موعودشناسی وپاسخ به شبهات – پیرامون موارد اتفاقی در قضیه مهدویت

103 - آيا مذاهب اسلامى بر اصل ظهور امام زمان عليه السلام اتفاق نظر دارند؟
تمام مذاهب اسلامى بر اصل مسئله ظهور حضرت مهدى عليه السلام از ذريه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله اتفاق نظر دارند. همه معتقدند كه در آخرالزمان شخصى به نام مهدى عليه السلام ظهور كرده ، زمين را پر از عدل و داد خواهد كرد همان گونه كه از ظلم و جور پر شده است .
الف . از علماى شيعه
شهيد صدر رحمة الله عليه مى فرمايد:((به راستى اعتقاد به حضرت مهدى عليه السلام به عنوان پيشواى منتظر براى تغيير جهان به جهانى بهتر در احاديث پيامبر صلى الله عليه و آله به طور عموم و در روايات اهل بيت عليه السلام به طور خصوص آمده است و به طور خصوص آمده است و به حدى به اين مسئله تاكيد شده كه جاى هيچ شكى را براى انسان باقى نمى گذارد ...)). (295)
شيخ محمد رضا مظفر مى فرمايد:((مسئله بشارت به ظهور مهدى عليه السلام از اولاد فاطمه سلام الله عليها در آخرالزمان و اينكه زمين را از عدل و داد پر مى كند بعد از آنكه از ظلم و جور پر شده باشد ، از مسائلى است كه به طور متواتر از پيامبر صلى الله عليه و آله رسيده است و مسلمانان در كتاب هاى روايى خود آنها را نقل كرده اند)). (296)
ب . از علماى اهل سنت
ناصر الدين البانى مى گويد:((اما مسئله مهدى ، بايد دانسته شود كه درباره خروج او احاديث صحيح بسيارى وارد شده است ...)). (297)
شيخ عبدالمحسن بن حمد العباد مى گويد:((همانا كثرت احاديث مهدى عليه السلام و تعدد طرق آنها و اثبات آنها در كتاب هاى اهل سنت به حدى است كه بسيار دشوار به نظر مى رسد كه بتوانيم بگوييم حقيقتى ندارند مگر اينكه كسى جاهل بوده يا اهل جدل باشد ، يا دقت در سندهاى آنها نكرده باشد و بر كلام بزرگان اهل علم واقف نباشد ...)). (298)
شيخ عبدالعزيز بن عبدالله بن باز مى گويد:((پس از مهدى عليه السلام معلوم و احاديث در آن مستفيض ‍ بلكه متواتر و تقويت كننده يكديگرند ، و جماعتى از اهل علم ادعاى تواتر آنها را نموده اند ...)). (299)


295- بحث حول المهدى ، ص 103 و 104.
296- عقائد الاماميه ، ص 77.
297- حول المهدى عليه السلام ، البانى ، مجله التمدن الاسلامى ، سال 1371 ه .
298- عقيده اهل السنة و الاثر فى المهدى المنتظر ، مجله جامعة اسلامية ، شماره 3.
299- عقيدة اهل السنة و الاثر فى المهدى المنتظر ، مجله جامعة اسلامية ، شماره 3.
منبع :موعود شناسی وپاسخ به شبهات
نویسنده: علی اصغر رضوانی
انتشارات مسجد مقدس جمکران

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن