پنجاه نکته اساسی برای حضور در مراسم عزاداری حسینی

b2040

تذکراتی در مورد قبل از خروج از منزل :

1- برای  داشتن حضوری بیشتر و خشوعی بهتر و اشكي ریزان می بایست حداقل از 24ساعت قبل آمادگی روحی و معنوی را در خود ایجاد کنید .

2- با نیت پاک  و خالص باید شرکت کرد. مبادا بخاطر آشنایی با صاحب منزل و مجلس و یا رودربایستی با کسی و یا اجبار و اکراه به مجلس اهل بیت شرکت کنید.

3- با وضو از منزل خارج شوید.

4- سعی کنید با استحمام کردن و معطر شدن در مجالس شرکت نمایید تا مبادا دیگران را در مجلس امام حسین آزرده خاطر کنید.

5- با بهترین لباس  و مناسب ترین لباس در مجلس شرکت کنید ( اگر ایام عزاداریست با لباس مشكي و اگر ایام جشن و سرور و شادی اهل بیت است با لباسهای روشن و تميز و معطر)

6- ثواب حضور در مجلس اهل بیت را با امام زمان (عج) و ارواح گذشتگانتان تقسیم کنید.

7- برای کفش های خود کیسه یا پلاستيك تهیه نمایید. مبادا با کفش روی فرش مجلس امام حسین پای گذارید، که مطمئن باشید بر بال ملائک جسارت کرده اید.

8- تهیه دستمال اشك و دستمال برای آبریزش بینی تا با دستمالی که صورتتان را تميز می کنید اشكتان را نیز با همان دستمال پاک نکنید!

9- داشتن يك مهر کوچک و تسبیح تربت که اگر زیارت عاشورا خوانده شد برای سجده زیارت، مهر همراه داشته باشید و با تسبیح خود مشغول ذکر گفتن شوید.

10- با داشتن يك دفتر کوچک یا يك سررسید و قلم سعی کنید مطالبی که در مجلس بیان می شود را یادداشت کرده و با ذکر تاریخ و نام سخنران و مکان سخنرانی يك مجموعه فرهنگی مذهبی برای خود باقی بگذارید.

11- دیگران را نیز برای شرکت در مجالس اهل بیت تشویق کنید ...

تذکراتی در مورد قبل از ورود به مجلس :

1- اگر وسیله ای دارید و افرادی را می شناسید که بدلیل بد مسیر بودن قادر به شرکت در مجالس اهل بیت نیستند بدنبال آنان رفته تا در ثواب حضور دیگران در مجلس اهل بیت نیز شريك باشید.

2- مبادا در پارک کردن ماشین یا وسیله نقلیه خود برای مردم سد معبر و مزاحمت ایجاد کنید .

3- اگر با خانواده و یا دوستان هستید برای زمان برگشت وعده گذاشته و به وعده خود عمل کنید که مبادا با معطل کردن دیگران ثواب مجلستان را از بین ببرید.

4- بدانید هر قدمی که به طرف مجلس اهل بیت بر می دارید صدها گناه محو؛  صدها حسنه ضبط و صدها مقام و درجه برای شما نوشته خواهد شد .

5- نباید فراموش کنیم که حضور در مجلس روضه بهترین عامل پاک کننده قلب و روح آدمیست.

6- اگر فرزند خردسالی به همراه دارید قبلا از ورود به مجلس برای آرام بودن و ساکت بودن او با فرزند خود صحبت کنید و در مجلس روضه فرزندان خود را کنترل کرده تا با شیطنت و بازی های خود نظم مجلس اهل بیت را بهم نزنند.

7- سعی کنید چنان برنامه ریزی کنید که وسط مجلس جلسه را ترک نکنید و دیگران را نیز به ترک مجلس تحريك نماييد.

 

تذکراتی در مورد ورود به مجلس:

1- به محض ورود به مجلس روضه تلفن همراه خود را خاموش کنید یا در حالت سکوت قرار دهید تا باعث بهم خوردن هواس دیگران نشود.

2- اگر در زمان ورود به مجلس سخنرانی یا مداحی مشغول اجرای برنامه بود با سلام نکردن ادب خویش را نشان دهید تا هواس جمع را پرت نکرده و تشویش خاطر و ذهن بوجود نیاورید.

3- هر کجا که جا بود بنشینید نه هرجا که خواستید .

4- دقت کنید بدلیل اين که می خواهید در نزديك ترین جای جایگاه بنشینید، در زمان ورود به مجلس باعث اذیت دیگران بشوید و مجلس را بهم بزنید .

5- مبادا با سر و صدا کردن توجه دیگران را به خود جلب کنید.

 

تذکراتی در مورد حضور در مجلس :

1- به هنگام برنامه مجلس با کنار دستی خود صحبت نکنید که در اینصورت هم خودتان از فیض محروم شده اید و هم مزاحم دیگری بوده و به دلیل بی توجهی به مجلس مرتکب گناه و معصیت شده اید.

2- در حال گریه دیگران به آنان  نگاه نکنید تا  حالت بکاء و حزن از کسی گرفته نشود.

3- در زمان خواندن مرثیه به مزاح و یا خندیدن و یا خنداندن کسی مشغول نشوید که عقوبتی سخت در پیش خواهید داشت.

4- به هنگام پذیرایی در مجلس روضه با احترام و دقت و با نیت شفا پذیرایی شوید .

5- با کثیف کردن مجلس اهل بیت ( انداختن دستمال کاغذی کثیف بر زمین ) مرتکب گناهی بزرگ نشوید.

6- از داشتن گریه صدا دار خود خجالت نکشید که به طور قطع و یقین با حال حزن و اندوه شما دیگران را نیز به اندوه و حزن برای اهل بیت تشویق خواهید کرد. ( مجلس را با ناله های سوزان خود گرم كنيد)

7- به گونه ای در مجلس بنشینید که اگر مجلس به کمبود جا دچار مشكل باشد دیگری را نیز کنار خود جای دهید تا با حضور او در مجلس روضه شما نیز در ثواب او شريك باشید.

8- به هنگام روضه و مقتل خوانی چیزی میل نفرماييد .

9- فراموش نکنید مهمترین زمان مجلس  روضه و دعا می باشد لذا به هنگام دعا کردن با بی توجهی از مجلس خارج نشوید .

10- با یادداشت مطالب علمی و اخلاقی سخنران مطالب گفته شده را از دست ندهید و علاوه بر آن ؛ دیگران را نیز عملا به استماع دقیق سخنرانی تشویق و تحريك نماييد.

11- سعی کنید به جهت راحتی خود آسایش دیگران را در مجلس از بین نبریم.

 

تذکراتی در مورد پذیرایی در مجلس اهل بیت :

1- اگر سعی شود پذیرایی از قسمت خانمها آغاز شود بسیار مطلوب است .

2- سعی کنید اول غذا به بچه ها داده شود. و خودتان نیز در این امر کوشا باشید.

3- مبادا کوچه و خیابان را با زباله ها و ظروف یکبار مصرف استفاده شده خود ؛  کثیف کنید.  که با این کار بدترین چهره مذهب و دین را به مردم نشان داده ایم.

4- درموقع پخش غذا و پذیرایی بی نظمی ایجاد نکنیم و مانع خدمت گذاری خادمین مجلس نباشید.

5- در گرفتن غذا رعایت عدالت و انصاف  را فراموش نکنیم که شاید با گرفتن چند غذا آبروی صاحب مجلس را برده و دیگران را از فیض بهرمندی از غذای شفابخش امام حسین محروم نمائیم.

6- به کمی غذا نگاه نکنید و خدای ناکرده اعتراضی نداشته باشید. این غذا میبایست به نیت شفا خورده شود و بدن خود را بیمه امام حسین کرد.

7- مجلس امام حسین  را با رستوران اشتباه نگیرید. در رستوران دستور می دهید ولی در مجلس امام حسین  می بایست مطیع باشید.

8- فراموش نکنیم خادمین در مجلس اهل بیت نیز همانند ما از محبین اهل بیت می باشند. پس  آنان را با سرویس دهندگان در رستوران اشتباه نگیریم.

9- بعضا دیده شده برخی از مردم بعد از اتمام جلسه و گرفتن ظرف غذا به بیرون مجلس رفته و روی کاپوت ماشین مردم غذا خورده و وسیله نقلیه مردم را کثیف کرده و بشقاب و ظرف غذا را همانجا گذاشته و رفته اند. با بی توجهی و دورشدن از نزاکت و ادب اجر خود را از بین نبرید.

10- بعد از اتمام مجلس اگر احیانا برای کفشها پلاستيكي داده شده در کوچه و خیابان پلاستيك را نیندازید و باعث کثیف کردن محله و محیط اجتماعی نشوید که این کار آبروی همه نوکران و شیفتگان امام حسین را زیر سئوال برده و بهانه ای بدست دشمن خواهیم داد .

11- سعی کنید  ساعتی را در ایام روزانه خود برای شنیدن سخنرانی اخلاقی و یا علمی اختصاص دهیم.

 

تذکراتی در مورد خروج از مجلس :

1- فراموش نکنید که با حضور خود در مجلس اهل بیت ثوابها برای خود جمع کرده اید پس مواظب باشید با بی توجهی  اجر و ثواب روضه را از بین نبرده و آثار معنوی و روحی جلسه اهل بیت را از دست ندهید.

2- بعد از اتمام مجلس سعی کنید کسانی که وسیله ندارند و مسیرشان به شما نزديك است را برای رساندن آنان کمک کرده و از ثواب این عمل نیز محروم نشوید.

3- آنچه شنیدید و یادداشت نمودید را برای غایبان در مجلس بیان کنید تا با این شیوه هم مطالب در ذهنتان استقرار یابد و هم زکات علم خویش را داده باشید .

4- اگر احیانا نقصی و یا کمبودی در مجلس احساس  کردید سعی کنید با هماهنگی با مسئول و بانی مجلس در رفع آن مشكل کوشا و شریک باشید.

5- متوجه باشیم علت حضور در مجالس اهل بیت از بین بردن نواقص و معایب رفتاری و افکاری ماست. پس سعی کنیم بعد از مجلس این تغییر را حس کنیم.

6- مبادا با بی توجهی به آداب مجلس و تاثیرات روضه مردم و اطرافیان خود را به مجالس اهل بیت بدبین کنیم .

7- فراموش نکنیم که عمل به واجبات و ترک محرمات مقدمه ای برای دعوت مجدد ما به مجالس اهل بیت توسط ائمه اطهار صلوات الله علیهم خواهد بود.

8- سعی کنید بعد از اتمام روضه با سر و صدا باعث همسایه آزاری و آزردن مردم نشوید.

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن