335 : به حديث :((المهدى من ولد الحسن چگونه پاسخ مى گوييد؟))

موعود شناسی و پاسخ به شبهات – پیرامون حسب و نسب امام

ابو داوود در سنن خود از ابى اسحاق نقل مى كند كه على عليه السلام به فرزندش حسن عليه السلام نظر كرده و فرمود:((همانا اين فرزندم آقاست همانگونه كه پيامبر او را آقا ناميد و زود است كه از صلب او مردى خروج كند كه هم نام پيامبر شماست)). (950)
پاسخ :
1- در مقابل اين حديث ده ها روايت ديگر وجود دارد كه دلالت دارد بر اينكه مهدى از اولاد و نسل امام حسين عليه السلام است .
2- به يك معنا مهدى از ذريه امام حسن عليه السلام نيز هست ، زيرا مادر امام باقر فاطمه دختر امام حسن مجتبى عليه السلام است و لذا با جمع بين دو دسته روايات ، حضرت مهدى عليه السلام هم حسنى و هم حسينى است . و در حديثى پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود:((از اين دو - حسن و حسين - مهدى امت است)). (951)
3- صاحب كتاب((عقد الدرر))همين حديث را نقل كرده ولى در آن آمده كه امام على عليه السلام به فرزندش حسين عليه السلام نظر كرد ... و نيز در صحيح ترمذى و سنن نسائى و سنن بيهقى اين گونه آمده است . (952) خصوصا كه احتمال تصحيف و جابجايى نيز داده مى شود.
4- اين نكته قابل توجه است كه سادات حسنى به رهبرى محمد بن عبدالله حسنى كه با او در منطقه ابواء بيعت شد بى تاءثير در پيدايش اين گونه احاديث نبوده اند. و از آنجا كه سادات حسنى در صدد شورش و قيام بر عليه دولت بنى اميه بوده اند احتياج به پشتوانه معنوى داشتند ، لذا از رواياتى كه درباره ظهور مهدى منتظر وارد شده بهره بردارى سياسى كرده و آن را بر عبدالله بن حسن منطبق كردند. آنان با جعل روايتى و نسبت آن به پيامبر صلى الله عليه و آله مهدى را از نسل امام حسن مجتبى عليه السلام معرفى كردند. (953)

950- سنن ابن داوود ، ج 2 ، ص 311 ، ح 4290.
951- مجمع الزوائد ، ج 9 ، ص 165 .
952- عقد الدرر ، ص 45 ، باب 1.
953- ر.ك : مجموعه آثار ، شهيد مطهرى رحمة الله عليه ، ج 18 ، ص 173.

منبع :کتاب موعود شناسی و پاسخ به شبهات
نویسنده :علی اصغر رضوانی
انتشارات مسجد مقدس جمکران

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن