19 - آيا در منابع دينى به((جهانى شدن))اشاره شده است ؟

موعود شناسی وپاسخ به شبهات – پیرامون جهانی شدن
در قرآن كريم و روايات اسلامى به موضوع((جهانى شدن و جهانى سازى))اشاره شده است ، هر چند معنا و مفهومى را كه اسلام از اين دو واژه ارائه مى دهد يا معنا و مفهوم غربى و غير اسلامى آن متفاوت است . ولى در عين حال اگر((جهانى شدن))به صورت طبيعى خود پيش برود مى تواند زمينه ساز حكومت جهانى باشد كه اسلام آن را معرفى كرده است .
اينك به برخى از آيات و روايات در اين باره اشاره مى كنيم :
1-ولقد كتبنا فى الزبور من بعد الذكر اءن الارض يرثها عبادى الصالحون(25) ؛((و ما بعد از تورات در زبور داوود هم نوشتيم كه حتما بندگان نيكوكار من ملك زمين را وارث و متصرف خواهند شد.))
2-وعد الله الذين آمنوا منكم و عملوا الصالحات ليستخلفنهم فى الارض كما استخلف الذين من قبلهم و ليمكنن لهم دينهم الذى ارتضى لهم و ليبدلنهم من بعد خوفهم امنا ...(26) ؛((خداوند به كسانى از شما كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده اند وعده مى دهد كه قطعا آنان را حكمران روى زمين خواهد كرد همان گونه كه به پيشينيان آنها خلافت روى زمين را بخشيد و دين و آيينى را كه براى آنان پسنديده پا برجا و ريشه دار خواهد ساخت و ترسشان را به امنيت و آرامش مبدل مى كند ... .))
3-هو الذى اءرسل رسوله بالهدى و دين الحق ليظهره على الدين كله و لو كره المشركون(27) ؛((او كسى است كه رسول خود را با هدايت و دين حق فرستاد تا او را بر همه اديان غالب سازد هر چند مشركان كراهت داشته باشند.))
در روايت آمده كه حضرت على عليه السلام هنگام تلاوت اين آيه از ياران خود پرسيد: آيا اين پيروزى حاصل شده است ؟ گفتند: آرى . حضرت فرمود:((نه ، سوگند به كسى كه جانم به دست اوست ، اين پيروزى آشكار نمى شود مگر زمانى كه هيچ آبادى روى زمين نماند مگر آنكه صبح و شام بانگ لا اله الا الله از آن به گوش رسد.))
امام باقر عليه السلام فرمود:((همانا اين پيروزى به هنگام قيام مهدى از آل محمد صلى الله عليه و آله خواهد بود ، آن چنان كه هيچ كس در جهان باقى نمى ماند مگر آنكه اقرار به رسالت محمد خواهد كرد.))

25- سوره ، انبياء ، آيه 105.
26- سوره ى نور ، آيه 55.
27- سوره صف ، آيه 9.
منبع :کتاب موعود شناسی و پاسخ به شبهات
نویسنده :علی اصغر رضوانی
انتشارات مسجد مقدس جمکران

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن