89 - آيا عقيده به مهدويت ناشى از پياده نشدن حكومت جهانى اسلام بوده است ؟

موعود شناسی  وپاسخ به شبهات  - پیرامون  دفاع از مهدویت
دكتر((سلمان بدور))- رئيس بخش فلسفه در دانشگاه اردن - درباره منشا رواج پيدا كردن عقيده مهدويت در تاريخ مسلمين مى گويد:((حكومت پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله صورت مجسم مدينه فاضله اى بود كه اسلام و اديان و مكاتب نويد آن را داده بودند. آرزوى بسيارى از مسلمانان اين بود كه در همان عصر ، اين مدينه فاضله در سرتاسر عالم گسترش پيدا كند ولى اين آرزو تحقق نيافت ، اما هرگز از ذهن متفكرين اسلامى خصوصا جامعه شيعه امامى بيرون نرفت)). (185)
* پاسخ : گرچه اسلام در عصر رسول اكرم صلى الله عليه و آله بر تمام عالم گسترش پيدا نكرد ولى
اولا:
خبر اسلام و دعوت آن به گوش غالب بلاد اسلامى رسيد و شخص رسول اكرم صلى الله عليه و آله مردم الم را به اسلام دعوت نمود.
ثانيا:
خود قرآن و شخص پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله خبر از تحقق اسلام در سطح گسترده و در تمام روى زمين داده است ، نه اينكه مسلمانان بعد از ياءس از فراگيرى اسلام به اين عقيده روى آورده باشند.
دكتر عبدالجبار شراره مى گويد:((آنچه جاى تعجب است اينكه برخى از مدعيان علم و معرفت از قديم الايام و در اين زمان در صدد ايجاد تشكيك در جامعه اسلامى برآمده و موجبات تشويش افكار جامعه را فراهم كرده اند ، و اين تنها به جهت قصور فهم آنان از درك اسرار اين عقيده (مهدويت ) و مقاصد عالى آن است ، و يا اينكه اسباب و اغراض ديگرى دارند كه ما از آن آگاهى نداريم . از جمله اين افراد ، مستشرقين و شاگردان آنانند از قبيل :((جولد زيهر))،((فلهاوزن))،((فان فلوتن))،((مك دونالد))،((برنارد لويس)):((مونتگرى))،((وات و ماسينيون))و ديگران از كسانى كه از افكار مستشرقين پيروى كرده اند ، با وجود آنكه ادعاى مسلمان بودن دارند و خوشبختانه هيچ گونه دليل بر مدعاى خود ندارند ، بلكه دليل بر خلاف مدعاى آنان دلالت دارد. و نيز برهان آشكار و قطعى بر صحت عقيده مهدويت قائم است زيرا به طور متواتر ثابت شده كه در آخرالزمان مهدى عليه السلام ظهور خواهد كرد ، همان گونه كه جماعتى از اهل سنت از قبيل برزنجى و شوكانى و ديگران بر تواتر آن تاكيد دارند ...)). (186)

185- دراسة عن الفرق فى تاريخ المسلمين ، احمد محمد جلى ، ص 222.
186- بحث حول المهدى ، ص 16 و 17.
منبع :کتاب موعود شناسی و پاسخ به شبهات
نویسنده :علی اصغر رضوانی
انتشارات مسجد مقدس جمکران

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن