210 - آيات((شهادت))چگونه بر وجود امام زمان عليه السلام دلالت دارد؟

موعود شناسی وپاسخ به شبهات – پیرامون وجود امام مهدی علیه السلام از دیدگاه قرآن
در آيات بسيارى اشاره شده كه خداوند در ميان هر امتى كسى را به عنوان((شاهد))قرار داده تا در روز قيامت بر آنها احتجاج كند. اينك به برخى از آنها اشاره مى كنيم :
الف )فكيف اءذا جئنا من كل امة بشهيد و جئنا بك على هولاء شهيدا(624) ؛((چگونه است حال((در روز محشر))آن گاه كه از هر طايفه اى گواهى آوريم و تو را((اى پيامبر))بر آنان گواه خواهيم .))
ب )و يوم نبعث من كل امة شهيدا ثم لا يوذن للذين كفروا و لا هم يستعتبون(625) ؛((و آن روز را كه ما از هر امتى شاهدى برانگيزيم آن گاه به كافران اجازه سخن داده نشود و توبه آنان نيز پذيرفته نگردد.))
ج )و يوم نبعث فى كل امة شهيدا عليهم من انفسهم و جئنا بك شهيدا على هولاء(626) ؛((روزى كه ما در هر امتى از ميان خودشان گواهى بر آنان برانگيزيم و تو را((اى محمد))بر اين امت گواه آوريم .))
از اين آيات به خوبى استفاده مى شود كه در هر زمان و براى هر امتى خداوند افرادى معصوم از خطا و اشتباه قرار داده است تا در روز قيامت به اعمال آنان گواهى دهند. كسى كه قرار است شاهد بر اعمال امت باشد نبايد در شهادتش اشتباه كند و نيز بايد احاطه علمى بر همه اعمال امت داشته باشد. اينان كسانى اند كه در امر هدايت بشر حجت خدا در روى زمينند.
فخر رازى در ذيل آيهو نزعنا من كل امة شهيدا(627) ؛((و [در آن روز] از هر امتى گواهى برمى گزينيم .))مى گويد:((آنان شاهدانى هستند كه در هر زمان بر مردم شهادت مى دهند كه از جمله آنها انبيا هستند)). (628)
و نيز در ذيل آيهيوم نبعث فى كل امة شهيدا(629) ؛((روزى را كه از هر امتى گواهى بر آنان بر مى انگيزيم .))مى گويد: هر جمعى كه در دنيا به وجود مى آيد لازم است كه كسى به عنوان شاهد در ميان آنها وجود داشته باشد)). شاهد در زمان رسول خدا صلى الله عليه و آله خود حضرت بود به دليل آيه :و كذلك جعلناكم امة وسطا لتكونوا شهداء على الناس و يكون الرسول عليكم شهيدا(630) ؛ و نيز لازم است كه در هر زمان بعد از رسول ، شاهدى در ميان امت باشد.
از اينجا به خوبى روشن مى شود كه هر عصرى خالى از شاهد بر امت نيست و آن شهيد بايد از خطا مصون باشد وگرنه احتياج به شاهد ديگرى است و در نتيجه به بى نهايت منتهى خواهد شد كه اين باطل است .

624- سوره نساء ، آيه 41.
625- سوره نحل ، آيه 84.
626- سوره نحل ، آيه 89.
627- سوره قصص ، آيه 75.
628- تفسير فخر رازى ، ج 25 ، ص 12 و 13.
629- سوره نحل ، آيه 84.
630- سوره بقره ، آيه 143 ،((همانگونه (كه قبله شما ، يك قبله ميانه است ) شما را نيز ، امت ميانه اى قرار داديم (در حد اعتدال ، ميان افراط و تفريط) تا بر مردم گواه باشيد و پيامبر هم بر شما گواه است)).
منبع :موعود شناسی وپاسخ به شبهات
نویسنده: علی اصغر رضوانی
انتشارات مسجد مقدس جمکران

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن