مسائل حائز اهمیت در تعويض پوشاک کودکان دختر و پسر

diaper

پوست سرين و ناحيه اطراف دستگاه تناسلى که به طور دائم در تماس با ادرار و مدفوع قرار دارد، بسيار حساس بوده و در برابر تحريکات خارجى آسيب پذير مى باشد. به هم سائيده شدن پوست در قسمت چين خوردگى هاى کشاله ران، پوست را به شدت تحريک کرده و آماده قرمز شدن مى نمايد. قرمزى پوست ممکن است درشرايط حادتر همراه با جوش هاى تاول مانند باشد. رعايت توصيه هاى زير مى تواند در پيشگيرى از اين ناراحتى مؤثر واقع گردد:

مؤثرترين راه، خشک نگاه داشتن اين نواحى است. بنابراين به محض مشاهده خيس شدن پوشک، بايد آن را عوض کرد و سرين و لاى پاها را با آب ولرم و صابون خنثى شستشو داد.

بدون تجويز پزشک از پودر بچه استفاده نکنيد، زيرا بوى مطبوعي که از آن به مشام مى رسد، مى تواند موجب تحريک پوست و در پى آن واکنش هاى آلرژى زا گردد.

در ماه هاى نخست که پوست از لطافت و حساسيت بيشترى برخوردار است، مرتباً خشک بودن زير کودک را تحت کنترل قرار دهيد. پس از سه ماهگى، کنترل از هر 2 تا 3 ساعت يکبار کافى مى باشد.

در نوزادان بسيار کوچک، تميز کردن نواحى آلت تناسلى بايستى با دقت بسيار صورت گيرد، زيرا مرتباً در تماس با ادرار و يا مدفوع بوده و احتمال التهاب و يا عفونت اين قسمت حساس از بدن وجود دارد، بنابراين خشک نگاه داشتن پوست و تعويض کودک به محض خيس شدن در درجه نخست اهميت قرار دارد.

دقت در تميز کردن پوستى که به طور طبيعى سر آلت را مي پوشاند، در ماه هاى نخست پس از تولد، بسيار مهم است. خيلى آرام، هر بار پس از عوض کردن نوزاد، پوست سر آن را بدون هيچ فشارى ، کمى عقب زده (زياد به عقب کشيدن پوست اين ناحيه به هيچ وجه توصيه نمى شود، زيرا مى تواند بسيار درد آور باشد )، و با يک باند استريليزه آن را تميز کنيد. عدم رعايت اين نکته بهداشتى مى تواند موجب بروز عفونت، در اثر جمع شدن ميکروب ها، گردد.

آلت تناسلى نوزادان دختر را با کمک مقدارى پنبه، از سمت جلو به سمت مقعد تميز کنيد. هرگز بر خلاف جهت فوق عمل نکنيد، زيرا در غير اين صورت انتقال جرم و اثرات مدفوع به ناحيه جلو آلت تناسلى، سبب بروز عفونت مى گردد. استفاده از پمادهاى محافظتى مخصوص اطفال، هر بار پس از عوض کردن پوشک و يا حمام کردن توصيه مى شود.

منبع: کتاب کودک من

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن