431 : امام زمان عليه السلام در ظاهر با چه سنى ظهور مى كنند؟

موعود شناسی وپاسخ به شبهات – پیرامون ابتدای ظهور
مطابق روايات شيعه و سنى امام زمان عليه السلام در حالى كه ظاهر او جوان و به سن چهل سالگى است ظهور خواهند كرد. اينك به برخى از روايات اشاره مى كنيم :
1- ابن صباغ مالكى به سندش از رسول خدا صلى الله عليه و آله نقل كرده كه در حديثى فرمود:((مهدى از اولاد من با سن چهل سال است ...))(1149) .
2- شيخ صدوق رحمة الله عليه از اباصلت هروى نقل مى كند كه گفت : به امام رضا عليه السلام عرض كردم : قائم شما هنگام خروج چه علامتى دارد؟ حضرت فرمود:((علامت او اين است كه او از حيث سن پير است ولى در ظاهر جوان نشان داده مى شود به حدى كه هر گاه كسى به او نظر مى افكند گمان مى كند كه او سى ساله يا كمتر است و از جمله علامات او آن است كه به مرور ايام و شب ها پير نمى شوند تا آنكه مرگ او فرا رسد))(1150) .
نعمانى به سندش از امام صادق عليه السلام نقل كرده كه فرمود:((اگر قائم قيام كند مردم او را انكار خواهند كرد زيرا در حالى كه جوان رشيدى است به سوى آنها باز مى گردد ...))(1151) .
ممكن است رواياتى كه اشاره به سن چهل سالگى دارد مقصود آن باشد كه جسد و جسم او در حد كمال است ؛ زيرا بدن تا چهل سالگى به كمال رشد خود مى رسد. گر چه برخى روايات نيز به سن 18 سالگى و 51 سالگى اشاره كرده است ولى روايت اول از محمد بن حمير نقل شده نه از يكى از معصومين عليهم السلام .
و روايت دوم گر چه از پيامبر صلى الله عليه و آله نقل شده ولى از صحت سند برخوردار نيست خصوصا آنكه هر دو روايت با روايات مستفيضى كه دلالت بر ظاهر چهل سالگى دارد مخالف است .

1149- الفصول المهمة ، ص 217.
1150- كمال الدين ، ص 652 ، ح 12.
1151- الغيبة ، نعمانى ، ص 188.
منبع  : کتاب موعود شناسی و پاسخ به شبهات
نویسنده : علی اصغر رضوانی

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن