88 - آيا عقيده به مهدويت از جوامع ديگر و از اصول غير اسلامى وارد شده است ؟

موعود شناسی  وپاسخ به شبهات  - پیرامون  دفاع از مهدویت
برخى عقيده مهدويت را عقيده اى غير اسلامى مى دانند كه وارد جامعه اسلامى شده است .
جولد زيهر مى گويد:((بازگشت عقيده به مهدى : از اصول و مبانى غير اسلامى است و در حقيقت اين عقيده اسطوره و از امور غير واقعى است)). (182)
سائح على حسين نويسنده ليبيايى مى گويد:((عقيده و نظريه غيبت و بازگشت ، عقيده است است مشترك بين يهود و نصارا و تاثرپذيرى فكر شيعى از اين دو مصدر بعيد نيست ...)). (183)
دكتر عبدالرحمن بدوى مى گويد:((كعب الاحبار كسى بود كه عقيده به مهدى را در بين مسلمين منتشر ساخت)). (184)
پاسخ :
1- مطابق آنچه در قرآن و روايات متواتر اسلامى وارد شده ، عقيده به ظهور مهدى موعود عقيده اى اصيل و اسلامى است كه در اديان ديگر نيز به آن اشاره شده است و لذا هرگز نمى توان آن را اسطوره و از عقايد ساختگى قرار داد.
2- اين عقيده اختصاص به شيعه ندارد بلكه صحابه به تبع آيات قرآن و روايات نبوى معتقد به اين عقيده بوده و در طول تاريخ اسلام عموم علماى اسلامى اعم از شيعى و سنى به آن عقيده معتقد بوده اند.
3- اشتراك اين عقيده بين يهود و نصارا و مسلمين دليل بر آن نيست كه مسلمانان از اديان ديگر گرفته اند ، بلكه دلالت بر آن دارد كه موضوع انتظار منجى حقيقى مقتضاى فطرت بشر بوده و لذا در هر دين و آيينى به آن اشاره شده است .
4- اين كعب الاحبار نبوده كه عقيده به مهدويت را در بين جامعه اسلامى منتشر ساخته است بلكه خدا و رسولان او خصوصا پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و اهل بيت معصومش اين عقيده را در جامعه منتشر ساخته اند.

182- العقيده و الشريعه ، ص 218.
183- تراثنا و موازين النقد ، ص 184
184- مذاهب الاسلاميين ، ج 2 ، ص 76 و 77.
منبع :کتاب موعود شناسی و پاسخ به شبهات
نویسنده :علی اصغر رضوانی
انتشارات مسجد مقدس جمکران

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن