فوايدى ارزشمند

با عنايت به اين احاديث چند فايده به دست مى آيد.
1 . پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله در زمان خود به اين موضوع اهميّت داده اند و به مردم نيز ابلاغ كرده اند، حتى در بين مردم بر اين احاديث ترتيب اثر رسمى شد. يعنى وقتى مى خواستند بشناسند كه فرزند آن ها حلال زاده است يا نه، يا شخصى منافق است يا نه، مسئله حبّ و مودّت اهل بيت عليهم السلام ملاك بوده است.
2 . صحابه، تابعان و بزرگان محدّثان اهل سنّت به اين موضوع اهميّت داده اند و رواياتش را با سند نقل كرده اند. گرچه بعضى از متعصّبان متأخّر خواسته اند در برخى از سندها مناقشه كنند كه پاسخ آن ها در جاى خود، داده شده است.
3 . پيش تر گفتيم كه اين احاديث فوق حدّ تواتر هستند و بعضى از اين مضامين را مى شود ادّعاى تواتر لفظى كرد. از اين رو در اين قبيل احاديث به مراجعه به اسانيد نيازى نيست.
4 . پيش تر گفتيم كه نقل اين احاديث از كتاب هاى عامّه و اسانيد آن ها براى اطمينان قلبى براى كسانى است كه شايد بگويند: «در باب ولايت ائمّه و برائت از دشمنانشان فقط از خود ائمّه نقل كرده اند»; از اين رو ما اين احاديث پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله را به اسانيد كسانى كه قائل به امامت ائمه ما نيستند و پيرو ديگران هستند، نقل كرديم تا به طور كامل براى همه وثوق آور و مورد اعتماد باشد.

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل: