خاندان رسول و چگونگى نشستنشان زير كساء

خاندان رسول و چگونگى نشستنشان زير كساء
حديث كساء در كتب معتبر مكتب خلفا و مكتب اهل بيت(ع)- 4

الف) روايت عمر10 پسر ابى سلمه:
هر يك از طبرى و ابن كثير در «تفسيرشان»، و ترمذى در «صحيح» خود، و طحاوى در كتاب خود، «مشكل الآثار» از عمر فرزند ابى سلمه روايت كرده‏اند كه ـ لفظ حديث از طبرى است ـ : آيه «إنّما يُريدُ اللّه‏ُ ...»در خانه امّ سلمه بر رسول خدا نازل شد و رسول خدا، حسن و حسين و فاطمه را فراخواند و در جلوى خود نشاند و على را هم در پشت سر خود نشاند و ايشان را به عبائى پوشاند و گفت: اينان اهل بيت منند. خداوندا! پليدى را از ايشان دور ساز و در نهايت پاكى، پاكيزه‏شان گردان11.
ب) در روايـت «واثله فرزند اَسْقَع»13 و اُمّ سَلَمه14 چنين است:
پيامبر خدا، على و فاطمه را در جلوى خويش نشاند و حسن و حسين را بر روى زانوانش و يا دامنش نشاند.
حاكم نيز در «مستدركش» و هيثمى در «مجمع الزّوائد» اين حديث را از واثله نقل كرده‏اند، حاكم گويد: اين حديث صحيح است به شرط شيخين15.
و طبرى و ابن كثير و سيوطى در «تفاسيرشان»، و بيهقى در «سُنَنُ الكبرى» و احمد در «مُسْنَد» خود، اين حديث را از «امّ سلمه» نيز نقل كرده‏اند.

10. «عمر»، پسر ابى‏سلمه قرشى مخزومى، ربيب پسر زن رسول خدا است. مادرش «امّ‏سلمه» است. در سرزمين حبشه متولّد شد و در جنگ صفين همراه على عليه‏السلام بود. حضرت على عليه‏السلام او را والى و حاكم «بحرين» و «فارس» نمود و در سال 83 هجرى در مدينه درگذشت. (اُسْدُ الغابه ج4/79).
11. صحيح ترمذى ج12/85، تفسير طبرى ذيل تفسير آيه ج22/7، ابن كثير ج3/485، مشكل الآثارج1/335.
12. «واثِله» پسر اَسْقَع فرزند كعبِ ليثى است، نزديكيهاى جنگ تَبُوك، اسلام آورد، گفته‏اند كه سه سال خادم پيامبر بود. و در سال بعد از 80 هجرى در دمشق يا بيت المقدّس درگذشت. (اُسْدُ الغابه ج5/77).
13. مستدرك صحيحين ج2/416 و ج3/147 و مى‏گويد به شرط شيخين اين روايت صحيح است، مجمع الزوائد ج9/167، مشكل الآثار طحاوى ج1/335.
14. تفسير طبرى ج22/6، تفسير ابن كثير3/483، سيوطى در الدر المنثور ج5/198، سنن بيهقى ج2/152، مسند احمد ج4/170.
15. يعنى اين حديث داراى شرط صحّت است نزد بُخارى و مُسْلِم صاحبان دو كتاب حديث صحيح شناخته شده.
منبع : حديث كساء در كتب معتبر مكتب خلفا و مكتب اهل بيت(ع)
نویسنده: علامه سيد مرتضى عسكرى - مترجم: على اسلامى

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن