حسب و نسب امام مهدى عليه السلام

330 : مشخصات ظاهرى حضرت چيست و آيا كسى مى تواند خودش را به صورت حضرت درآورد؟
موعود شناسی و پاسخ به شبهات – پیرامون حسب و نسب امام
امام زمان عليه السلام بعد از شهادت پدرش هنگامى كه براى نماز بر جنازه او حاضر شد مردم او را مشاهده كردند در حالى كه طفلى گندم گون بود با موهاى فرى و بين دندانهاى جلو او باز بود. (921)
شيخ طوسى رحمة الله عليه از برخى كسانى كه حضرت را در خلال غيبت صغرا مشاهده كردند نقل مى كند كه آن حضرت جوانى زيبارو ، با بويى معطر ، و هيبتى عظيم بود. راوى مى گويد:((هنگامى كه سخن مى گفت ، كسى را بهتر از او در سخن گفتن نديدم)). (922)
در روايتى ديگر مى خوانيم كه راوى گفت :((حضرت جوانى گندم گون بود و هرگز كسى را به مانند او در زيبايى و اعتدال قامت نديدم)). (923)
و در روايتى ديگر آمده است :((قد او نه طولانى است و نه كوتاه ، بلكه معتدل القامه است . سر مباركش گرد و پيشانى اش پهن است . بينى او كشيده و گونه هاى او صاف و بر گونه راستش خالى است)). (924)
در مورد ذيل سؤال كه آيا كسى مى تواند خودش را به شكل و شمايل حضرت عليه السلام درآورد يا خير؟ مى گوييم : اگر چه به حسب ظاهرى كسى بتواند خودش را به مانند حضرت در اوصافى كه ذكر شد درآورد ولى علائم ظهور كه در جاى خود ثابت شده و نيز با اعجازى كه حضرت از خود نشان مى دهند هرگز كسى در امامت او شك نخواهد كرد. و اين مقتضاى لطف خداوند است . و لطف بر او واجب است ، و لذا به طور حتم كارى خواهد كرد كه وجود حضرت در عصر ظهور به كسى مشتبه نخواهد شد.

921- تاريخ الغيبة الصغرى ، ص 540.
922- الغيبة ، طوسى ، ص 152.
923- الغيبة ، طوسى ، ص 153.
924- الغيبة ، ص 156.
منبع :کتاب موعود شناسی و پاسخ به شبهات
نویسنده :علی اصغر رضوانی
انتشارات مسجد مقدس جمکران

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن