410 : معركه هرمجدون چيست ؟

موعود شناسی وپاسخ به شبهات – پیرامون علایم ظهور

برخى از دانشمندان ، يكى از علايم ظهور حضرت مهدى عليه السلام را وقوع معركه جنگى در منطقه اى به نام هرمجدون و به تعبير روايات قرقيسيا مى دانند. اين قضيه حتى در كتب اهل كتاب نيز به آن اشاره شده است . (1086)
اهل كتاب از يهود و نصارا اين معركه جنگى را بس عظيم و خطرناك مى دانند كه در پايان تاريخ بشر اتفاق خواهد افتاد.
((هرمجدون))كلمه اى است مشتق از((هر))به معناى كوه ، و((مجدو))كه اسم وادى يا كوه كوچكى در شمال فلسطين است . اهل كتاب را گمان بر اين است كه مساحت معركه اين جنگ از منطقه((مجدو))در شمال فلسطين تا((ايدوم))در جنوب امتداد دارد كه حدود دويست ميل است . (1087)
آنان معتقدند كه در اين جنگ لشكرى با حدود 400 مليون نفر شركت خواهند داشت . (1088) لشكرى كه از عراق ، ايران ، ليبى ، سودان و قفقاز در جنوب روسيه تشكيل شده است . (1089)
دكتر عبدالكريم زبيدى مى گويد:((... اين حادثه همان حادثه بزرگى است كه قبل از ظهور امام مهدى عليه السلام تحقق خواهد يافت ، و در روايات از آن به معركه((قرقيسيا))ياد شده است . در آن واقعه ميليون ها لشكر از آمريكا ، اروپا ، روسيه ، تركيه ، مصر و دولت هاى مغرب عربى ، و لشكريانى از شهرهاى شام يعنى سوريه ، اردن ، لبنان ، فلسطين و اسرائيل شركت خواهند داشت . همگى در منطقه اى به نام قرقيسيا از بلاد شام با هم مواجه خواهند داشت و سفيانى در اين هنگام خروج خواهد كرد ...)). (1090)
كلينى به سند خود از امام باقر عليه السلام نقل كرده كه به ميسر فرمود: اى ميسر! چه مقدار بين شما و قرقيسيا فاصله است ؟ عرض كرد: نزديك شاطى ءالفرات است . حضرت فرمود:اءما اءنه سيكون بها وقعة لم يكن مثلها منذ خلق الله تبارك و تعالى السموات و الارض و لا يكون مثلها ما دامت السموات و الارض . ماءدبة للطير تشبع منها سباع الارض و طيور الاسماء ...(1091) ؛((آگاه باش كه در آن مكان واقعه اى اتفاق خواهد افتاد كه نظير آن از زمان خلقت آسمان ها و زمين از جانب خداوند تبارك و تعالى اتفاق نيفتاده است و نخواهد افتاد. آنجا محل پذيرايى پرندگان خواهد بود. درندگان زمين و پرندگان آسمان از آن سير خواهند شد.))
از مجموعه روايات در اين باب به خوبى استفاده مى شود كه در اين جنگ فرمانده عملياتى اين جنگ از جانب دشمنان اسلام ، شخصى به نام سفيانى است . او كسى است كه به كمك مراكز جاسوسى يهود و آمريكا در ميان مردم تفرقه انداخته و مردم را بر ضد شيعيان اهل بيت تحريك خواهد كرد ، و نيز بعد از پناه بردن امام زمان عليه السلام به كعبه با عده اى از ياران خود در صدد مقابله با حضرت برآمده كه خود او با لشكريانش در منطقه اى به نام بيدا به زمين فرو خواهند رفت .
در همين جنگ است كه بنيه يهود از هم پاشيده شده و بسيارى از آنها نابود خواهند شد.
بخارى به سندش از رسول خدا صلى الله عليه و آله نقل كرده كه فرمود:((قيامت بر پا نمى شود تا آنكه شما با يهود بجنگيد در آن هنگام به حدى از آنان كشته خواهد شد كه حتى سنگى كه يك يهودى در آن پناه گرفته مى گويد: اى مسلمان ! اين يهودى است كه در كنار من پناه گرفته او را به قتل برسان)). (1092)

1086- رؤ ياى يوحنا ، 16/13 - 16؛ سفر زكريا ، 14/1 - 5؛ كتاب مقدس ، ص 843.
1087- شبكه معلومات ، ص 4.
1088- شبله معلومات ، ص 2.
1089- مجله الفكر الجديد ، شماره 15 و 16.
1090- مجله الفكر الجديد ، شماره 15 و 16.
1091- كافى ، ج 8 ، ص 245 ، ح 451.
1092- صحيح بخارى ، ج 3 ، ص 232.
منبع  : کتاب موعود شناسی و پاسخ به شبهات
نویسنده : علی اصغر رضوانی

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن