هدفهاى حقيقى انسان‏

هدفهاى حقيقى انسان‏
دعا معراج مومنین و راه زندگی - 61
هر انسانى در اين دنيا هدفهايى دارد كه براى رسيدن به آنها نهايت كوشش‏خود رامى كند و چه انسان سالم باشد چه بيمار، چه فرادست باشد و چه‏فرودست، هدف اوست كه مسير زندگى و كوششهايش را تعيين مى‏كند. پس اگرهدف كسى رسيدن به نقطه‏اى معيّن باشد، همه حركت و كوشش او در جهت آن‏نقطه قرار خواهد گرفت.
امّا اگر هدفش رسيدن به نقطه‏اى در جهت مقابل آن نقطه باشد پس حركات،رويكردها و كوششهايش به سوى اين نقطه ديگر قرار خواهد گرفت و حركت به‏سوى شمال يا جنوب، شرق يا غرب يكسان و مساوى نيست. اين چنين است‏هدف انسان كه مسير زندگيش را تعيين مى‏كند، امّا مشكل انسان اين است كه‏بدرستى نمى‏داند هدف سليمى كه كوشش در جهت آن شايسته است، كدام‏است؛ يا به تعبير بهتر مشكل انسان از آنجا سرچشمه مى‏گيرد كه وى قادر نيست تاهدفش را در زندگى مشخّص نمايد!
ديگرانند كه هدفهايى راكه هدفهاى حقيقى او نيستند بر او ديكته مى‏كنندواو بعد از زمانى نه چندان كوتاه، ساختگى بودن اين اهداف را در مى‏يابدومى‏فهمد كه همه تلاشها و حركاتش در جهت نقطه‏اى نادرست بوده است و به‏خودش خدمت نكرده، بلكه به ديگران يا شيطان خدمت كرده است.
)قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُم بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالاً * الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ‏يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً(. )سوره كهف، آيات 104 - 103)
"بگو آيا شما را از زيانكارترين مردم آگاه كنيم؟ كسانى كه سعيشان در زندگى دنياتباه شد و خود مى‏پندارند كارى نيك مى‏كنند."
بنابراين مشكل نخست انسان آن است كه هدفهاى او غالباً اهدافى حقيقى‏نيستند، امّا مشكل ديگر اين است كه گاه هدفهاى انسان هماهنگ با فطرت و توان‏او نبوده‏اند. بسيارى از ما همه زندگى خود را در قالبهايى تنگ و هدفهايى بسيارمحدود فشرده مى‏كنيم، زيرا نفس خود و مقدار طاقت و توانى را كه خدا به ما داده‏نمى‏شناسيم. خدا انسان را آفريده تا پيشوا وسرور طبيعت و جهان باشد و پادشاهى‏در بهشت كه فرشتگان خدمتش كنند! امّا تنگ نظرى به خود، چنانمى كند كه‏انسان براى خود هدفى محدود برگزيند، هدفى كه با همه تلاش خود در راه رسيدن‏به آن بكوشد و اين نيز باعث خسران اوست. كسانى هستند كه اهداف و آينده‏نگرى عاليى دارند امّا بصورت فردى؛ مثلاً همه هدفشان اين است كه ثروتمندوصاحب مال و املاك شوند يا بلند آوازه گردند يا به تسلّط رسند، امّا ديگر چه؟درباره ديگران چطور؟ هيچ چيز! هرگاه هدف انسان فردى باشد با اهداف ديگران‏در تعارض و تصادم قرار خواهد گرفت! و بالآخره باعث وقوع درگيريهاى اجتماعى‏كه متعلّق به قويتر است مى‏گردد.
و دعاهاى به جامانده از معصومين از طريق معانى ستوده خود مى‏كوشند تاهدف انسان و مسير او در زندگى تصحيح شود و اين از راه تحكيم اين امور در انسان‏است:
الف - براى خود هدفى تعيين كند.
ب - انسان خودش اين هدف را براى خود تعيين كند نه اينكه ديگران به اوديكته كنند.
ج - اين هدف بايد هدفى عالى باشد نه پست.
د - هدفش هدفى باشد مشترك ميان او و ديگران و فردى نباشد. پس به‏جاى آنكه براى رسيدن به سلطنت بر خود سخت‏گيرى، بهتر است كه توومجموعه‏اى كه مى‏شناسى، تو و اجتماعى كه در آن زندگى مى‏كنى با هم براى‏سلطان عادل كار كنيد وقتى سلطان عادلى باشد خير او همه گير و عمومى خواهدشد. به جاى كوشش براى كسب ثروتى كه راه آن مستلزم انتشار فقر و مخالفت باامّت و پيروى امّت از بيگانگان باشد، در ساختن تمدّنى كه همه از خيرات آن‏بهره‏مند شوند كوشش كنيد؛ كار كنيد تا كشورهايى پيشرفته و صنعتى باشد تا همه‏از آن بهره‏ور شوند.
بجاى آنكه بكوشى تا به تنهايى در زندگى مرفهى باشى، بكوش تا اخلاق‏فاضله در جامعه منتشر شود، پس اگر اخلاق فاضله منتشر شد همه بزودى دروضعيّتى خوب در آرامش و اطمينان زندگى خواهند كرد.
بنابراين از اهداف دعا، يكى، تصحيح مسير انسان و اهداف بزرگ اوست.هرگاه انسان اين هدفها را براى خود رسم كند با ديگران هماهنگ خواهد شدوسپس نهايت كوشش خود را براى تحقّق اين اهداف خواهد نمود.
هرگاه هدف انسان شخصى باشد، مثل ثروتمند شدن، بزودى تنبلى از خودنشان مى‏دهد واز كار شانه خالى مى‏كند زيرا از شخصيّت راستين خود آگاه نيست.
ولى وقتى هدف، برپايى حكم خدا در زمين باشد انسان همه تلاش خود رابراى تحقّق آن مبذول مى‏دارد و هر چند راه دراز باشد عزم و پافشارى او افزون‏مى‏گردد. از اينرو همه توانهايش شكوفا مى‏شود، پس به اين سبب انسانى متكامل‏و نامتناهى و نامحدود مى‏شود، زيرا مى‏داند كه حتّى اگر به هشتاد سالگى برسدهدفهايى در پيش رو دارد كه بايد آنها را متحقّق كند پس همواره با نشاط و سرزنده‏خواهد بود حتى اگر پيرى فرتوت باشد، زيرا داراى توان عظيم نفسى است. ازاينرو مردى همچون "سليمان بن صرد خزاعى" را مى‏بينيم كه رهبرى نبردى‏جانبازانه را بعهده مى‏گيرد در حاليكه عمرش از نود سال گذشته، بى آنكه پيرى او رابه زحمت انداخته باشد. و سبب آن است كه او صاحب شعله هدف عالى در ضميرخود است كه او را بسوى شكوفا كردن توانهايش مى‏راند. در پايان دعاى افتتاح‏آنچه را كه توقّعات و اهداف حقيقى ما را در زندگى ترسيم و تعيين مى‏كند،مى‏خوانيم؛ دعا حول محور مولا وامام ما حجّت بن حسن مهدى)عج( و قراردادن ما از ياران و ياوران او، مى‏گردد:
"خدايا او را دعوتگر به سوى كتاب و قائم به دين خود قرار ده و او را در زمين‏خليفه گردان همچنانكه پيشينيان او را خليفه كردى و براى او دينش را كه موردرضاى توست تمكين ده و بيمش را به امنيّت بدل كن، تا تو را پرستد وشرك‏نورزد."

منبع : دعا معراج مومنین و راه زندگی
نویسنده : آیت الله  محمّدتقى المدرسى‏

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن