فرزندش محمد حنفيّه فرمود: خداى عزّ و جلّ چيزى نيكوتر از سخن و زشت‏تر از آن نيافريده است، به سبب سخن چهره‏ها سياه و سفيد مى‏شوند، آگاه باش تا وقتى كه سخن نگفته‏اى كلامت در اختيار توست، و چون سخن گفتى آن را در جايش قرار دادى، «خوب يا بد» همچنان كه طلا و نقره‏ات را نگاه مى‏دارى، زبانت را نيز نگه‏دار، زيرا زبان سگ گزنده است اگر آزادش گذارى مى‏گزد اى بسا سخنى نعمتى را بربايد. هر كه افسار گسيخته باشد به سوى زشتيها و پليديها كشيده مى‏شود، آنگاه از روزگار رهايى ندارد. مگر با مذمّت مردم و دشمنى با خدا.

16- على (ع) فرمود: هيچ چيزى براى اين كه مدتى دراز زندانى شود سزاوارتر از زبان نيست.

17- امام رضا (ع) از پدرش نقل كرده است كه امام صادق (ع) فرمود: نجات مؤمن در نگهدارى زبانش است، و نيز على (ع) فرمود: هر كه زبانش را نگه دارد،خداوند عيبهاى او را مى‏پوشاند.

18- سليمان بن مهران گويد: بر امام صادق (ع) وارد شدم، عده‏اى از شيعيان در خدمتش بودند، شنيدم كه مى‏فرمود: اى گروه شيعيان زينت ما باشيد، و سبب ننگ ما نشويد، به مردم سخنان خوب بگوييد، زبانتان را حفظ كنيد، و آن را از گفتن سخنان زشت و بى‏فايده بازداريد.

19- پيغمبر (ص) فرمود: در غير ذكر خدا زياد سخن نگوييد زيرا سخن گفتن زياد در غير ذكر خدا قساوت قلب مى‏آورد، و دورترين مردم از خدا كسانى هستند كه قساوت قلب دارند.

20- امام صادق (ع) به يارانش فرمود: كلامى را از من بشنويد كه از پول پس‏انداز شده برايتان بهتر است، و آن عبارت است از اين كه هيچ كدام از شما سخنى را كه سودمند نيست نگوييد، و سخنى را كه سود دارد زيادى‏اش را ترك كنيد، تا اين كه براى گفتنش موقعيت مناسبى يافت شود، اى بسا گوينده‏اى كه با گفتار بى‏مورد خويشتن را به اشتباه انداخته، هيچ يك از شما نبايد با بردبار، و احمق مجادله كند، زيرا هر كه با بردبار مجادله نمايد محكوم مى‏شود، و هر كه با سفيه مجادله كند خوار و زبون شود، برادرانتان را در غيابشان بهتر از آنچه كه مى‏خواهيد آنان شما را در غياب ياد نمايند ياد كنيد، اعمالتان را مانند كسى انجام دهيد كه از پاداش كار نيك و عذاب گناهان آگاه است.

21- امام صادق (ع) از پدرانش نقل كرده است كه علىّ (ع) فرمود: سه چيز باعث نجات است 1- نگهدارى زبان، 2- گريه بر گناهان، 3- توسعه دادن زندگى اهل و عيال.

22- فضيل بن يسار گويد: امام باقر (ع) فرمود: اى فضيل، به دوستان ما سلام برسان و به آنان بگو كه من چنين مى‏گويم: من از آنان به هيچ چيز مثل تقوا براى خدا بى‏نياز نمى‏شوم، زبانهايتان را حفظ كنيد، دستهايتان را «از كارهاى بد» بازداريد، نماز خواندن، و صبر كردن پيشه نماييد، زيرا خداوند با صابران است.

23- امام صادق (ع) از اجدادش نقل كرده است كه پيغمبر (ص) فرمود:

بر زبان هر گوينده نگهبانى مراقب است، شخص بايد از خدا پروا داشته باشد، و بنگرد كه چه مى‏گويد.

24- امام صادق (ع) از جدّش نقل فرمايد: از نشانه‏هاى كمال اسلام شخص، ترك سخن بيهوده است.

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل: