ناشناخته بودن صفات امام عصر"علیه السلام" - ب) ولایت

آفتاب در غربت - 5
ب) ولایت
نشناختن صحیح مسأله‌ی ((ولایت)) ائمه"علیهم‌السلام" و نداشتن درک درست از ((خاتمیّت پیامبر"صلی اللّه علیه وآله وسلم")) باعث شده که برخی، ختم نبوت را به معنای پایان یافتن ولایت تشریعی به وجود مقدس رسول‌خدا"صلی اللّه علیه وآله وسلم" بدانند، و مدعی شوند که هیچ کس بعد از پیامبرخاتم"صلی اللّه علیه وآله وسلم" دارای ولایت تشریعی بعد از پیامبر نیست. بدین ترتیب اگر کسی معتقد به ولایت ائمه‌اطهار "علیهم‌السلام" باشد، او را ((غالی)) یا اهل ((غلوّ )) می‌نامند این‌ها به غلط، ((ولایت)) را گوهر نبوّت انگاشته، و ختم نبوت را مساوی با ختم ولایت دانسته‌اند. اظهار نظر این افراد، نشان می‌دهد که آنها به مسئلۀ ((نبوّت )) هم ناآگاه هستند. و این جدّاً ضایعۀ بزرگی است که حتّی بعضی از مسلمانِ تحصیل کرده هم معنای نبوّت را نمی‌دانند.
((نبّی)) به کسی اطلاق می‌شود که خدای عزوّجلّ، وحی شریعت را به سوی او ارسال فرموده است. و ((خاتمیّت))، این واقعیّت را نشان می‌دهد که بعد از پیامبر"صلی اللّه علیه و آله و سلم" هیچ کس مخاطبِ وحی شریعت قرار نمی گیرد. امّا ولایت یعنی ((اوّلی به تصرف)) بودن نسبت به دیگران نشان ‌دهندۀ ((صاحب اختیار)) بودنِ ولیّ خدا است در امور کسانی که بر آن‌ها ولایت دارد.
خداوند متعال در قرآن، به طور مکرّر و متعدّد امر ولایت ائمه"علیهم‌السلام" را تثبیت فرموده است. به عنوان نمونه در سورۀ مائده آیه55 آمده است:
اِنَّما وَلِیُّکُمُ اللهُ وَ رَسُولُُهُ وَالَّذینَ آمَنوُا الَّذینَ یُقیمُون الصَّلوةَ
وَ یُؤتوُنَ الزَّکاةَ وَ هُم راکعُونَ
ولّی شما، تنها خدا است و پیامبرش و کسانی که ایمان (به خدا)
آورده‌اند، آن‌ها که نماز را بر پا می‌دارند و در حال رکوع خود صدقه می‌دهند.
تردیدی نیست که این آیه، هنگامی نازل شد که امیرالمؤمنین"علیه السلام"، انگشتر خویش را در حال رکوع به فقیری بخشیدند. در این آیه خداوند متعال همان ولایت پیامبراکرم"صلی الله علیه و آله و سلم"را برای امیرالمؤمنین"علیه‌السلام" و سپس سایر امامان"علیهم‌السلام" اثبات فرموده است. پیامبر"صلی الله علیه وآله و سلم" نیز به فرمان الهی با بیانات مختلفی در طول رسالت خویش، به امر ولایت ائمه"علیهم‌السلام" تصریح فرموده‌اند. و برخی از فرمایشات ایشان مبنی بر اثبات ولایت حضرت امیرالمؤمنین ‌علی‌بن‌ابی‌طالب"علیه‌السلام" از طریق اهل سنت نیز به تواتر نقل شده است. و دانشمندان شیعه در کتب مربوط به امامت آنها را مطرح کرده‌اند. (5)
اگر ((خاتمیّت)) به معنای اتمام ولایت و سرپرستی بود، هرگز این همه تأکید بر ولایت ائمۀ‌اطهار"علیهم‌السلام" نشده بود. دلایل اثبات (ولایت) اهل بیت"علیهم‌السلام" بسیار است و ما اینجا درصدد اثبات ولایت نیستیم. هدف، این بود که غربت امام"علیه‌السلام" را به تصویر بکشیم. و روشن ترین دلیل بر اثبات غربت امام"علیه‌السلام" همین است که ما ناچاریم اوصاف اهل بیت را ـ که حتی دشمنان به آن اذعان دارند ـ برای دوستان ایشان اثبات کنیم!
....................................................................
(5) به عنوان نمونه مراجعه کنید به کتاب ارزشمند((المراجعات)) اثر عالم بزرگ شیعه مرحوم سیّدعبدالحسین شرف الدین عاملی که ترجمه آن بنام ((رهبری امام علی"علیه‌السلام")) از دیدگاه قرآن و پیامبر"صلی الله علیه وآله وسلم"منتشرشده است.
منبع : کتاب آفتاب در غربت
نویسنده : دکتر سید محمد بنی هاشمی

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن