محلّ اجتماع اهل بيت

محلّ اجتماع اهل بيت
حديث كساء در كتب معتبر مكتب خلفا و مكتب اهل بيت(ع)- 5

الف) به روايت ابى سعيد خِدْرى:
سيوطى در «ُرُّ المنثور» از ابى سعيد16 خِدْرى نقل مى‏كند كه: در روزى كه نوبت امّ سلمه بود، جبرائيل آيه تطهير را بر محمّد نازل كرد كه: «إنّما يُريدُ اللّه‏ُ لِيُذْهِبَ...».
ابو سعيد گويد: پيامبر حسن و حسين و فاطمه و على را فراخواند و آنان را به سوى خود گرد آورد و پارچه‏اى بر آنان افكند. در حالى كه امّ سلمه در حجاب بود، فرمود: خداوندا! اينان اهل بيت منند، پليدى را از ايشان دور ساز و پاك و پاكيزه‏شان گردان.
امّ سلمه به پيامبر عرض كرد: آيا من هم از ايشانم؟ حضرت فرمود: نه، تو مقام و منزلت مخصوص خود را دارى، و مسيرت خير است!17.
ب) و به روايت امّ سلمه:
در تفسير آيه تطهير، از ابن كثير، سيوطى، سُنَنِ بيهقى، تاريخ بغداد خطيب و مشكل الآثار طحاوى روايت شده ـ لفظ حديث از ابن كثير است ـ كه امّ سلمه گويد: در خانه من آيه «تطهير» نازل شد؛ فاطمه و حسن و حسين و على هم در خانه من بودند. رسول خدا، ايشان را به «كسائى» كه در بر داشت، پوشاند و سپس فرمود: خداوندا! اينان اهل بيت منند، پليدى را از آنان دور ساز و پاكشان قرار ده!18.
و همچنين حاكم، در «مستدرك» خود، از امّ سلمه روايت مى‏كند كه: اين آيه، در منزل من نازل شد.
و در «صحيح» ترمذى19، در باب فضل فاطمه، و «الرياض النَضِرَة» و «تهذيب التهذيب» اين روايت چنين آمده كه رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله فرمود: بار خدايا! اينان اهل بيت و خاصّه منند، پليدى را از آنان دور گردان و پاكيزه‏شان ساز!20.
در مُسند احمد آمده كه امّ سلمه گفت: من سرم را داخل خانه كردم و گفتم: اى رسول خدا! من هم با ايشانم؟ حضرت در جوابم دو بار فرمود: تو در مسير خيرى (إنّك عَلى خَيْرٍ).21
و روايت حاكم در مستدرك چنين است كه امّ سلمه گفت: اى رسول خدا! آيا من از اهل بيت شما نيستم؟ حضرت فرمود: وضع تو به خير است ولى اينان اهل بيت منند، خدايا! اهل بيت و خاندان من، سزاوارترينند!.22

16. از طريق ديگر حديث، به دست مى‏آيد كه ابو سعيد خِدْرى اين حديث را از خود امّ سلمه نقل نموده است.
17. تفسير الدر المنثور ذيل آيه ج5/198.
18. سنن بيهقى ج2/150، تفسير ابن كثير ذيل آيه ج3/483، سيوطى ج5/198، و تعبير حاكم در تفسير آيه از امّ سلمه چنين است: در خانه من آيه نازل شد ج2/416، تاريخ بغداد ج9/126، مشكل الآثار ج1/334.
19. تِرمذى مى‏گويد: در باب فضل فاطمه روايت از «عمر بن ابى سلمه» و «انس بن مالك» و ابى الحمراء» و معقل بن يسار» و «عائشه» نقل شده است.
20. صحيح ترمذى باب فضائل فاطمه ج13/248ـ249، تهذيب التهذيب ج2/297 در باب احوالات حسن عليه‏السلام، الرياض النضرة ج2/248 به تذكر اينكه على و همسر و فرزندانش مصداق اهل بيت مى‏باشند.
21. مسند احمد ج6/292.
22. حاكم در مستدرك ج2/416 در تفسير آيه سوره احزاب.
منبع : حديث كساء در كتب معتبر مكتب خلفا و مكتب اهل بيت(ع)
نویسنده: علامه سيد مرتضى عسكرى - مترجم: على اسلامى

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن