باب استحباب خوشخويى با مردم‏

1- امام محمّد باقر (ع) فرمود: باايمانترين مردم خوشخوترين آنهاست.

2- امام صادق (ع) فرمود: چهار چيز در هر كس باشد ايمانش كامل است و اگر از سر تا پا گناه باشد آسيبى به او نرساند، آنها عبارتند از: راستگويى، اداى امانت، شرم، و خوشخويى.

3- امام صادق از رسول خدا (ص) نقل فرموده است: براى شخص خوشخو اجرى مانند اجر روزه‏دار شب زنده‏دار است.

4- امام صادق (ع) فرمود: خوشخويى به صاحبش اجر روزه‏دار شب زنده‏دار را مى‏رساند.

5- از امام صادق (ع) نقل شده است: نيكى و خوشخويى باعث آبادى‏ خانه‏ها و زيادى عمر مى‏شود. 6- امام صادق (ع) فرمود: خوشخويى گناهان را ذوب مى‏كند همچنان كه آفتاب يخ را آب مى‏كند.

7- امام صادق (ع) فرمود: تا مى‏توانى با كسانى معاشرت كن كه نفع تو به آنها برسد، زيرا گاهى بنده در عبادت كوتاهى مى‏كند ولى اخلاقش نيكوست و خدا به سبب حسن خلقش او را به درجه روزه‏دار شب زنده‏دار مى‏رساند.

8- امام صادق (ع) از رسول خدا (ص) نقل فرموده است: بيشترين چيزى كه امّت مرا وارد بهشت مى‏كند تقواى الهى و خوشخويى است.

9- امام جعفر صادق (ع) فرمود: عاقلترين مردم خوشخوترين آنهاست.

10- عنبسه عابد گويد: امام صادق (ع) به من فرمود: مؤمن بعد از انجام واجبات پيش خداى عزّ و جلّ چيزى محبوبتر از اين ندارد كه مردم را از لحاظ خلقش در وسعت گذارد.

11- بحر (بن كثير) سقّاء گويد: امام صادق (ع) به من فرمود: اى بحر سقّاء خوش خلقى مايه آسانى امور است. سپس حضرت حديثى نقل فرمود كه: پيامبر (ص) خوش خلق بود. 12- امام صادق (ع) فرمود: خداى تبارك و تعالى به بعضى از پيامبرانش وحى فرمود: خوى نيكو خطاها را از بين مى‏برد همان طور كه آفتاب يخ را ذوب مى‏كند.

13- علىّ بن الحسين (ع) از رسول خدا (ص) نقل فرموده است: در روز قيامت چيزى بهتر از خوشخويى در ميزان اعمال انسان گذاشته نمى‏شود.

14- امام صادق (ع) فرمود: خلق و خوى بخششى است كه خدا به مخلوقش عطا مى‏كند، برخى از آن فطرى و برخى مربوط به نيّت وارده مى‏باشد [ شخص از راه اراده و قصد مى‏تواند آن را به دست آورد ،] عرض كردم: كدام بهتر است؟

فرمود: آنچه فطرى است انسان بر آن سرشته شده و جز آن نمى‏تواند انجام دهد و آنچه مربوط به نيّت و اراده مى‏باشد بايد براى تحقّق آن صبر و سختى را تحمّل كند، پس اين بهتر است. 15- امام صادق (ع) فرمود: خداى تبارك و تعالى مانند ثواب كسى را كه صبح و شام در راه خدا جهاد كند به بنده خوش خلق مى‏بخشد.

16- امام رضا (ع) از پدرانش نقل كرده است كه پيامبر (ص) فرمود: جبرئيل از جانب پروردگار عالم بر من نازل شد و گفت: اى محمّد بر تو باد به خوشخويى، چون باعث خير دنيا و آخرت مى‏شود، آگاه باشيد شبيه‏ترين شما به من خوشخوترين شماست.

17- امام رضا (ع) نقل كرده است كه رسول خدا (ص) فرمود: بر شما باد به خوشخويى، زيرا خوشخو ناگزير جايش در بهشت است، و بپرهيزيد از بد خويى چون بدخو ناگزير در آتش است.

18- امام رضا (ع) از رسول خدا (ص) نقل فرموده است: خوى بد عمل را فاسد مى‏كند همچنان كه سركه عسل را فاسد مى‏نمايد.

19- امام رضا (ع) از پيامبر (ص) نقل فرموده است: بنده به واسطه خوشخويى پاداش روزه‏دار شب زنده‏دار را دريافت مى‏كند.

20- امام رضا (ع) از رسول خدا (ص) نقل فرموده است: در ميزان اعمال هيچ چيز سنگين‏تر از خوشخويى نيست.

21- امام رضا (ع) از حضرت علىّ (ع) نقل فرموده است: كاملترين شما از حيث ايمان خوشخوترين شماست.

22- حضرت رضا (ع) از علىّ بن ابى طالب نقل فرموده است: خوشخويى بهترين همنشين است.

23- حضرت رضا (ع) از حضرت على (ع) نقل فرموده است: از رسول خدا (ص) سؤال شد: بهترين وسيله براى ورود به بهشت چيست؟ فرمود:

پرهيزگارى و خوشخويى.

24- امام رضا (ع) از رسول خدا (ص) نقل كرده است كه آن حضرت فرمود:

در روز قيامت نزديكترين شما به من خوشخوترين و مهربانترين شما نسبت به خانواده‏اش مى‏باشد.

25- نيز آن حضرت از پيامبر (ص) نقل فرموده است: بهترين مردم از لحاظ ايمان خوشخوترين آنها، و مهربانترين‏شان به خانواده خويش مى‏باشد، و من مهربانترين شما به خانواده‏ام هستم.

26- امام حسن (ع) فرمود: بهترين خوبيها خوى نيكو است.

27- پيامبر (ص) فرمود: خوشخويى نصف دين است.

28- زياد بن علاقه بن شريك گويد: از رسول خدا (ص) سؤال شد: بهترين چيزى كه به مسلمان عطا شده چيست؟ فرمود: خوش خلقى. 29- امام جعفر صادق (ع) فرمود: خدا اسلام را به عنوان دين شما پسنديد، شما با سخاوت و خوشخويى آن را زينت بخشيد.

30- امّ سلمه به پيامبر (ص) عرض كرد: پدر و مادرم فداى تو، اگر زنى دو شوهر داشته باشد كه هر دو اهل بهشت باشند، زن در بهشت به كدام يك تعلق خواهد داشت؟ پيامبر فرمود: آن را كه خوشخوتر و براى خانواده‏اش بهتر است انتخاب كند، اى امّ سلمه خوشخويى باعث خير دنيا و آخرت است.

31- موسى بن ابراهيم گويد: از ابو الحسن اول [ امام موسى كاظم (ع) ] شنيدم كه مى‏فرمود: خدا بنده‏اش را به بهترين صورت و بهترين خلق و خوى آفريده است و حيا مى‏كند از اين كه گوشت او را در روز قيامت طعمه آتش قرار دهد.

32- علىّ بن ميمون صائغ گويد: از امام صادق (ع) شنيدم كه مى‏فرمود: هر كس مى‏خواهد رحمت خدا شامل حال او شود و او را در بهشت ساكن گرداند بايد خلقش را نيكو، و عدالت را رعايت كند، و به يتيم رحم، و به ضعيف كمك، و به بندگان خدا تواضع نمايد.

33- در كتاب معانى الاخبار نقل شده كه: لقمان به پسرش گفت: پسر عزيزم با صد نفر دوست باش و با يك نفر دشمن مباش، پسرم هر چه هست خلاق و خلق توست، خلاق تو همان دينت و خلق تو همان خوى و نحوه برخورد تو با مردم است، مردم را با خود دشمن نكن، و اخلاق پسنديده را بياموز، پسرم بنده نيكان باش و فرزند بدان مباش، پسرم امانت را به صاحبانش برگردان تا دنيا و آخرت تو سالم باشد، امين باش تا بى‏نياز گردى.

34- امام جعفر صادق (ع) از رسول خدا (ص) نقل فرموده است: كاملترين مؤمنين از لحاظ ايمان خوشخوترين آنهاست.

35- پيامبر (ص) فرمود: كاملترين مؤمنين از جهت ايمان خوشخوترين‏ آنهاست، و بهترين شما كسى است كه با همسرش بهترين رفتار را داشته باشد.

36- امام جعفر صادق (ع) از پدرانش نقل كرده است كه رسول خدا (ص) فرمود: در روز قيامت اوّلين چيزى كه در ميزان اعمال بنده گذاشته مى‏شود حسن خلق است.

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل: