چگونگى زيارت مرقد على (ع )

صفوان شتردار (جمال ) گفت : در خدمت امام صادق (ع ) به غرى (نجف ) رفتم و او مى خواست به ديدار منصور برود، به من فرمود: اى صفوان ، شتر را نگاهدار؟ زيرا اين جا حرم جدم اميرالمؤ منين (ع ) است ؟
من نيز آن را نگاه داشتم ، حضرت پياده شد و غسل كرد و پيراهن تازه پوشيد و به من فرمود: همان كار را انجام دادم ، آن گاه فرمود: گام هايت را كوتاه كن و به زمين بنگر؟ زيرا هر گامى يكصد هزار حسنه دارد و يكصد هزار گناه را از بين مى برد و يكصد هزار درجه تو را بالا مى برد و يكصد هزار حاجتت روا مى گردد و ثواب هر صديق شهيدى كه مرده يا كشته شده ، برايت نوشته مى شود.
آن گاه امام (ع ) با پاى برهنه راه رفت و من نيز به دنبال او مى رفتم . و خدا را تسبيح و تقديس مى گفتيم ، تا به قبرى رسيديم ، امام (ع ) در كنار آن ايستاد و به چپ و راست نگاه كرد، و خطى كشيد و به من فرمود: تجسس ‍ كن ؟ پس از آن اثر قبرى نمايان گشت ، و بعد اشكش سرازير شد، و فرمود:
انا لله و انا اليه راجعون .
آن گاه اين جملات را خواند:
سلام بر تو اى وصى نيكوكار و پاك ، سلام بر و تو اى (نباءعظيم )، و سلام بر تو اى صديق شهيد، سلام بر تو اى خرسند پاكيزه ، سلام بر تو اى وصى رسول خدا(ص )، سلام بر تو اى برگزيده حق ، شهادت مى دهم كه تو حبيب خدا و از خاصان اويى ، سلام بر تو اى ولى الله و جايگاه راز او و خزانه علم و پرده دار وحى خدا.
سپس خود را روى قبر شريف انداخت و فرمود: پدر و مادرم فدايت باد، اى اميرالمؤ منين (ع )، اى نور كامل خدا، گواهى مى دهم كه تو، از سوى خدا و پيامبرش (ص ) دستور دين را ابلاغ نمودى و آن را محفوظ نگاه داشتى ، و از حدود آن تجاوز نكردى و خدا را با خلوص كامل عبادت نمودى ، تا مرگ تو را دريافت ، درود خدا بر تو و بر ائمه پس از تو باد.
آن گاه امام (ع ) دو ركعت نماز در كنار سر مبارك به جاى آورد.
سپس فرمود: اى صفوان ، هر كس على (ع ) را اين چنين زيارت كند و اين گونه بر او درود بفرستد، وقتى به نزد كسانش باز گردد، گناهانش آمرزيده مى شود، و زحمتش مقبول مى افتد، و ثواب زيارت فرشتگان مقرب ، نيز برايش نوشته مى شود، زيرا در هر شب هفتاد گروه از فرشتگان به زيارت او مى آيند، پرسيدم : هر گروه چقدر است ؟
فرمود: يكصد هزار، آن گاه بازگشت و در راه مى فرمود: اى جد بزرگوار اى پاكيزه مطهر اين را آخرين زيارت من قرار نده ، و زيارت دوباره را روزيم كن ، تا در كنارت بمانم و همراه تو و نيكان فرزندانت باشم ، درود خدا و فرشتگان بر تو باد، اى سرورم .
سپس مقدارى پول به من داد و اصحاب را در كوفه خبر كردم ، و قبر مطهر را تعمير كرديم .(453)

 

453-ارشاد القلوب ديلمى ج 2 ص 386 384.
 

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل: