63 - موعود از ديدگاه زردشتيان كيست ؟

موعود شناسی وپاسخ به شبهات – پیرامون ظهور منجی از دیدگاه ادیان
در كتاب معروف زردشتيان به نام((زند))بعد از آنكه سخن از مقابله و مبارزه ابدى بين ايزدان واهريمنان به ميان مى آورد مى گويد:((در اين هنگام فتح و پيروزى و نصرت از ناحيه ايزدان واقع مى شود و بعد از نصرت و يارى ايزدان و نابودى نسل اهريمنان علم به سعادت اصلى خود مى رسد و فرزندان آدم بر كرسى سعادت و بركت خواهند نشست)). (95)
جاماسب در كتاب((جاماسبنامه))از زردشت نقل كرده كه فرمود:((مردى از سرزمين تازيان از ذريه هاشم خروج خواهد كرد ، او مردى بزرگ سر ، با جسمى عظيم ، ساقى طولانى ، بر دين جدش و با لشكرى فراوان رو به ايران خواهد نمود ، زمين را آباد كرده و آن را پر از عدل و داد خواهد نمود)). (96)
در همان كتاب بعد از بشارت به نبوت رسول اكرم صلى الله عليه و آله مى گويد:((و از ذريه دختر آن پيامبر كه به (خورشيد عالم و شاه زمان ) معروف است ، مردى به خلافت خواهد رسيد كه در دنيا به حكم يزدان حكم خواهد نمود ، او آخرين خليفه آن پيامبر در وسط عالم يعنى مكه است ، و دولتش تا روز قيامت دوام خواهد داشت ...)). (97)
در كتاب((زند بهمن يسن))شرح كتاب((اوستا))كلام جاماسب را از قول استادش زردشت اين چنين نقل مى كند:((قبل از ظهور سوشيانس خلف وعده ، دروغ ، بى دينى و بى بند و بارى در عالم گسترش ‍ مى يابد ، مردم از خداوند دور شده و ظلم و فساد عالم را فرا مى گيرد. اين امور احوال عالم را دگرگون كرده و زمينه را براى ظهور منجى جهانى فراهم مى آورد و علائمى كه هنگام ظهور اتفاق مى افتد عبارت است از حادثه عجيب و غريبى در آسمان ظاهر مى شود كه دلالت بر آمدن((خردشهر ايزد))دارد. ملائكه از طرف مشرق و مغرب به اذن او فرستاده مى شوند تا خبرها و اعلان ها را به عالم برسانند ...)). (98)
و نيز در كتاب((زند بهمن يسن))مى خوانيم :((و بعد از آن سوشيانس عالم را پاك خواهد نمود ، آن گاه قيامت بر پا خواهد شد)). (99)
در همان كتاب در تفسير كلمه سوشيانس آمده است :((سوشيانس آخرين كسى است كه مى آيد و زردشت را در عالم نجات خواهد داد))(100) .

95- بشارت العهدين ، ص 237 و 238؛ بشارة الظهور ، ص 34.
96- بشارت العهدين ، ص 243 و 244.
97- بشارت العهدين ، ص 273؛ بشارة الظهور ، ص 20.
98- جاماسب نامه ، ص 25.
99- زند بهمن يسن ، ص 19.
100- زند بهمن يسن ، ص 150.
منبع :موعود شناسی وپاسخ به شبهات
نویسنده: علی اصغر رضوانی
انتشارات مسجد مقدس جمکران

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن