209 : آيه((انذار))چگونه بر وجود امام زمان عليه السلام دلالت دارد؟

موعود شناسی وپاسخ به شبهات – پیرامون وجود امام مهدی علیه السلام از دیدگاه قرآن
خداوند متعال خطاب به پيامبرش كرده مى فرمايد:اءنما اءنت منذر و لكل قوم هاد(619) ؛((همانا تو بيم دهنده اى و براى هر قومى هدايت گرى است .))
از آيه فوق به طور وضوح استفاده مى شود كه براى هر قومى در هر عصر و زمان هدايت كننده اى است به حق و حقيقت ، و اين مقتضاى ربوبيت خداوند است . و نيز استفاده مى شود كه زمين هيچ گاه از هادى به حق خالى نمى گردد خواه نبى باشد يا غير نبى . زيرا اطلاق آيه حصر مصداق هادى در انبيا را نفى مى كند همان گونه كه زمخشرى در ذيل آيه شريفه فوق به آن اشاره كرده است ، در غير اين صورت لازم مى آيد در عصرهايى كه از نبى خالى است حجت و هادى بشر وجود نداشته باشد.
طبرى در تفسير خود در ذيل آيه فوق از ابن عباس به سند صحيح نقل كرده :لما نزلت (اءنما اءنت منذر و لكل قوم هاد) وضع صلى الله عليه و آله يده على صدره ، فقال : اءنا المنذر و لكل قوم هاد و اءوما بيده الى منكب على ، فقال انت الهادى يا على ، بك يهتدى المهتدون بعدى(620) ؛((هنگامى كه آيهانما انت منذر و لكل قوم هادنازل شد پيامبر صلى الله عليه و آله دست خود را بر سينه گذاشت و فرمود: من منذرم و براى هر قومى هادى است . آن گاه اشاره به شانه على عليه السلام نمود و فرمود: تنها به واسطه تو است كه هدايت شوندگان بعد از من هدايت مى گردند.))
حاكم نيشابورى به سند صحيح از امام على عليه السلام در ذيل آيه فوق نقل كرده كه فرمود:رسول الله المنذر و اءنا الهادى(621) ؛((رسول خدا منذر و من هادى ام .))
كلينى به سند صحيح از امام باقر عليه السلام در تفسير آيه فوق نقل كرده كه فرمود:رسول الله صلى الله عليه و آله المنذر و لكل زمان هاد يهديهم الى ما جاء به نبى الله ...(622) ؛((رسول خدا صلى الله عليه و آله منذر و براى هر زمانى امام و هادى اى است كه مردم را به آنچه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله آورده دعوت مى كند ...)).
و نيز از امام باقر عليه السلام نقل كرده كه در ذيل آيه فوق فرمود؛رسول الله صلى الله عليه و آله المنذر و على الهادى ، اءما والله ما ذهبت منا و ما زالت فينا الى الساعة(623) ؛((رسول خدا صلى الله عليه و آله منذر و على هادى است . آگاه باش به خدا سوگند كه آيه از ما بيرون نخواهد رفت و دائما در بين ما است تا روز قيامت)).


619- سوره رعد ، آيه 7.
620- جامع البيان ، ج 13 ، ص 142.
621- مستدرك حاكم ، ج 3 ، ص 129.
622- كافى ، ج 1 ، ص 191.
623- كافى ، ج 1 ، ص 192.
منبع :موعود شناسی وپاسخ به شبهات
نویسنده: علی اصغر رضوانی
انتشارات مسجد مقدس جمکران

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن