114 - آيا روايات ولادت حضرت مهدى عليه السلام ضعيف است ؟

موعود شناسی وپاسخ به شبهات – پیرامون ولادت امام مهدی علیه السلام
برخى مى گويند:((... مولفان در مورد ولادت حضرت مهدى عليه السلام به هر روايتى تمسك كرده اند در حالى كه خود به ضعف سند آنها پى برده اند ...)). (372)
پاسخ :
1- احاديث مربوط به ولادت حضرت مهدى عليه السلام به جهت وجود برخى از سندهاى صحيح در ميان آنها كافى است كه سند روايات ديگر كه از ضعف برخوردارند ، تقويت كند ، و اين مسلكى است كه مورد قبول محدثين شيعه و اهل سنت واقع شده است . (373)
2- احاديثى كه درباره مسائل مسلم اعتقادى و كلامى است از آن جهت كه نزد شيعه ثابت بوده و به تاءييد قطعى عقل نيز رسيده است ، راويان آن مورد جرح و تعديل قرار نگرفته اند ، و به طور كلى احتياجى به آن نبوده است ، كه از آن جمله مى توان به احاديث مهدويت اشاره كرد.
3- احاديث ولادت حضرت مهدى عليه السلام كه به دلالت مطابقى يا تضمنى يا التزامى دلالت بر ولادت حضرت دارد از حد لازم تواتر فراتر رفته است . لذا به جهت آنكه مفيد يقين است احتياج به بررسى سندى ندارد. خبر متواتر نقل جماعت كثيرى است كه اتفاقشان بر دروغ ، محال است و مى دانيم كه در خبر متواتر لازم نيست كه هر يك از راويان حديث از ثقات و عدول باشند بلكه مى توان از راه تراكم احتمالات به يقين رسيد.
4- شخص متتبع بعد از ملاحظه وضع سياسى عصر امام عسكرى عليه السلام و قبل و بعد از آن پى مى برد كه يكى از عوامل جهالت حال راويان احاديث ولادت حضرت مهدى عليه السلام همان فشارهاى سياسى بوده كه از طريق حاكمان ظلم و جور بر شيعيان وارد شده است و لذا بسيارى از راويان خود را با اسامى مستعار معرفى مى كردند تا شناخته نشوند ، خصوصا با در نظر گرفتن اينكه برخى از راويان از مناطق دور به سامرا مى آمده و در مورد حضرت سؤ ال مى كردند و براى ديگران نقل مى نمودند.


372- تطور الفكر السياسى ، ص 208.
373- سلسلة الاحاديث الصحيحه ، ناصر الدين البانى ، ج 4 ، ص 358.
منبع :موعود شناسی وپاسخ به شبهات
نویسنده: علی اصغر رضوانی
انتشارات مسجد مقدس جمکران

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن