164 - آيا انتقال امامت به دو برادر بعد از حسنين عليه السلام جايز است ؟

موعود شناسی وپاسخ به شبهات – پیرامون ولادت امام مهدی علیه السلام
احمد كاتب مى گويد:((قول به عدم جواز انتقال امامت به دو برادر بعد از حسن و حسين و وجوب استمرار آن در عقاب ، ضعيف است ، و اجماعى بر آن در آن وقت نبوده است ...)).
پاسخ :
جمهور شيعه اماميه و مشهور بلكه متواتر نزد آنان قبل از ولادت امام مهدى عليه السلام ، قول به عدم جوار انتقال امامت به دو برادر بعد از امام حسن و امام حسين عليه السلام است .
اسماعيل بن على نوبختى مى گويد:((از اخبار متواتر از امامان صادق علم پيدا نموديم كه امامت بعد از حسن و حسين عليه السلام تنها در اولاد امام خواهد بود نه در برادر يا اقوام)). (511)
اشعرى قمى (512) و على بن حسن نوبختى (513) نيز همين اعتقاد را داشته اند.
از برخى روايات نيز اين مطالب به خوبى استفاده مى شود:
كلينى به سند صحيح از امام صادق عليه السلام نقل كرده كه فرمود:لا تعود الامامة فى الاخوين بعد الحسن و الحسين ابدا(514) ؛((بعد از حسن و حسين هرگز امامت در دو برادر نخواهد بود.))
و نيز به سند ديگر از امام صادق عليه السلام نقل كرده كه فرمود:لا تجتمع الامامة فى اخوين بعد الحسن و الحسين انما هى فى الاعقاب و اعقاب الاعقاب .(515) ؛((امامت در دو برادر بعد از حسن و حسين جمع نخواهد شد. همانا امامت در نسل ها و نسل هاى نسل هاست .))
و نيز از اسماعيل بن بزيع نقل شده كه از امام رضا عليه السلام سوال شد:انه سئل : اءتكون الامامة فى عم او خال ؟ فقال : لا. فقلت : ففى اخ ، قال : لا ...(516) ؛((آيا امامت در عمو يا دايى قرار خواهد گرفت ؟ فرمود: خير. عرض كردم : دو برادر چطور؟ فرمود: خير ...)).


511- كمال الدين ، ص 92
512- المقالات و الفرق ، ص 102.
513- فرق الشيعه ، ص 110.
514- كافى ، ج 1 ، ص 285 ، ح 1.
515- كافى ، ج 1 ، ص 286 ، ح 4.
516- كافى ، ج 1 ، ص 286 ، ح 3.
منبع :موعود شناسی وپاسخ به شبهات
نویسنده: علی اصغر رضوانی
انتشارات مسجد مقدس جمکران

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن