فصل بیست و دوم: نماز ستون دين شماست، آن را به پا داريد

akherin-didar

« الله الله فى الصلاه! فانها خير العمل و انها عمود دينكم. » بترسيد از خدا درباره ى نماز. نماز بهترين كارهاست و ستون دين شماست.

هدف از خلقت جن و انس عبادت است: ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون [ ذاريات/ 56. ] و نماز زيباترين جلوه گاه عبادت خداست. خداوند در آيات بسيارى از قرآن به صورتهاى مختلف به خواندن نماز دستور داده است و بزرگترين و مهم ترين ويژگى پيامبران و مومنان را اقامه نماز ناميده است:

آنگاه كه ابراهيم، هاجر و اسماعيل را به امر خداوند به مكه مى اورد، عرض مى كند: ربنا انى اسكنت من ذريتى بواد غير ذى زرع عند بيتك المحرم ربنا ليقيموا الصلاه [ ابراهيم/ 37. ] اى پروردگار ما! من يكى از فرزندانم را در سرزمينى بى آب و علف، نزد خانه محترم تو ساكن كردم. خدايا! چنين كردم تا آيندگان نماز را بپا دارند.

و نيز درباره خود و فرزندانش دعا مى كند كه: رب اجعلنى مقيم الصلاه و من ذريتى [ ابراهيم/ 40. ] پروردگارا! من و فرزندانم را برپادارندگان نماز قرار ده. خداوند به حضرت موسى فرمان مى دهد: اننى انا الله لا اله الا انا فاعبدنى و اقم الصلاه لذكرى [ طه/ 14. ] اين منم، الله! معبوى جز من نيست. مرا عبادت كن و به ياد من نماز بگزار. از زبان حضرت عيسى مى فرمايد: و جعلنى مباركا اين ما كنت و اوصانى بالصلاه و الزكاه ما دمت حيا [ مريم/ 31. ] خداوند مرا هر كجا كه باشم پر خير و بركت قرار داد و مرا سفارش فرمود تا زمانى كه زنده ام نماز بخوانم و زكات بدهم. در وصاياى حضرت لقمان به فرزندش آمده است: يا بنى اقم الصلاه و امر بالمعروف و انه عن المنكر [ لقمان/ 17. ] فرزندم! نماز را به پاى دارد و امر به معروف كن و نهى از منكر نما. درباره ى بندگان برگزيده خود هم مى فرمايد: رجال لاتلهيهم تجاره و لا بيع عن ذكر الله و اقام الصلاه و ايتاء الزكاه [ نور/ 37. ] بزرگ مردانى كه داد و ستد ايشان را از ياد خدا و اقامه نماز و دادن زكات بازنمى دارد.

و بالاخره آنكه خطاب به پيامبر مى فرمايد:

قل لعبادى الذين امنوا يقيموا الصلاه و ينفقوا مما رزقناهم سرا و علانيه [ ابراهيم/ 31. ] اى پيامبر! به بندگان مومن من بگو نماز را به پاى دارند و از آنچه روزى شان كرده ام- آشكار و نهان- انفاق نمايند. بيشترين مباحث و حجيم ترين كتابها در موضوعات دينى به بحث نماز اختصاص يافته است و روايات بسيار زيادى در اهميت نماز و ديگر امور مربوطه به اين امر شريف و مهم، وارد شده است كه برخى روايات را به مناسبت اين مبحث، مى آوريم:

پيامبر فرمود: مراقب نمازها باشيد. چون روز قيامت فرارسد خداوند بنده را حاضر مى فرمايد و نخستين چيزى كه از او مى پرسد نماز است. اگر آن را كامل به جا آورده باشد- كه هيچ- و در غير اين صورت او را به آتش مى افكند. مبادا نمازتان را تباه كنيد. زيرا هر كس نمازش را تباه سازد خداوند او را با قارون و فرعون و هامان- كه خدا لعنت و خوارشان كند- محشور مى كند.

و اين حق خداست كه چنين كسى را همراه با منافقان به دوزخ درآورد. واى به حال كسى كه مراقب نمازش نيست. [ حافظوا على الصلوات. فان الله تبارك و تعالى اذا كان يوم القيامه ياتى بالعبد فاول شى ء يساله عنه، الصلاه ، فان جاء بها تامه، و الا زخ فى النار. و قال: لاتضيعوا صلاتكم، فان من ضيع صلاته حشره الله مع قارون و فرعون و هامان- لعنهم الله و اخزاهم- و كان حقا على الله ان يدخله النار مع المنافقين. فالويل لمن لم يحافظ صلاته. "بحارالانوار ج 79 ص 202". ] و نيز فرمود: فاصله ميان كفر و ايمان جز ترك نماز نيست [ ما بين الكفر و الايمان الا ترك الصلاه. "بحارالانوار ج 79 ص 217". ]

و اميرالمومنين عليه السلام به يارانش چنين سفارش فرمود: با نماز پيمان متقابل ببنديد و مراقب انجام آن باشيد. و فراوان نماز بگزاريد و به وسيله ى نماز به خدا تقرب جوييد. نماز در اوقات معين بر مومنان واجب است. آيا نشنيده ايد كه وقتى از دوزخيان مى پرسند: چه چيزى باعث شد كه شما را به آتش بيفكنند ؟ ئو آنها پاسخ مى دهند: ما نمازگزار نبوديم. نماز مانند برگى كه از درخت فرومى ريزد، باعث ريزش گناهان مى گردد و بند گناه از گردن بنده مى گسلد. نماز همان است كه پيامبر آن را به گرمابه اى تشبيه كرده است كه بر در خانه ى آدمى است و او در شبانه روز پنج نوبت خود را در آن حمام مى شويد. و به اين ترتيب ديگر چرك و آلودگى بر تن او نمى ماند. [ تعاهدوا امر الصلاه و حافظوا عليها. و استكثروا منها، و تقربوا بها، فانها كانت على المومنين كتابا موقوتا. الا تسمعون الى جواب اهل النار حين سئلوا: ' ما سلككم فى سقر قالوا لم نك من المصلين' "مدثر/ 42" و انها لتحت الذنوب حت الورق و تطلقها اطلاق الربقه. و شبهها رسول الله صلى الله عليه و آله بالحمه تكون على باب الرجل، فهو يغسل منها فى اليوم و الليله خمس مرات. فما عسى ان يبقى عليه من الدرن. "بحارالانوار ج 79 ص 25". ] نماز هم آلودگى را از روح انسان مى زدايد.

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن