و شاعر أهل بَيْت: «دِعْبل خُزَاعِى» گويد:
نَطَقَ الْقُرْآنُ بِفَضْلِ آل مُحَمِّدٍ وَ وَلَايَة لِعَلِيِّهِ لَمْ تُجْحدِ 1
بِوَلَايَة الْمُخْتارِ مِنْ خَيْرِ الَّذِى بَعْدَ النَّبِىِّ الصَّادِقِ الْمُتَوَدِّدِ 2
إذْ جَاءَهُ الْمِسْكِينُ حَالَ صَلَوتِهِ فَامْتَدَّ طَوْعاً بِالذِّرَاعِ وَ بِالْيَدِ 3
فَتَنَاوَلَ الْمِسْكِينُ مِنْهُ خَاتَماً هَبَطَ الْكَرِيمُ الْأجْوَدِىُّ الْأجْوَد 4
فَاخْتَصَّهُ الرَّحْمَنُ فِى تَنْزِيلِهِ مَنْ حَازَ مِثْلَ فِخَارِهِ فَلْيُعْدَدِ 5
إنَّ الْإلَهَ وَلِيُّكُمْ وَ رَسُولَه وَ الْمُؤمِنينَ فَمَنْ يَشَأْ فَلْيَجْحَدِ 6
يَكُنِ الْإلَهُ خَصِيمَهُ فِيها غَداً وَ اللَهُ لَيْسَ بِمُخْلِفٍ فِى الْمَوْعِدِ 7
ترجمه :
1- قرآن كريم در فضيلت آل محمّد به سخن درآمد؛ و وَلايتى كه براى علىّ قرار داد، قابل انكار نيست.
2- به وَلايت آن برگزيده و اختيار شدهاى كه بعد از پيغمبر صادق و دوستدار، بهترين افراد بود.
3- در آن هنگامى كه مسكينى در حال نماز او به سوى او آمد؛ و او از روى ميل و رغبت ذراع و دست خود را به سوى او دراز كرد.
4- در اين وقت آن مسكين، انگشترى را از او گرفت؛ و جبرائيل كه گرمىترين افراد گرمى است نازل شد
5- و خداوند رحمن در قرآن و تنزيل خود، او را اختصاص به ولايت داد؛ و هر كس ديگر مثل او چنين افتخارى را توانسته است به دست آورد؛ پس شمرده شود كه كدام است؟ و تعداد آنها چقدر است؟
6- بدرستى كه ولىّ شما خداست، و رسول خدا، و مؤمنين؛ پس هر كس مىخواهد انكار كند، بكند.
7- و البتّه در اين صورت خداوند در روز باز پسين دشمن او خواهد بود؛ و خداوند خلاف وعده نمىكند.
منبع : امام شناسی علامه طهرانی ، ج 5 ، ص 213
به نقل از پایگاه فرهنگی-مذهبی ازکی