اشاره و نص بر اميرالمؤ منين عليه السلام

اشاره و نص بر اميرالمؤ منين عليه السلام

بَابُ الْإِشَارَةِ وَ النَّصِّ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع

شرح :

از ايـنجا مرحوم كلينى (قده ) دوازده باب منعقد مى كند كه در آنها احاديث و رواياتى را كه متضمن اشاره يا تصريح بر امامت ائمه دوازده گانه است بترتيب ذكر مى كند.

1- مـُحـَمَّدُ بـْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ مَنْصُورِ بْنِ يُونُسَ عـَنْ زَيـْدِ بـْنِ الْجـَهـْمِ الْهـِلَالِيِّ عـَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ لَمَّا نَزَلَتْ وَلَايَةُ عـَلِيِّ بـْنِ أَبِي طَالِبٍ ع وَ كَانَ مِنْ قَوْلِ رَسُولِ اللَّهِ ص سَلِّمُوا عَلَى عَلِيٍّ بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِينَ فَكَانَ مِمَّا أَكَّدَ اللَّهُ عَلَيْهِمَا فِى ذَلِكَ الْيَوْمِ يَا زَيْدُ قَوْلُ رَسُولِ اللَّهِ ص لَهُمَا قُومَا فَسَلِّمَا عـَلَيـْهِ بـِإِمـْرَةِ الْمـُؤْمـِنِينَ فَقَالَا أَ مِنَ اللَّهِ أَوْ مِنْ رَسُولِهِ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ لَهُمَا رَسُولُ اللَّهِ ص مِنَ اللَّهِ وَ مِنْ رَسُولِهِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لا تَنْقُضُوا الْأَيْمانَ بَعْدَ تَوْكِيدِها وَ قـَدْ جـَعَلْتُمُ اللّهَ عَلَيْكُمْ كَفِيلًا إِنَّ اللّهَ يَعْلَمُ ما تَفْعَلُونَ يَعْنِى بِهِ قَوْلَ رَسُولِ اللَّهِ ص لَهُمَا وَ قَوْلَهُمَا أَ مِنَ اللَّهِ أَوْ مِنْ رَسُولِهِ وَ لا تَكُونُوا كَالَّتِى نَقَضَتْ غَزْلَها مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ أَنـْكـاثـاً تـَتَّخـِذُونَ أَيـْمانَكُمْ دَخَلًا بَيْنَكُمْ أَنْ تَكُونَ أَئِمَّةٌ هِيَ أَزْكَى مِنْ أَئِمَّتِكُمْ قَالَ قُلْتُ جـُعـِلْتُ فِدَاكَ أَئِمَّةٌ قَالَ إِى وَ اللَّهِ أَئِمَّةٌ قُلْتُ فَإِنَّا نَقْرَأُ أَرْبى فَقَالَ مَا أَرْبَى وَ أَوْمَأَ بِيَدِهِ فـَطـَرَحـَهَا إِنَّما يَبْلُوكُمُ اللّهُ بِهِ يَعْنِى بِعَلِيٍّ ع وَ لَيُبَيِّنَنَّ لَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ ما كُنْتُمْ فـِيـهِ تـَخْتَلِفُونَ. وَ لَوْ شاءَ اللّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ لكِنْ يُضِلُّ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدِى مَنْ يـَشـاءُ وَ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَمّا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ. وَ لا تَتَّخِذُوا أَيْمانَكُمْ دَخَلًا بَيْنَكُمْ فـَتـَزِلَّ قـَدَمٌ بـَعـْدَ ثـُبـُوتـِهـا يـَعْنِى بَعْدَ مَقَالَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص فِى عَلِيٍّ ع وَ تَذُوقُوا السُّوءَ بِما صَدَدْتُمْ عَنْ سَبِيلِ اللّهِ يَعْنِى بِهِ عَلِيّاً ع وَ لَكُمْ عَذابٌ عَظِيمٌ

اصول كافى جلد 2 صفحه 52 رواية 1

ترجمه روايت شريفه :

زيـد بـن جـهم هلالى گويد: شنيدم امام صادق عليه السلام ميفرمود: چون امر ولايت على بن ابـيـطـالب عـليـه السـلام نـازل شـد و پيغمبر صلى اللّه عليه و آله فرموده بود، بلقب (((اميرالمؤ منين ))) بعلى سلام كنيد اى زيد: از جمله تاءكيداتى كه خدا در آنروز بر آندو نفر (ابوبكر و عمر) نمود، اين بود كه رسولخدا صلى اللّه عليه و آله به آنها فرمود: بـرخـيـزيـد و بـعـنـوان (((امـيـرالمـؤ مـنـيـن ))) بـه عـلى سـلام كـنـيـد، آنـدو نفر گفتند: اى رسـول خـدا اين امر از جانب خدا است يا از جانب رسولش ؟ رسولخدا صلى اللّه عليه و آله بـه آنـهـا فـرمـود: از جـانـب خـدا و رسـولش ، پـس خـداى عزوجل اين آيه نازل فرمود: (((و سوگندها را پس از محكم كردنش كه خدا را ضامن آن كرده ايـد مـشـكـنـيـد، زيـرا خـدا مـيـدانـد چـه مـى كـنـيـد ـ 91 سـوره 16 ـ))) مـقـصـود فـرمـايـش رسـول خـدا صـلى اللّه عـليـه و آله است بآنها و گفته آنها كه : اين امر از جانب خداست يا رسولش ؟ (((و چون آن زن مباشيد كه رشته خود را پس از تابيدن ، پنبه ميكرد و پراكنده مـى سـاخـت ، شـمـا هـم سوگندهايتان را ميان خودتان براى آنكه (ائمه ئى پاكتر از ائمه شـمـا هـسـتـنـد) وسيله نيرنگ مسازيد، زيد گويد: عرضكردم : ائمه فرموديد؟ فرمود: آرى بـخـدا ائمـه است ، عرضكردم : ما (((اءربى ))) قرائت ميكنيم ، فرمود: اءربى چيست ؟ و با دست اشاره كرد و آن را افكند ـ (((فقط خدا شما را بوسيله آن آزمايش ميكند))) يعنى بوسيله عـلى عـليـه السلام (((و براى اينكه در روز قيامت آنچه را در آن اختلاف داريد، براى شما واضـح سـازد. اگـر خـدا مـى خـواست شما را يك امت كرده بود، ولى هر كه را خواهد گمراه كـنـد، و هـر كـه را خـواهـد هـدايـت كـنـد، و از آنـچـه مـيـكـرده ايـد، بـاز خـواسـت مـى شـويد. سـوگندهايتان را ميان خود دستاويز نيرنگ مكنيد، مبادا قدمى پس از استواريش بلغزد ـ 92 و 93 سوره 16 ـ))) يعنى بعد از گفته رسول خدا صلى اللّه عليه و آله درباره على (((و بـسـزاى بازداشتن از راه خدا بشما بدى برسد))) مقصود از راه خدا على عليه السلام است (((و براى شما غذايى بزرگ باشد 94 سوره 16 ـ))).

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن